1. LÄHTÖKOHDAT
2. TYÖ- JA
VIRKAEHTOSOPIMUSRATKAISUT
2.1 Sopimuskausi
2.2 Palkantarkistukset
VUOSI 1998
2.2.1 Yleiskorotus
2.2.2 Järjestelyvara
2.2.3 Nais- ja matalapalkkaerä
2.2.4 Ohjepalkat
2.2.5 Muut palkkaperusteet
VUOSI 1999
2.2.6
Yleiskorotus
2.2.7 Ohjepalkat
2.2.8 Muut palkkaperusteet
2.3
Alakohtaiset kehittämis- ja muut erityisjärjestelyt
2.4 Indeksiehto
2.5 Tarkastelulauseke
2.6 Matkakustannusten korvaukset
2.7 Kuntien kalleusluokittelu
3
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
4 SOPIMUKSEN KATTAVUUS, SITOVUUS JA VOIMAANTULO
LIITE 1: TYÖELÄMÄN KEHITTÄMISEN
OHJELMA
TYÖMARKKINAOSAPUOLTEN
TOIMENPITEET
IKÄÄNTYVIEN
TYÖNTEKIJÖIDEN ASEMAN PARANTAMINEN
KOULUTUS- JA
ERORAHASTON SÄÄNTÖJÄ KOSKEVAT RATKAISUT
PAIKALLISEN SOPIMISEN
VALMIUKSIEN LISÄÄMINEN
TUTKIMUS
PAIKALLISESTA SOPIMISESTA JA LUOTTAMUSHENKILÖIDEN ASEMASTA
SELVITYS
HENKILÖSTÖN EDUSTAJIEN ASIANTUNTIJA-AVUSTA
LUOTTAMUSMIEHEN
ASEMAN SELVITTÄMINEN
LIIKKEEN LUOVUTUSTAPAUKSESSA
TYÖAIKATYÖRYHMÄN TYÖN
JATKAMINEN
TYÖ- JA PERHE-ELÄMÄN
YHTEENSOVITTAMINEN
TYÖAJAN SÄÄSTÄMINEN
PALKKATURVA
TYÖEHTOJEN VÄHIMMÄISTURVA
HARMAA TALOUS
HALLITUKSEN
KANNANOTTO 26.11.1997 SAAVUTETTUUN
TULOPOLIITTISTA SOPIMUSTA VUOSILLE 1998-1999 KOSKEVAAN NEUVOTTELUTULOKSEEN
1. Verotus
2. Työelämän uudistukset
3. Kunnallistalous
4. Valtiontalouden rahoitus
5. Asuinrakentaminen
6. Muut asiat
- VUOROTTELUVAPAA
-
SUOMEN MALLI
Vuosien 1998-99 tulopoliittinen kokonaisratkaisu on
syntynyt. Loppusuoran tuskat eivät poista sopimuksen suurta merkitystä Suomen
lähiaikojen kehitykselle. Toinen peräkkäinen poikkeuksellisen kattava tuloratkaisu on
todellisuutta.
Laaja tuloratkaisu luo talouteen vakautta; yrityksille ja
kotitalouksille se antaa turvallisen näköalan tulevaisuuteen. Kyseessä on ennen muuta
työllisyysratkaisu. Hyvin perustein voidaan puhua työllisyystupo kakkosesta.
Työttömyys vähenee näillä talous- ja tuloratkaisuilla 50 - 60 tuhannen vuosivauhtia.
Tämä tarkoittaa sopimuskauden aikana työmahdollisuutta yli 100 000 suomalaiselle.
Meillä on nyt kaikki mahdollisuudet pudottaa
työttömyys alle 10 prosentin vuosituhannen vaihteeseen tultaessa. Tulosopimusten
vauhdittama talouskasvu puolittaisi tällöin työttömyysluvut runsaassa neljässä
vuodessa: työttömyysprosenteissa on mahdollista saavuttaa yli 10 prosenttiyksikön
myönteinen kehitys.
Tulopolitiikan ja yhteistyön strategialla Suomi on
työllisyyspolitiikassa saavuttamassa tuloksia, joihin yksikään OECD-maa ei ole
yltänyt. Suomen malli on työntekijöiden oikeuksien kannalta pehmeä ja oikeudenmukainen
malli. Meillä ei näiden ratkaisujen jälkeen ole mitään tarvetta hakea oppia Uudesta
Seelannista tai muista kovan markkinatalouden maista.
Uusi sopimus takaa palkansaajille ensimmäisenä vuonna
puolentoista ja toisena sopimusvuonna kahden prosentin ostovoiman lisäyksen. Vastaavan
kasvun saavuttaminen pelkillä palkankorotuksilla vaatisi yli kaksinkertaisia
palkankorotuksia.
SAK:n keskeinen tavoite pieni- ja keskituloisia
suosivasta ratkaisusta toteutuu. Veroasteen kevennykset kohdistuvat ensimmäistä kertaa
tällä vuosikymmenellä selkeästi pienituloisiin. Kun lisäksi molempina vuosina
palkankorotusmalli on markkapainotteinen sekalinja, on tuloksena pieni- ja keskituloisten
kannalta solidaarinen malli. Sopimukseen sisältyy SAK:n vaatima ansiokehityslauseke sekä
tiukka indeksiehto.
Sopimuksella lähdetään toteuttamaan SAK:n pitkään
ajamaa ikäpolvisopimusta: osa-aikaeläkkeen ikäraja lasketaan 56 vuoteen
määräaikaisella lailla ja samanaikaisesti mahdollistetaan ikääntyvien hakeutuminen
osa-aikatyöhön. Vuorotteluvapaakorvaus nostetaan 70 prosenttiin
työttömyyspäivärahasta.
Työelämän laadullinen kehittäminen tapahtuu pienin
askelin. Järjestöjen yhteiseen työelämän kehittämisen kannanottoon on kirjattu mm.
periaatteet ulkopuolisen työvoiman käyttöön. Samoin on sovittu käytännön toimista,
joilla lakien ja sopimusten mukainen toiminta varmistetaan työpaikoilla. Lisäksi on
sovittu käytännön toimista harmaan talouden torjumiseksi. Tasa-arvotyötä
työpaikoilla edistetään työnarvioinnin ja kokeiluprojektien kautta.
Yleissitovuusmäärittelyn ongelmat selvitetään ja monta muuta asiaa laitetaan tällä
sopimuksella vireille.
Monien tärkeiden markka-, penni- ja laatukysymysten
ylitse nousee tätä sopimusta arvioitaessa kuitenkin yksi laatuasia - työttömyyden
taittaminen. Uskon, että vuosien 1995-99 tulopoliittiset ratkaisut saavat myös tulevassa
historiankirjoituksessa hyvän arvosanan. Ay-liike on osaltaan osoittanut oman
vastuuntuntonsa työllisyystalkoissa.
Helsingissä 12.12.1997
Lauri Ihalainen
SAK:n puheenjohtaja
TULOPOLIITTINEN
SOPIMUS VUOSILLE 1998 - 1999
Allekirjoittaneet ovat tänään yhteisesti todenneet,
että työ- ja virkaehtosopimusneuvotteluissa on solmittu sopimukset työnantaja- ja
palkansaajakeskusjärjestöjen 27.11.1997 saavuttaman neuvottelutuloksen mukaisesti.
Osapuolet vahvistavat edellä mainitun oheisen neuvottelutuloksen tulopoliittiseksi
sopimukseksi vuosille 1998-99.
