Toimituksille
21.12.2000
Kannanotto
Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, STTK
ja AKAVA luovuttivat torstaina pääministeri Lipposelle ja eurooppaministeri Sasille
yhteisen kannanoton itälaajentumiseen. Kannanotossaan palkansaajakeskusjärjestöt
tukevat EU:n itälaajentumista, mutta edellyttävät siirtymäaikoja työvoiman
liikkuvuuteen ja eräisiin palveluihin.
Kannanotossa todetaan, että Euroopan
unionin laajentuminen on välttämätöntä demokratian, rauhan ja vakauden turvaamiseksi
sekä kahtiajaon poistamiseksi Euroopassa. Laajentuminen vahvistaa EU:n asemaa ja lisää
hyvinvointia. Laajentuminen on kuitenkin toteutettava hallitusti siten, että siitä
hyötyvät sekä uudet että vanhat jäsenmaat. Seurauksena ei saa olla työllisyyden,
hyvinvoinnin ja elinkeinoelämän toimintaedellytysten heikentyminen.
Taloudelliset ja sosiaaliset erot
nykyisten EU-maiden ja ehdokasmaiden välillä ovat suuret ja niiden kurominen umpeen vie
aikaa. Ehdokasmaiden on kyettävä täyttämään jäsenyyden ehdot sekä
lainsäädännön osalta että myös käytännössä. Unionin on autettava ehdokasmaita
jäsenyyskelpoisuuden saavuttamisessa.
Ehdokasmaat itse ovat esittämässä
suuren joukon siirtymäaikoja hallitun sopeutumisen mahdollistamiseksi. Suomalaiset
palkansaajakeskusjärjestöt pitävät tärkeänä, että Suomen hallitus edellyttää
riittäviä siirtymäaikoja työvoiman vapaalle liikkuvuudelle ja eräille palveluille.
Tarvittaessa siirtymäaikojen tulee olla joustavia. Järjestöt muistuttavat, että
siirtymäaikoja käytettiin myös kun Espanja ja Portugal liittyivät EU:n vaikka
elintasoerot tuolloin olivat huomattavasti pienemmät.
Nykyistä työlupakäytäntöä
jatkamalla ja kehittämällä voidaan työntekijöitä ottaa vastaan uusista jäsenmaista
myös siirtymäkausien aikana. Järjestöt korostavat, että tänne tulevilla
ulkomaalaisilla on oltava tasavertainen asema suomalaisiin nähden ja kaikentyyppinen
syrjintä myös työpaikoilta on kitkettävä. Ulkomaisen työvoiman
väärinkäytöstapausten vuoksi työehtojen valvontaa on jo nyt tehostettava ja uutta
työsopimuslakia noudatettava. Työsuojeluviranomaisilla on oltava valvontaan
asianmukaiset voimavarat ja valtuudet.
SAK, STTK ja AKAVA toteavat
kannanotossaan, että viranomaisten tulisi noudattaa nykyistä huomattavasti avoimempaa
politiikkaa laajentumisasiassa. Palkansaajajärjestöt edellyttävät, että
itälaajentumisen vaikutukset selvitetään ja hallitus tekee vaikutuksista
ministeriökohtaiset arviot.
Lisätietoja
- SAK ry, apulaisosastopäällikkö Matti
Viialainen, (09) 7721 323, 040 7606250 tai
osastopäällikkö Eero Heinäluoma, puh. (09) 7721 340, 0400 463 870
- STTK ry, kansainvälisten asioiden
päällikkö Martti Reuna, puh. (09) 131 52223, 0400 415526
- AKAVA ry, kansainvälisten asioiden
vastaava Markus Penttinen, puh. 040 7728861
x
Kannanotto
Helsinki 21.12.200
Siirtymäajat työvoiman
liikkuvuuteen ja eräisiin palveluihin
SAK, STTK ja Akava tukevat EU:n itälaajentumista
Euroopan unionin laajentuminen on
kannatettavaa ja välttämätöntä demokratian sekä Euroopan rauhan ja vakauden
turvaamiseksi ja maanosamme kahtiajaon poistamiseksi. Laajentuminen vahvistaa EU:n asemaa
maailmassa ja lisää kansalaisten hyvinvointia.