Tulopoliittisen sopimuksen ulkopuolelle jäänyt
sopimusala voi liittyä nyt allekirjoitettuun sopimukseen, jos kyseessä olevalla alalla
tehdään viimeistään 17.12.1997 sopimus tänään allekirjoitetun tulopoliittisen
sopimuksen mukaisesti.
Tulopoliittiseen sopimukseen liittyvän sopimusalan tulee
toimittaa allekirjoitetut sopimuskappaleet kaikille tämän sopimuksen allekirjoittajille
sekä valtakunnansovittelijan toimistoon viimeistään 17.12.1997 klo 16 mennessä.
Helsingissä 12. joulukuuta 1997
AKAVA ry
KIRKON SOPIMUSVALTUUSKUNTA
KUNNALLINEN TYÖMARKKINALAITOS
PALVELUTYÖNANTAJAT ry
SUOMEN AMMATTILIITTOJEN KESKUSJÄRJESTÖ SAK ry
TOIMIHENKILÖKESKUSJÄRJESTÖ STTK ry
TEOLLISUUDEN JA TYÖNANTAJAIN KESKUSLIITTO ry
VALTION TYÖMARKKINALAITOS
1. LÄHTÖKOHDAT
Myönteisen talous- ja työllisyyskehityksen jatkumiseksi
inflaation hallinta on tärkeää. Talous- ja rahaliiton oloissa sekä avoimessa
kansainvälisessä toimintaympäristössä korostuu työmarkkinoiden toimivuuden ja
työmarkkinaratkaisujen merkitys kasvun, kilpailukyvyn ja työllisyyden edellytyksenä.
Sopimuksella pyritään matalaan inflaatioon ja
ostovoiman myönteiseen kehitykseen yhdistämällä kahden vuoden palkka- ja
veroratkaisut. Siinä kiinnitetään huomiota työympäristöön ja työyhteisön
tulokselliseen toimintaan. Sopimus jatkaa vuosien 1996 - 1997 tulopoliittisen sopimuksen
myönteistä linjaa talous- ja rahaliiton kolmannen vaiheen alun yli ulottuvan ajanjakson.
2.
TYÖ- JA VIRKAEHTOSOPIMUSRATKAISUT
2.1 Sopimuskausi
Voimassa olevat työ- ja virkaehtosopimukset lakkaavat
olemasta voimassa ja ne uudistetaan jäljempänä mainituin muutoksin. Uusien työ- ja
virkaehtosopimusten sopimuskausi alkaa 1.1.1998, edellyttäen, että keskusjärjestöt
allekirjoituksillaan vahvistavat tämän neuvottelutuloksen sopimukseksi.
Uusi sopimuskausi päättyy 15.1.2000. Mikäli aiemman
alakohtaisen sopimuksen sopimuskausi on sovittu päättyväksi 31.1.1998 jälkeen,
päättyy uusi sopimuskausi vastaavasti 15.1.2000 jälkeen, ellei alakohtaisesti toisin
sovita.
2.2
Palkantarkistukset
VUOSI 1998
2.2.1 Yleiskorotus
Palkkoja korotetaan sen palkanmaksukauden alusta, joka
alkaa 1.1.1998 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta
yleiskorotuksella, jonka suuruus on 85 penniä tunnilta tai 142 markkaa kuukaudelta,
kuitenkin vähintään 1,6 prosenttia.
2.2.2
Järjestelyvara
Yleiskorotuksen lisäksi palkkoja korotetaan
yleiskorotusajankohdasta lukien 0,5 prosentin suuruisella sopimusalakohtaisella
järjestelyvaralla.
Liitot voivat sopia , että järjestelyvara tai osa
siitä siirretään paikalliseksi yritys-, virasto-, kunta- tai toimipaikkakohtaiseksi
eräksi. Erän suuruus todetaan paikallisesti yhteisesti.
Järjestelyvaran ja paikallisen erän käyttöajankohta
voidaan sopia siirrettäväksi. Siirrot eivät kuitenkaan suurenna käytettävissä olevaa
järjestelyvaraa tai paikallista erää.
Mikäli järjestelyvaran tai paikallisen erän
käyttöajankohtaa siirretään, voidaan samalla sopia siirron korvaamisesta siirtoa
vastaavalla kertaluontoisesti maksettavalla erällä.
Mikäli järjestelyvaran tai paikallisen erän
käytöstä ei sovita, maksetaan ne prosenttimääräisenä yleiskorotuksena.
2.2.3
Nais- ja matalapalkkaerä
Sopimusalojen käytettävissä on 1.1.1998 tai lähinnä
sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta lukien nais- ja matalapalkkaerä.
Erä määräytyy sopimusaloittain seuraavasti:
Naisten suhteellinen osuus sopimusalan kaikista
palkansaajista kerrotaan luvulla 0,6. Näin saatuun lukuun lisätään alalla alle 55
markkaa tunnissa tai alle 9.300 markkaa kuukaudessa ansaitsevien palkansaajien
suhteellinen osuus alan kaikista palkansaajista kerrottuna luvulla 0,2.
Keskusjärjestöt laskevat nais- ja matalapalkkaerän
kullekin sopimusalalle neljännen neljänneksen 1996 tai sitä vastaavan
tilastointiajanjakson perusteella.
Erä käytetään liittojen sopimalla tavalla. Mikäli
erän käytöstä ei sovita, maksetaan se prosenttimääräisenä yleiskorotuksena.
Muutoinkin erän käyttö, toteuttamisen ajankohta ja menettelytavat määräytyvät
kohdan 2.2.2 mukaisesti.
Sovittaessa nais- ja matalapalkkaerän käytöstä on
kiinnitettävä huomiota erän määräytymisperusteisiin. Naispalkkaerällä sopijapuolet
pyrkivät korottamaan naisten, joiden palkka ei ole sopusoinnussa työn vaativuuteen ja
koulutukseen nähden, palkkauksellista asemaa. Matalapalkkaerällä oikaistaan alan
suhteellista matalapalkkaisuutta.
2.2.4 Ohjepalkat
Yksityisen sektorin työehtosopimusten ohje- ja
taulukkopalkkoja korotetaan 1.1.1998 lukien kullakin sopimusalalla yleiskorotusta
vastaavalla prosentti- tai markkamäärällä. Sopimuksen tarkoituksena on, ettei ohje- ja
taulukkopalkkojen korotus johda alalla sovitun yleiskorotuksen ylittäviin
henkilökohtaisten palkkojen korotuksiin. Tästä säännöstä voidaan kuitenkin poiketa,
mikäli järjestelyeriä käytetään mahdollisten alakohtaisten palkkausjärjestelmien
uudistamiseen .
Kunta-alan palkkahinnoitteluja ja palkkaryhmien
vähimmäispalkkoja tarkistetaan 1.1.1998 lukien palkkojen yleiskorotusta kullakin
palkkatasolla vastaavalla prosentilla. Valtion aloilla peruspalkkoja, perustasoja,
ohjepalkkoja sekä palkkarajoja tarkistetaan 1.1.1998 lukien yleiskorotusta vastaavasti.
Kirkon alan palkkataulukoita ja palkkaryhmiä tarkistetaan 1.1.1998 lukien kullakin
palkkatasolla yleiskorotusta vastaavalla korotuksella.
2.2.5 Muut
palkkaperusteet
Vuorotyölisiä ja muita vastaavia olosuhdelisiä
korotetaan 1.1.1998 prosenttiluvulla, joka vastaa yleiskorotuksen palkkojen tasoa
korottavaa vaikutusta asianomaisella sopimusalalla. Näitä lisiä korotetaan kuitenkin
ainoastaan, mikäli ao. lisät eivät korotu jo muutoin laskentaperusteensa johdosta
palkankorotuksen seurauksena. Lisät pyöristetään lähimpään viiteen penniin.
VUOSI 1999
2.2.6 Yleiskorotus
Palkkoja korotetaan sen palkanmaksukauden alusta, joka
alkaa 1.1.1999 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta
yleiskorotuksella, jonka suuruus on 85 penniä tunnilta tai 142 markkaa kuukaudelta,
kuitenkin vähintään 1,6 prosenttia.
2.2.7 Ohjepalkat
Yksityisen sektorin työehtosopimusten ohje- ja
taulukkopalkkoja korotetaan 1.1.1999 lukien kullakin sopimusalalla yleiskorotusta
vastaavalla prosentti- tai markkamäärällä. Sopimuksen tarkoituksena on, ettei ohje- ja
taulukkopalkkojen korotus johda alalla sovitun yleiskorotuksen ylittäviin
henkilökohtaisten palkkojen korotuksiin.
Kunta-alan palkkahinnoitteluja ja palkkaryhmien
vähimmäispalkkoja tarkistetaan 1.1.1999 lukien palkkojen yleiskorotusta kullakin
palkkatasolla vastaavalla prosentilla. Valtion aloilla peruspalkkoja, perustasoja,
ohjepalkkoja sekä palkkarajoja tarkistetaan 1.1.1999 lukien yleiskorotusta vastaavasti.
Kirkon alan palkkataulukoita ja palkkaryhmiä tarkistetaan 1.1.1999 lukien kullakin
palkkatasolla yleiskorotusta vastaavalla korotuksella.
2.2.8 Muut
palkkaperusteet
Vuorotyölisiä ja muita vastaavia olosuhdelisiä
korotetaan 1.1.1999 prosenttiluvulla, joka vastaa yleiskorotuksen palkkojen tasoa
korottavaa vaikutusta asianomaisella sopimusalalla. Näitä lisiä korotetaan kuitenkin
ainoastaan, mikäli ao. lisät eivät korotu jo muutoin laskentaperusteensa johdosta
palkankorotuksen seurauksena. Lisät pyöristetään lähimpään viiteen penniin.
2.3 Alakohtaiset
kehittämis- ja muut erityisjärjestelyt
Tällä tulopoliittisella sopimuksella ei muuteta
alakohtaisissa aiemmissa sopimuksissa sovittuja palkkausjärjestelmän kehittämis- ja
muita erityisjärjestelyjä.
Mikäli alakohtaisessa sopimuksessa on noudatettu vuosien
1996 - 1997 tulopoliittisesta sopimuksesta poikkeavia palkantarkistusajankohtia, sovitaan
tämän sopimuksen palkantarkistusajankohdista alakohtaisesti erikseen.
2.4 Indeksiehto
Mikäli kuluttajahintaindeksin (1995=100) nousu
joulukuusta 1997 lokakuuhun 1998 ylittää 2,6 prosenttia, palkkoja korotetaan ylitettä
vastaavalla määrällä 1.1.1999 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden
alusta.
Kuluttajahintaindeksin nousu lasketaan
kaksidesimaalisista pisteluvuista. Indeksin nousu pyöristetään yksidesimaaliseksi
muutosprosentiksi.
0,4 prosentin suuruisia tai sitä pienempiä korotuksia
ei kuitenkaan makseta.
Tulopoliittinen selvitystoimikunta toteaa
kuluttajahintaindeksin muutoksen ja mahdollisen indeksikorotuksen suuruuden.
Osapuolet esittävät, että indeksiehdon käyttöä
rajoittavaa lakia muutetaan siten, että edellä mainittua indeksiehtoa voidaan soveltaa
tämän sopimuksen mukaisissa työ- ja virkaehtosopimuksissa.
2.5
Tarkastelulauseke
Työmarkkinakeskusjärjestöt kokoontuvat
huhti-toukokuussa 1999 tarkastelemaan yleistä taloustilannetta, kilpailukyvyn,
työllisyyden, hintojen ja ansioiden kehitystä sekä sopimuksen lähtökohtien mukaisten
päämäärien toteutumista.
Ansioiden kehityksen tarkastelujakso on IV/1997 - IV/1998
tai sitä vastaava tilastojakso. Selvitystyössä käytetään tarvittaessa apuna
tulopoliittista selvitystoimikuntaa. Tarkastelussa selvitetään, miten tasaisesti
kaikkien palkansaajien ja eri sektoreiden tai sopimusalojen ansiot ovat tämän sopimuksen
palkkaukselliset tavoitteet huomioon ottaen kehittyneet sopimuskauden aikana. Sektori- ja
sopimusalakohtaisten selvitysten kattavuudesta sopivat työmarkkinakeskusjärjestöt.
Työmarkkinakeskusjärjestöt sopivat tarvittavista
toimenpiteistä.
Jos joku tämän sopimuksen osapuolista katsoo, että
edellä tarkoitetussa ansiokehitystarkastelussa ei sen jonkin sektori- tai sopimusalan
osalta ole päästy sopimuksen tarkoittamaan lopputulokseen, voi asianomainen
keskusjärjestö vaatia ansiokehitystarkastelun siirtämistä tätä varten perustettavaan
ratkaisulautakuntaan.
Ratkaisulautakuntaan nimeää kukin keskusjärjestö
sopimuskaudeksi yhden henkilön ja puheenjohtajana toimii valtakunnansovittelija.
Edellisessä kappaleessa tarkoitettuun asian käsittelyyn osallistuvat erimielisyyden
osapuolina olevat keskusjärjestöjen edustajat ja puheenjohtaja. Jos lautakunnassa
äänestetään, tulee päätökseksi se mielipide, jota enemmistö on kannattanut. Jos
kaikki jäsenet ovat eri mieltä asiasta, päätökseksi tulee puheenjohtajan kanta.
Jos jollakin sektori- tai sopimusalalla on enemmän kuin
yhteen keskusjärjestöön lukeutuvia sopijapuolia, kokoontuu ratkaisulautakunta
kokoonpanossa, jossa ovat mukana valitut edustajat kustakin keskusjärjestöstä.
Osapuolilla on tällöin asiaa ratkaistaessa kummallakin puolen yhtä monta ääntä. Jos
osapuolten edustajien äänet jakaantuvat eri ratkaisuvaihtoehtojen kesken tasa, tulee
päätökseksi se mielipide, jota puheenjohtaja on kannattanut.
Lautakunnan päätös sitoo työ- ja
virkaehtosopimusvaikutuksin ratkaisun tekoon osallistuneita keskusjärjestöjä sekä
erimielisyyden kohteena olleita sopimusalakohtaisia liittoja.
Pyyntö asian siirtämisestä ratkaisulautakuntaan on
tehtävä niin hyvissä ajoin, että päätös voidaan tehdä viimeistään 31.8.1999.
Ansiokehityslausekkeen mukaan mahdollisesti tehtävien
palkantarkistusten toteuttamistavasta päättävät sopimusalakohtaiset liitot. Jos liitot
eivät sovi tarkistusten toteuttamistavasta, maksetaan ne seuraavan yleiskorotuksen
yhteydessä kaikille samansuuruisena prosenttimääräisenä yleiskorotuksena.
Sopimukseen yhtyneen järjestön edustuksen lautakunnassa
määrää asianomaisen järjestön esityksestä valtakunnansovittelija.