Nizzan huippukokous loi edellytyksiä
laajentumiselle sopimalla institutionaalisista uudistuksista ja täsmentämällä
aikatauluja. Päätöksentekorakenteiden tehostaminen jäi kuitenkin puolitiehen.
Laajentumistakin ajatellen hyväksytty perusoikeuskirja on tärkeä eurooppalaisten
arvojen ja periaatteiden määrittely, joka tulee saattaa oikeudellisesti sitovaksi.
Eurooppa- yhtiöiden jatkoksi on sovittava pikimmiten direktiivistä, joka koskee
työntekijöiden tiedottamista ja kuulemista kansallisella tasolla. Laajentuminen
edellyttää, että Nizzan tulokset ratifioidaan kansallisissa parlamenteissa.
Taloudelliset ja sosiaaliset erot
ehdokasmaiden ja nykyisten EU-maiden välillä ovat suuria ja kestää vielä pitkään
ennen kuin ne saadaan kurottua umpeen. Laajentumisen on tapahduttava sekä uusia että
vanhoja jäsenmaita tyydyttävin ehdoin. Laajentumisella on oltava kansalaisten tuki sekä
ehdokas- että jäsenmaissa. Siksi neuvotteluja on käytävä avoimesti ja niistä on
tiedotettava laajasti.
Ehdokasmaiden on kyettävä
täyttämään jäsenyyden ehdot sekä lainsäädännön osalta että myös
käytännössä. Kööpenhaminan kriteerit mm. demokratiasta, markkinataloudesta ja
unionin säännöstön sekä politiikkojen toimeenpanosta ovat velvoittavia. Unionin on
autettava ehdokasmaita jäsenyyskelpoisuuden saavuttamisessa, jotta jäseneksi liittyminen
voisi tapahtua ilman tarpeetonta viivytystä.
Erityisesti työ- ja sosiaalipolitiikan
alalla unionin säännöstön toimeenpano on ehdokasmaissa ollut Euroopan komission mukaan
huolestuttavan hidasta. Nykyisten jäsenmaidenkin osalta on laiminlyöntejä ja siksi
niiden on osaltaan näytettävä esimerkkiä panemalla ripeästi toimeen yhteiset
päätökset.
Jotta laajentuminen voisi toteutua
mahdollisimman nopeasti tulee erityisesti ehdokasmaiden mutta myös nykyisten EU-maiden
hallitusten sitoutua pitkäjänteisiin muutosstrategioihin eurooppalaisen tason ja
käytäntöjen saavuttamiseksi ehdokasmaiden työmarkkinoilla ja sosiaalipolitiikassa.
Nykyisten jäsenmaiden
valtiosääntöperinteisiin, kansainvälisiin sopimuksiin ja oikeuskäytäntöön
pohjautuva perusoikeusasiakirja antaa suuntaa eurooppalaisen yhteiskuntamallin
kehittymiselle. Sen arvojen omaksuminen on olennaista myös ehdokasmaille.
Perusoikeuskirja tukee eurooppalaisen sosiaalisen mallin omaksumista.
Työmarkkinajärjestöjen neuvottelu-
ja sopimisjärjestelmät ja kolmikantainen yhteistyö jäsenmaissa sekä vastaava
sosiaalinen vuoropuhelu EU:ssa ovat vakiintuneita ja tulokselliseksi osoittautuneita
menettelytapoja. Näiden käytäntöjen omaksumiseen on jäsenyysneuvotteluissa
kiinnitettävä painavaa huomiota. Työelämän pelisäännöt ovat olennainen osa
kansalaisyhteiskunnan kehittymistä ehdokasmaissa ja niiden suhdetta unioniin.
Kolmikantayhteistyö toimii useissa ehdokasmaissa huonosti osin valtiovallan suhtautumisen
vuoksi. EU:n tulee jäsenyysneuvotteluissa edistää hyvien työmarkkinakäytäntöjen
vakiintumista.
On tärkeää, että laajentuminen
toteutetaan hallitusti ja niin, että siitä hyötyvät sekä uudet että vanhat
jäsenmaat. Laajentuminen ei saa aiheuttaa kilpailun vääristymiä, edesauttaa
veroparatiiseja eikä aiheuttaa sosiaaliturvan tai ympäristönsuojelun tason alentumista.