2.6
Matkakustannusten korvaukset
Verovapaaksi katsottavien matkakustannusten korvaukset ja
niiden perusteet vuosina 1998, 1999 ja sopimuskauden aikana vuonna 2000 määräytyvät
verohallituksen niitä koskevien päätösten mukaisesti.
Mikäli työ- tai virkaehtosopimuksessa on sovittu
matkakustannusten korvauksista verohallituksen päätöksistä poikkeavasti, muutetaan
sopimusta 1.1.1998 lukien, 1.1.1999 ja 1.1.2000 lukien aikaisempaa käytäntöä
vastaavasti.
2.7
Kuntien kalleusluokittelu
Sopimuskauden aikana työ- ja virkaehtosopimusten palkka-
ja muiden sopimusmääräysten osalta noudatetaan kuntien yleistä kalleusluokitusta ja
kunnallista jaotusta sellaisena kun se on valtioneuvoston päätöksessä 13.12.1995/1422
määrätty.
3 TYÖELÄMÄN
KEHITTÄMINEN
Allekirjoittaneet osapuolet ovat sopineet työelämän
kehittämisestä liitteen 1 mukaisesti.
4
SOPIMUKSEN KATTAVUUS, SITOVUUS JA VOIMAANTULO
Osapuolet toteavat lähtökohtanaan olevan, että kaikki
niiden jäsenjärjestöt uudistavat työ- ja virkaehtosopimuksensa tämän
neuvottelutuloksen mukaisesti viimeistään 11.12.1997 siten, että alla mainitut
sopijaosapuolten yhteiset ilmoitukset keskusjärjestöille voidaan asetetussa
määräajassa tehdä.
Osapuolet tekevät voitavansa tämän neuvottelutuloksen
toteuttamiseksi edellä mainitunlähtökohdan mukaisesti. Osapuolet eivät pidä tämän
neuvottelutuloksen mukaisina siitä poikkeavien ehtojen asettamista alakohtaisen työ- tai
virkaehtosopimuksen uudistamiselle. Ollessaan yhtä mieltä jäsenliitot voivat sopia
sellaisista alakohtaisista kysymyksistä, jotka eivät ole ristiriidassa tämän
tulopoliittista sopimusta tarkoittavan neuvottelutuloksen kanssa.
Alakohtaisiin työ- ja virkaehtosopimuksiin otetaan
seuraava ehto:
Ellei keskusjärjestöjen 26.11.1997 allekirjoittamaa
tulopoliittista sopimusta koskevaa neuvottelutulosta allekirjoiteta tulopoliittiseksi
sopimukseksi, raukeaa tämä sopimus.
Tämän neuvottelutuloksen mukaisesti solmituista työ-
ja virkaehtosopimuksista tulee sopijapuolten toimittaa liitteen 2 mukainen yhteinen
ilmoitus viimeistään 11.12.1997 kello 16.00 omille keskusjärjestöilleen ja
valtakunnansovittelijan toimistoon.
Osapuolet vahvistavat tämän neuvottelutuloksen
sopimukseksi viipymättä sen jälkeen kun alakohtaiset sopimukset on edellä tarkoitetun
mukaisesti tehty.
Neuvottelutulos allekirjoitetaan järjestöjen välillä
27.11.1997, edellyttäen, että kaikki keskusjärjestöt ovat sen hyväksyneet.
Hyväksymisestä on annettava välittömästi kirjallinen tieto kaikille muille
keskusjärjestöille. Allekirjoittaessaan tämän neuvottelutuloksen keskusjärjestöt
kehottavat kaikkia työ- ja virkaehtosopimusosapuolia käynnistämään viipymättä
alakohtaiset neuvottelut tämän neuvottelutuloksen toteuttamiseksi.
Helsingissä 27. marraskuuta 1997
AKAVA
KIRKON SOPIMUSVALTUUSKUNTA
KUNNALLINEN TYÖMARKKINALAITOS
PALVELUTYÖNANTAJAT
SUOMEN AMMATTILIITTOJEN KESKUSJRJESTÖ SAK
TOIMIHENKILÖKESKUSJÄRJESTÖ STTK
TEOLLISUUDEN JA TYÖNANTAJAIN KESKUSLIITTO
VALTION TYÖMARKKINALAITOS
LIITE
1: TYÖELÄMÄN KEHITTÄMISEN OHJELMA
Lähtökohtia
Maassamme vallitsee samanaikaisesti korkea työttömyys,
puute erikoistuneesta osaamisesta, työkuormitus sekä eräillä aloilla työvoimapula.
Osapuolten mielestä on kiinnitettävä huomiota siihen, että Suomessa on
ammattitaitoinen, motivoitunut ja työkykyinen henkilöstö ja kilpailukykyiset yritykset
vastaamassa tulevien vuosikymmenien haasteisiin voimakkaasti muuttuvassa
toimintaympäristössä.
Hyvä työyhteisö syntyy aidolla vastavuoroisella,
luottamukseen ja arvostukseen perustuvalla henkilöstön ja työnantajan välisellä
yhteistyöllä. Yhteistyön kohteena ovat työn sisältöjen ja työorganisaatioiden
kehittäminen, työn fyysisen ja psyykkisen kuormittavuuden vähentäminen, ammatillisesta
osaamisesta ja henkisestä hyvinvoinnista huolehtiminen sekä naisten ja miesten välisen
tasa-arvon edistäminen.
Työvoiman käyttö
Työsuhteiden pysyvyydellä ja turvallisuudella on
myönteinen merkitys henkilöstön sitoutumiselle ja yrityksen toiminnan
tuloksellisuudelle. Osapuolet ovat yhtä mieltä siitä, että työelämän
rakenteellisilla muutoksilla on vaikutuksia työnteon muotoihin. Työvoiman monimuotoisen
käytön on kuitenkin tapahduttava lainsäädännön ja sopimusten asettamissa puitteissa.
Työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen
Osapuolet ovat yhtä mieltä siitä, että työ- ja
toimintakyvyn ylläpitämiseksi työpaikkojen sisäistä yhteistyötä kehitetään
tukemaan työelämässä mukana olevien suoriutumisedellytyksiä ja terveyttä työuran
kaikissa vaiheissa. Työkyvyn ylläpitäminen on yrityskohtaista toimintaa, jossa mallit
ja toimenpiteet voivat vaihdella työpaikkakohtaisesti. Toiminta on tärkeää kaiken
kokoisissa yrityksissä ja sen piiriin kuuluvat työntekijät työsuhteen muodosta
riippumatta. Toiminta edellyttää henkilöstön, yrityksen työsuojeluhenkilöstön,
työterveyshuollon sekä henkilöstö- ja taloushallinnon yhteistyötä. Toimenpiteiden
tukena ja vaikutusten seurannan välineinä on erilaisia menetelmiä kuten
työkykyindeksi, ilmapiiri- ja työnkuormituskartoitukset sekä
henkilöstötilinpäätökset.
Ammatillinen osaaminen ja koulutukselliset oikeudet
Työelämän muutokset edellyttävät jatkuvaa oppimista
korkeatasoisen osaamisen ja ammattitaidon ylläpitämiseksi. Siksi on huolehdittava
siitä, että koko henkilöstöllä on mahdollisuudet ylläpitää ja kehittää
työelämän muutoksissa tarvittavaa ammattitaitoaan. Ammatillista peruskoulutusta
täydentää työpaikoilla tapahtuva oppiminen. Uudelle työntekijälle järjestetään
riittävä perehdyttäminen.
Sukupuolten välinen tasa-arvo
Osapuolet kannustavat työyhteisöjä tasa-arvon
edistämistyöhön hankkimalla tietoa ja kokemuksia tasa-arvon edistämisestä
työpaikoilla ja sen vaikutuksista tuottavuuteen, henkilöstön hyvinvointiin ja
työyhteisön ilmapiiriin. Osapuolet pitävät tärkeänä työelämän kehittämiseen
liittyvien kysymysten tarkastelua myös tasa-arvonäkökulmasta. Osapuolet osallistuvat
yhteistyössä tasa-arvoon liittyvien asioiden tiedottamiseen ja kouluttamiseen (mm.
tasa-arvon edistäminen, tasa-arvoepäkohtien korjaaminen, EU:n tasa-arvosäännökset).
Hyvät yhteistyökäytännöt
Osapuolet pyrkivät siihen, että työpaikoilla toteutuu
kattavalla tavalla työnantajan ja kaikkien henkilöstöryhmien välinen vuorovaikutus ja
yhteistyö sekä hyvä henkilöstöpolitiikka ja hyvät työsuhdekäytännöt.
Yhteistyössä edistetään tasavertaisuuden pohjalle rakentuvia
yhteistoimintakäytäntöjä, joille luontevan kehikon antavat lakeihin ja sopimuksiin
perustuvat osallistumisjärjestelmät.
TYÖMARKKINAOSAPUOLTEN
TOIMENPITEET
Luodakseen osaltaan edellytyksiä työelämän
myönteiselle kehittämiselle käytännössä keskusjärjestöt sopivat seuraavista
projekteista.
1. Työvoiman käytön osalta osapuolet huolehtivat
käytettävissään olevin keinoin omalta osaltaan ja yhdessä jäsenliittojensa kanssa
siitä, että yritykset hoitavat työnantajavelvoitteensa lakien ja sopimusten mukaisesti.
Työvoiman käyttöön liittyvää tiedottamista tehostaan työntekijöiden oikeuksien ja
terveen kilpailun toteuttamiseksi. Jäsenliittojen käyttöön valmistetaan asiaa koskeva
tietoaineisto 1.9.1998 mennessä
2. Tähän mennessä toteutettujen työkyvyn ylläpitotoimien (työeläkejärjestelmä,
Kansaneläkelaitos, Työturvallisuuskeskus, Työterveyslaitos, STM ja TM)
arviointiprojekti. Tämän projektin tehtävänä on laatia johtopäätökset aikaisempien
työkykytoimien tuloksista 30.4.1998 mennessä.
3. Em. arviointiprojektin perusteella käynnistetään kehittämisprojekti, jonka
tehtävänä on laatia ehdotus käytännön jatkotoimista työpaikkojen työkykyä
ylläpitävän toiminnan edistämiseksi. Erityistä huomiota kiinnitetään pienten
yritysten tarpeisiin. Kehittämisprojektin määräaika päättyy 31.10.1998. Jo
arviointiprojektin kuluessa voidaan erottaa toteutettavaksi kiireellisiksi havaitut
toimenpiteet.
4. Keskusjärjestöt laativat 31.10.1998 mennessä
selvityksen työpaikkojen työnkuormitusta arvioitaessa huomioon otettavista seikoista.
Selvitystä laadittaessa otetaan huomioon tiedon käyttökelpoisuus yrityksille ja
julkisille yhteisöille niiden kehittäessä henkilöstön tilaa ja kehityssuuntaa
kuvaavia tuki- ja seurantajärjestelmiä (esimerkiksi henkilöstötilinpäätökset).
5. Työmarkkinoiden keskusjärjestöt aloittavat "tasa-arvoinen työyhteisö"
kehittämishankkeen. Hankkeen tarkoituksena on kannustaa työyhteisöjä niiden omiin
tarpeisiin pohjaavaan ja osana muuta kehittämistoimintaa suoritettavaan tasa-arvon
edistämistyöhön. Tässä tarkoituksessa hankkeen avulla pyritään lisäämään tietoa
ja kokemuksia tasa-arvon edistämisestä työpaikoilla ja sen vaikutuksista muun muassa
tuottavuuteen, työpaikan ilmapiiriin ja työtyytyväisyyteen.
Hanke aloitetaan tarjoamalla lukumäärältään rajatulle, arviolta 8-10, eri alojen
yrityksille ja työyhteisöille vapaaehtoisuuteen pohjautuvaa mahdollisuutta osallistua
kehittämishankkeeseen, jossa tutkimusavusteisesti seurataan työyhteisössä
toteutettavien tasa-arvoon liittyvien toimien vaikutuksia työyhteisön toimintaan ja sen
henkilöstöön.
Kehittämishanke toteutetaan yhteistyössä Kansallisen työelämän kehittämisohjelman
kanssa. Hankkeen tuloksista annetaan väliraportti kesäkuussa 1999.
Hanketta varten perustetaan allekirjoittajaosapuolten seurantatyöryhmä seuraamaan
tasa-arvoinen työyhteisö -kehittämishankkeen toteuttamista.
6. Osapuolet jatkavat sopimuskauden aikana yhteistyötään (ns. pyöreä pöytä
vakinaistetaan) sukupuolten välisiä palkkaeroja koskevien tietojen kokoamiseksi
käyttäen hyväkseen mm. työnarviointityöryhmän tekemiä selvityksiä sekä muuta
palkkaeroista ja niiden syistä olemassa olevaa tutkimustietoa. Osapuolet analysoivat
palkkaeroja koskevia tietoja ja selvittävät keinoja perusteettomien palkkaerojen
poistamiseksi laatien asiaa koskevan raportin 31.3.1999 mennessä
7. Työnarviointityöryhmän työn jatkaminen
Työmarkkinakeskusjärjestöjen työn vaativuuden arvioinnin seurantaryhmä TASE jatkaa
työtään ja sille annetaan tehtäväksi
* edistää ja seurata työnarviointijärjestelmien kehittämistä ja käyttöönottoa
sekä raportoida vaativuuden arvioinnin tuloksista
* antaa työn arviointiin liittyviä lausuntoja keskusjärjestöjen, tasa-arvovaltuuten
tai liittojen yhteisestä pyynnöstä
* seurata ja edistää työnarviointiin liittyvää tutkimustoimintaa ja kohdentaa
tutkimusta erilaisten tehtävien ominaispiirteiden ja erityisesti osaamisen ja vastuun
mittareiden kehittämiseen
* edistää työnarviointiin ja samapalkkaisuuteen liittyvää koulutusta
* seurata samapalkkaisuutta koskevaa kansainvälistä kehitystä ja erityisesti EU:n
samapalkkaisuussäädösten toimeenpanoa ja raportoida niistä
* selvittää eri palkanosien merkitystä johtamisjärjestelmän osana sekä kannustavan
ja oikeudenmukaisen palkkauksen perusteena.
8. Ammatillisen osaamisen kehittämisessä osapuolet jatkavat yhteistyötään.
Henkilöstökoulutuksen osalta tehtyjen ehdotusten valmistelua jatketaan (esim.
henkilöstökoulutuksen kehittämismuistio, kansallinen elinikäinen oppimisen strategia.
IKÄÄNTYVIEN
TYÖNTEKIJÖIDEN ASEMAN PARANTAMINEN
Työelämässä on välttämätöntä lisätä toimia,
joiden avulla mahdollistetaan ja edistetään ikääntyvien työntekijöiden työssä
jatkamista. Tämä edellyttää muun muassa työaikajärjestelyjen kehittämistä
työpaikoilla työntekijöiden tarpeiden mukaan tuotannon ja palvelujen järjestäminen
huomioon ottaen.