Seurauksena on muutoin työllisyyden, hyvinvoinnin ja suomalaisen elinkeinoelämän
toimintaedellytysten heikentyminen. EU:n päätösvaltaa ja yhteistyötä on lisättävä
erityisesti verotuksen vähimmäistasojen aikaansaamiseksi.
Ehdokasmaat ovat esittämässä
huomattavan joukon siirtymäaikoja, jotta hallittu sopeutuminen olisi mahdollista. Liian
suurten elintaso- ja palkkaerojen takia nykyisille jäsenmaille voisi aiheutua liian
suuria ongelmia työmarkkinoilla, mikäli työvoiman vapaa liikkuvuus toteutettaisiin
yhdessä yössä. Siksi Suomenkin hallituksen tulee edellyttää työvoiman vapaalle
liikkuvuudelle ja eräille palveluille riittäviä siirtymäaikoja. Jäsenmaiden ja
hakijamaiden väliset erot ovat oleellisesti suurempia kuin esimerkiksi Espanjan ja
Portugalin tullessa jäseniksi, jolloin myös käytettiin siirtymäaikoja. Suotuisissakin
olosuhteissa menee paljon aikaa ennen kuin erot ovat kuroutuneet riittävästi umpeen ja
sen vuoksi hallittu sopeutuminen myös työmarkkinoilla on tarpeen. Tarvittavien
siirtymäaikojen tulee olla joustavia. Niiden kestoa voidaan kokemusten pohjalta tarpeen
vaatiessa lyhentää.
Työvoiman vapaaseen liikkuvuuteen
liittyy myös palvelujen vapaa liikkuvuus kattaen mm. alihankinnat ja työvoiman
vuokrauksen, johon tulisi soveltaa samankaltaista siirtymäaikakäytäntöä. Samoin
laajentumisen aiheuttamat ongelmat tutkintojen tunnustamisessa esim. terveydenhoitoalalla
on ratkaistava ajatellen mm. asiakasturvallisuutta. Ulkomaisen työvoiman
väärinkäytöstapausten takia työehtojen valvontaa on jo nyt tehostettava ja uutta
työsopimuslakia noudatettava. Valvonnan tehostamista varten on työsuojeluviranomaisilla
oltava asianmukaiset voimavarat ja valtuudet.
Työvoiman kansainvälinen liikkuvuus
on lisääntymässä. Yritystoiminnan kansainvälistyminen jatkuu ja kansainvälinen
harjoittelutoiminta sekä opiskelu vilkastuvat. Suomenkin työmarkkinoille tulee
lähivuosina lisää ulkomaalaisia työntekijöitä ja asiantuntijoita. Työvoimatarpeen
tyydyttämisessä ensi sijalla ovat kuitenkin kotimaiset ratkaisut, työttömien
työllistäminen ja työllisyysasteen nostaminen. Siksi suomalaisen työelämän
kehittämisen tulee jatkua täysimääräisesti. Kohentamalla työoloja ja parantamalla
ikääntyvien asemaa työelämässä sekä vähentämällä työuupumusta ja
kiinnittämällä erityistä huomiota nyt työttömänä olevien koulutukseen ja
osaamiseen sekä työn tuottavuuteen voidaan torjua uhkaavaa työvoimapulaa.
Nykyistä työlupakäytäntöä
jatkamalla ja kehittämällä voidaan vastaanottaa työntekijöitä myös uusista
jäsenmaista siirtymäkausien aikana. Tänne tulevilla ulkomaalaisilla on oltava
tasavertainen asema suomalaisiin nähden ja kaikentyyppinen syrjintä myös työpaikoilta
on kitkettävä. Eräissä ehdokasmaissa on Suomeakin huonompi väestökehitys. Senkään
takia ei pidä aiheuttaa "aivovuodolla" ehdokasmaiden kehittymiselle vahinkoa.
Viranomaisten tulisi noudattaa
nykyistä huomattavasti avoimempaa politiikkaa laajentumisasioissa. Yhteistyötä
järjestöjen kanssa on lisättävä. Laajentumisen työmarkkinanäkökulmia käsittelevä
ryhmä on perustettava nopeasti ja tieto saatava kulkemaan samoin kuin muissakin
EU-asioiden valmisteluissa. Hallituksen tulee valmistaa ministeriökohtaiset arviot
laajentumisen vaikutuksista ja antaa sen jälkeen eduskunnalle asiasta selonteko.
|