Myös eläkelainsäädännön tulee tukea mahdollisuuksia
työssä jaksamiseen. Osa-aikaisen työn ja sen rinnalla olevan osa-aikaeläkkeen avulla
voi ikääntyvä työntekijä jatkaa työelämässä ja välttää joutumisen esimerkiksi
työkyvyttömyyseläkkeelle.
Tässä tarkoituksessa työmarkkinain keskusjärjestöt
esittävät seuraavia toimia:
1. Säädetään vuoden 2000 loppuun voimassa oleva
määräaikainen erillislaki, jonka mukaan työntekijän halutessa tehdä työtä
säännöllistä työaikaa lyhyemmän ajan osa-aikaeläkkeelle siirtymisen takia,
työnantajan on pyrittävä järjestämään työt niin, että työntekijä voi tehdä
osa-aikatyötä. Työajan lyhentäminen toteutetaan työnantajan ja työntekijän
sopimalla tavalla ottaen huomioon työntekijän tarpeet sekä tuotanto- ja
palvelutoiminta. Samalla erillislailla osa-aikaeläkkeen alaikäraja säädetään 56
vuodeksi samaksi määräajaksi. Lait valmistellaan siten, että ne voivat tulla voimaan
1.7.1998. Muutokset toteutetaan sekä yksityisellä että julkisella sektorilla.
2. Muutetaan yksityisen sektorin työeläkelakeja
1.4.1998 lukien vastaamaan julkisen sektorin säännöksiä siten, että tilanteissa,
joissa osa-aikaeläkkeeltä siirrytään muulle kuin vanhuuseläkkeelle, tuleva aika
lasketaan sekä osa-aikatyön että osa-aikaeläkkeen osalta.
3. Säännöksiä tai soveltamisohjeita muutetaan 1.4.1998 lukien siten, että työtön,
joka on ollut osa-aikatyön alkamista välittömästi edeltäneiden 18 kuukauden aikana
vähintään 12 kuukautta kokoaikatyössä, voi saada osa-aikaeläkettä muiden
osa-aikaeläkkeen saamisehtojen täyttyessä.
4. Osapuolet selvittävät yhdessä työeläkelaitosten kanssa vuoden 1998 loppuun
mennessä eri varhaiseläkemuotojen käyttöön liittyvät kysymykset ja muutostarpeet.
Työryhmän tulee selvittää myös, olisiko vanhempien työntekijöiden työssä
pysymisen edistämiseksi tarpeen muuttaa työnantajien omavastuukustannuksia työttömyys-
ja työkyvyttömyyseläkkeissä.
KOULUTUS- JA
ERORAHASTON SÄÄNTÖJÄ KOSKEVAT RATKAISUT
Osapuolten kesken selvitetään 31.5.1998 mennessä
Koulutus- ja erorahaston asema ja tehtävät.
Koulutus- ja erorahaston sääntöjen määräaikaisten
koulutusetuuksien voimassaoloa jatketaan 31.7.1999 saakka. Osittaisen ammattikoulutusrahan
voimassaoloa jatketaan vuorotteluvapaalain voimassaoloa vastaavasti vuoden 2000 loppuun.
PAIKALLISEN
SOPIMISEN VALMIUKSIEN LISÄÄMINEN
Paikallisesti neuvoteltavien ja sovittavien asioiden
lisääntyminen asettaa uusia vaatimuksia neuvotteluosapuolille työpaikoilla. Erityinen
tarve on kehittää pienten yritysten luottamushenkilöiden ja työnantajaedustajien
sopimisvalmiuksia. Osapuolet suosittelevat, että keskusjärjestöittäin, liitoittain tai
yrityksittäin myötävaikutetaan siihen, että ns. yhteistä koulutusta paikallisesta
sopimisesta lisätään.
TUTKIMUS
PAIKALLISESTA SOPIMISESTA JA LUOTTAMUSHENKILÖIDEN ASEMASTA
Työehtosopimusjärjestelmän toimivuus ja kehittäminen
edellyttävät tehokasta neuvottelujärjestelmää. Neuvottelujärjestelmässä on
paikallisilla osapuolilla keskeinen merkitys.
Luottamushenkilöiden tehtävät ovat muuttuneet ja
monipuolistuneet. Tämä johtuu erityisesti paikallisen sopimustoiminnan yleistymisestä.
Osapuolet teettävät sopimuskauden aikana tutkimuksen
paikallisesta sopimisesta ja luottamushenkilöiden tehtävistä, asemasta ja niiden
muutoksista.
Tutkimusta varten asetetaan seurantaryhmä, johon
palkansaaja- ja työnantajapuoli nimeävät kumpikin 3 jäsentä.
SELVITYS HENKILÖSTÖN
EDUSTAJIEN ASIANTUNTIJA-AVUSTA
Osapuolet selvittävät, missä määrin henkilöstön
edustajat hoitaessaan tehtäviään asioissa, joissa he tarvitsevat erityisasiantuntemusta
edellyttävää tietoa, voivat turvautua tällaiseen asiantuntija-apuun. Selvitys tulee
jättää keskusjärjestöille 31.12.1998 mennessä. Järjestöt sopivat siitä, antaako
selvitys aiheen jatkotoimiin.
LUOTTAMUSMIEHEN
ASEMAN SELVITTÄMINEN
LIIKKEEN LUOVUTUSTAPAUKSESSA
Osapuolet selvittävät voimassa olevia
sopimusmääräyksiä koskevan oikeuskäytännön ja liikkeen luovutustilanteisiin
liittyvät ongelmat.
Selvitys ja siitä saatavat johtopäätökset laaditaan
toukokuun loppuun 1998 mennessä.
TYÖAIKATYÖRYHMÄN
TYÖN JATKAMINEN
Keskusjärjestöt jatkavat aiemmin asettamansa
työaikatyöryhmän toimiaikaa toistaiseksi siten, että työryhmän tehtävänä on
seurata yleistä kansainvälistä työaikakehitystä sekä erityisesti työaikakehitystä
Euroopan Unionin jäsenmaissa. Työryhmän tulee raportoida vuosittain kehityksestä
toimeksiantajilleen.
TYÖ-
JA PERHE-ELÄMÄN YHTEENSOVITTAMINEN
Lapsen hoitoon liittyvät lakisääteiset vapaat
(vanhempainloma, hoitovapaa, tilapäinen hoitovapaa, osittainen hoitovapaa) ovat sekä
äidin että isän käytettävissä. Käytännön työelämässä oikeutta työstä
poissaoloon käyttävät kuitenkin ensisijaisesti äidit.
Palkansaajille kertyy em. vapaiden ajalta
lainsäädännön ja työehtosopimusten perusteella taloudellisia etuuksia (mm.
vuosilomapalkka, lomaltapaluuraha, tilapäisen hoitovapaan ajalta maksettava palkka).
Poissaolojen ajalta maksettavat palkkaedut rasittavat erityisesti naisvaltaisten alojen
työnantajia ja heikentävät alojen työllistämisedellytyksiä sekä naisten
työmarkkina-asemaa.
Järjestöt ovat yhtä mieltä siitä, että
perheenhuoltovelvollisuuksien ja -vapaiden jakautumista naisten ja miesten välillä
nykyistä tasapuolisemmin tulisi pyrkiä edistämään ja isiä tulisi rohkaista näiden
vapaiden käyttämiseen. Myös mahdollisuuksia perhevapaiden jakamiseen ja nykyistä
joustavampaan käyttöön tulisi selvittää. Edelleen järjestöt ovat yhtä mieltä
siitä, että vapaiden ajalta työnantajille suoritettavien korvausten
laajentamismahdollisuuksia tulisi selvittää.
Edellä todettujen tavoitteiden toteuttamiseksi
järjestöt esittävät kolmikantaisen työryhmän asettamista, joka tekee esityksensä
tarvittavista toimenpiteistä 31.5.1998 mennessä.
TYÖAJAN
SÄÄSTÄMINEN
Keskusjärjestöt suosittelevat, että liitot osaltaan
selvittävät säästövapaajärjestelmän tarkoituksenmukaisuutta ja voimassa oleva
lainsäädäntö huomioon ottaen harkitsevat:
laajentaa työntekijän oikeutta säästää
vuosilomalain 4 a §:n mukaisena säästövapaana pidettäväksi 18 päivää ylittävän
osan lomanmääräytymisvuosittain ansaitsemistaan lomapäivistä (talvi- ja kesäloman
osalta)
huomioivat työaikalain 23 §:n 3 momentin mukaisen
työntekijän mahdollisuuden yhdistää lisä- ja ylityöstä korvauksena annettava
vapaa-aika vuosilomalain 4 a §:ssä tarkoitettuun säästövapaaseen.
Keskusjärjestöt asettavat työryhmän selvittämään
työajan säästövapaiden kehittämistarpeita ja tekemään asiasta mahdolliset
toimenpide-ehdotukset 31.12.1998 mennessä.
PALKKATURVA
Osapuolet esittävät työministeriölle, että
palkkaturvan enimmäismäärä korotetaan 1.7.1998 lukien 90.000 markkaan.
Osapuolet esittävät lisäksi työministeriölle, että
palkkaturva-asiainneuvottelukunnassa selvitetään ne toimenpiteet, joilla
palkkaturvasaatavien takaisinperintää tehostetaan. Samoin selvitetään palkkaturvan
enimmäismäärän riittävyyttä työnantajien maksukyvyttömyystilanteessa.
TYÖEHTOJEN
VÄHIMMÄISTURVA
Tämän sopimuksen osapuolet selvittävät yleissitovien
työehtosopimuksien määrittelyyn ja tekniikkaan liittyvät ongelmat 30.4.1998 mennessä,
minkä jälkeen arvioidaan, mihin toimenpiteisiin selvityksen perusteella on syytä
ryhtyä.
Osapuolet toistavat sen, minkä ne ovat todenneet 22.5.1997 tehdyssä Euroopan talous- ja
rahaliittoon liittyvässä yhteisessä asiakirjassa työehtosopimuksien yleissitovuudesta.
HARMAA TALOUS
Harmaaseen talouteen liittyvä veronmaksun ja muiden
yhteiskunnallisten velvoitteiden laiminlyönti on merkittävä taloudellinen lisärasitus
sekä julkiselle että yksityiselle sektorille. Harmaan talouden poistaminen ja sitä
kautta tapahtuva kilpailun tervehdyttäminen on ensiarvoisen tärkeää vastuullisten
yritysten toimintaedellytysten turvaamiseksi ja työllisyyden parantamiseksi.
Järjestöt esittävät valtiovallalle, että
1. asetetaan toimikunta selvittämään keinoja, joilla
ehkäistään
harmaaseen talouteen liittyvää veronkiertoa ja
verotusta koskevia väärinkäytöksiä. Toimikunnan tulee selvityksensä perusteella
valmistella niiden poistamiseen liittyviä lainsäädäntö-, valvonta- ja muita
mahdollisia toimenpiteitä.
2. kehitetään työsuojelu- ja muiden viranomaisten
yhteistyötä
tehostamalla tietojen vaihtoa ja muuta yhteistoimintaa.
Myös julkisissa hankinnoissa on huolehdittava siitä,
että viranomaiset varmistavat yritysten yhteiskunnallisten velvoitteiden täyttymisen.
HALLITUKSEN
KANNANOTTO 26.11.1997 SAAVUTETTUUN
TULOPOLIITTISTA SOPIMUSTA VUOSILLE 1998-1999 KOSKEVAAN NEUVOTTELUTULOKSEEN
Hallitus toteaa, että työmarkkinoiden
keskusjärjestöjen 26.11.1997 saavuttama tulopoliittista sopimusta vuosille 1998-1999
koskeva neuvottelutulos täyttää hallituksen sille asettamat vaatimukset.
Hallitus sitoutuu omasta puolestaan alla lueteltuihin
toimenpiteisiin. Mikäli hallitus katsoo, että neuvottelutulos ei ole tullut riittävän
kattavana hyväksytyksi liittotason neuvotteluissa 11.12.1997 mennessä, hallitus toteaa,
että vuosien 1998-1999 verotusta koskevat kevennysesitykset sekä niihin liittyvät
kuntien taloudellista asemaa koskevat esitykset samoin kuin esitys indeksiehdon
sallimisesta ja vuorotteluvapaan ehtojen parantamisesta raukeavat. Eläkeläisten
sairausvakuutusmaksun alennukset vuosina 1998-1999 toteutetaan tästä riippumatta.
1. Verotus
Palkansaajan sairausvakuutusmaksua alennetaan 0,4 penniä
nykyisestä 1,9 pennistä 1,5 penniin vuoden 1998 alusta.
Eläkeläisten sairausvakuutusmaksua alennetaan 0,7
pennillä nykyisestä 4,9 pennistä 4,2 penniin vuoden 1998 alusta. Vuonna 1999
eläkeläisten sairausvakuutusmaksu alenee edelleen 0,3 penniä. Siten eläkeläisten
sairausvakuutusmaksu alenee kahden vuoden aikana yhteensä 1 pennin.
Poistetaan 80 000 markkaa vuodessa ylittävältä
tulonosalta perittävä 0,45 pennin suuruinen sairausvakuutusmaksu vuoden 1999 alusta
lukien.
Ansiotulovähennyksen enimmäismäärää korotetaan
5 500 markasta 8 600 markkaan vuonna 1999. Vähennys säilyy
täysimääräisenä nykyisen 43 000 markan sijasta 75 000 markkaan saakka.
Vähennys alenee 3 prosentin vauhdilla, kun alenema nykyisin on 2 prosenttia.
Tulonhankkimisvähennyksen enimmäismäärää korotetaan
300 markalla 2 100 markkaan vuonna 1999.
Tuloveroasteikkoon tehdään 2 prosentin
inflaatiotarkistus vuonna 1999.
Tuloveroasteikon prosentteja, ylintä lukuunottamatta,
alennetaan puolella prosenttiyksiköllä vuonna 1999.
Vuotta 1999 koskevat verolait on tarkoitus käsitellä
eduskunnassa vuoden 1998 kevätistuntokaudella siten, että uudet ennakonpidätysperusteet
voidaan saattaa voimaan 1.1.1999.
2. Työelämän
uudistukset
Eduskunnalle annetaan esitys työvuorottelua koskevan
järjestelyn jatkumisesta kokeiluna vuoden 2000 loppuun. Esityksessä muutetaan
vuorotteluvapaalla olevalle maksettavan korvauksen suuruutta nykyisestä 60 prosentista 70
prosenttiin siitä työttömyyspäivärahasta, johon henkilöllä olisi oikeus
työttömäksi jäädessään. Vuorottelukorvauksen enimmäismäärä poistetaan.
Eduskunnalle annetaan esitys määräaikaiseksi laiksi,
jolla parannetaan työntekijän mahdollisuuksia lyhentää työaikaansa
osa-aikaeläkkeelle siirtymisen takia. Samalla erillislailla osa-aikaeläkkeen alaikäraja
lasketaan 58 vuodesta 56 vuoteen. Laki on voimassa 1.7.1998 - 31.12.2000. Eduskunnalle
annetaan lisäksi esitys, jolla yksityisen sektorin työeläkelakeja muutetaan 1.4.1998
lähtien vastaamaan julkisen sektorin säännöksiä tilanteissa, joissa
osa-aikaeläkkeeltä siirrytään esim. työkyvyttömyyseläkkeelle. Eri
varhaiseläkemuotojen käyttöön liittyviä kysymyksiä ja muutostarpeita selvitetään
vuoden 1998 loppuun mennessä.
Palkkaturvan yhtä työntekijää kohden samalle
työnantajalle maksettavaa enimmäismäärää korotetaan nykyisestä 75 000 markasta
90 000 markkaan 1.7.1998 lähtien.
3. Kunnallistalous
Kunnallisverotuksen ansiotulovähennyksen korotus sekä
tulonhankkimisvähennyksen enimmäismäärän korotus vähentävät kuntien verotuloja
n.1,1 mrd markalla vuonna 1999. Hallitus lieventää tämän toimenpiteen vaikutuksia
kuntien talouteen seuraavilla toimenpiteillä:
Kohdassa 4. mainittu yritysverouudistus lisää kuntien
verotuloja arviolta noin 320 milj. mk vuonna 1999. Lisäksi kuntien yhteisöveron
jakoperusteita muutetaan siten, että ne vastaavat nykyistä paremmin kunnissa tapahtuvaa
yritysten tulonmuodostusta.
Opettajien eläkemaksun voimaantuloa jatketaan vuoden
1998 jälkeen siten, että maksu tulee voimaan asteittain vuosina 1999-2002. Tämä
vähentää voimassa olevaan lainsäädäntöön verrattuna kuntien nettomenoja 105 milj.
mk vuonna 1999 ja 220 milj. mk vuonna 2000.
Sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuden
määräytymisperusteiden painoarvoja tarkistetaan ajanmukaisten tietojen perusteella
siten, että valtionosuuksien kunnittainen kohdentuminen vastaisi paremmin lasten
päivähoidon subjektiivisen oikeuden laajenemisen aiheuttamaa kustannusrasitusta.
Lisäksi rahoitusvajetta on tarkoitus kattaa noin 500
milj. mk kiinteistöveron vaihteluväliä korottamalla ja tarkistamalla kunnallisten
sosiaali- ja terveyspalvelujen (päivähoito pl.) maksuperusteita. Tarkoitus on
sosiaaliset näkökohdat huomioonottaen mm. lisätä maksujen kustannusvastaavuutta ja
ohjausvaikuttavuutta sekä ottaa varallisuus- ja pääomatulot huomioon. Uudet
maksuperusteet on tarkoitus saattaa voimaan 1.4.1998.
Edellä tarkoitetut päätökset toteutetaan siten, että
niitä koskevat lakiesitykset voidaan antaa eduskunnalle vuoden 1998
kevätistuntokaudella.
Hallitus korottaa 50 milj. markalla kuntien
harkinnanvaraisen rahoitusavustuksen määrärahaa vuoden 1998 talousarvioesityksessä
esitetyn lisäksi. Korotus rahoitetaan koulutusajan toimeentulon turvaamisesta
säästyvillä määrärahoilla.
Edellä mainituista ja mahdollisista muista
kunnallistalouteen kohdistuvista toimenpiteistä hallitus neuvottelee Suomen Kuntaliiton
kanssa.
4.
Valtiontalouden rahoitus
Yritysverotusta kehitetään niin, että irtaimen
käyttöomaisuuden enimmäispoistoastetta alennetaan 30 prosentista 25 prosenttiin
verovuodesta 1999 alkaen. Uudistuksen arvioidaan lisäävän yhteisöveron kokonaistuottoa
noin 800 milj. markalla vuonna 1999.
Samalla luodaan mahdollisuus pienhankintojen (vähäisen
käyttöomaisuuden) vähentämiselle vuosikuluna.
Valtion vuoden 1999 budjettia koskevissa
kehysneuvotteluissa päätetään ympäristö- ja energiaverojen korotuksista, joista osa
voidaan ottaa käyttöön jo vuoden 1998 aikana.
5. Asuinrakentaminen
Valtion vuoden 1998 budjettiesityksen mukaisesti
arvioidaan uusien asuntojen aloitusmääräksi noin 30 000 kappaletta. Lisäksi
budjettiesityksessä todetaan, että arava- ja korkotukilainojen myöntämis- ja
hyväksymisvaltuuksista on tarkoitus jättää yhteensä 1 500 milj. markan suuruinen
erä päätettäväksi elokuussa 1998. Hallitus seuraa kehitystä kiinteästi ja on valmis
tarvittaessa aientamaan ko. päätöstä.
6. Muut asiat
Annetaan hallituksen esitys laiksi, jolla sallitaan
tulopoliittisen sopimuksen kohtaan 2.4 sisältyvän indeksiehdon ottaminen tämän
sopimuksen mukaisiin työ- ja virkaehtosopimuksiin.
Tulosopimuksesta aiheutuvat palkankorotukset budjetoidaan
vuoden 1998 ensimmäisessä lisätalousarvioesityksessä henkilöstömenojen lisäyksenä.
Momenttien mitoituksessa otetaan huomioon kunkin toimintamenomomentin kokonaistilanne.
Lisäksi hallitus muuttaa esitystään laiksi
työntekijäin eläkemaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioonottamisesta
päivärahoissa ja eräissä muissa etuuksissa niin, että valtion säästöt vähenevät
budjettiesitykseen verrattuna 80 milj. mk. Tämä rahoitetaan koulutusajan toimeentulon
turvaamisesta säästyvillä varoilla.
VUOROTTELUVAPAA
1. Laki säädetään 3 vuoden määräaikaisena lakina
(voimassa vuoden 2000 loppuun).
2. Sisältö muutoin, kuten HE nyt EK:ssa.
Poikkeukset
2.1 Vuorotteluvapaaoikeus laajennetaan lain 1 §:n 1
momentissa koskemaan myös osa-aikaisia edellyttäen, että heidän keskimääräinen
työaikansa on yli 75 prosenttia alalla sovellettavasta kokoaikaisen työntekijän
enimmäistyöajasta.
2.2 HE:n perusteluihin kirjataan seuraavat laintulkinnat:
- Lain 1 §:n 1 momenttia sovellettaessa
vuorotteluvapaasijaiseksi voidaan palkata myös työvoimatoimistossa työnhakijana oleva,
kokoaikatyöhön halukas osa-aikainen työntekijä, jolloin lisätyön
tarjoamisvelvollisuus syrjäytyy.
- Lain työssäoloehtoa koskevaa säännöstä (2 §:n 3
mom.) sovellettaessa rinnastetaan sairaudesta tai tapaturmasta johtuva poissaolo
työssäoloon.
- Lain 6 §:n 1 mom. 1 kohtaa sovellettaessa palkaksi ei
lueta työnantajan kustantamaa lyhytkestoista koulutusta, jota ei pidetä veronalaisena
tulona.
3. Vuorotteluvapaakorvauksen taso 70 %
Osittainen ammattikoulutusraha 1 100 mk/kk