SAK:n valtuusto
20.-21.11.1998 Me olemme syystäkin
ylpeitä suomalaisesta sopimusyhteiskunnasta. Hyvän kolmikantayhteistyön - maan
hallituksen, työnantajajärjestöjen ja palkansaajajärjestöjen yhteistyön - avulla
olemme nostaneet maan lamasta ja säilyttäneet hyvinvointiyhteiskunnan perustan.
Tuloksien perusteella voisi toivoa kolmikantayhteistyön aatteen ja käytännön
sementoituneen pysyvästi suomalaisen yhteiskunnan perusrakenteisiin.
Sopimusyhteiskunnan säilyminen edellyttää kuitenkin
sen kaikkien kolmen tukijalan kykyä ja valmiutta tuon mallin tukemiseen. Minkä tahansa
osapuolen luopuminen kolmikantayhteistyöstä kaataa väistämättä koko rakennelman.
Emme näin ollen voi liiaksi luotta mallin pysyvyyteen. Onhan mahdollista sekin, että
"suomalainen mallimme" on muodostunut vain satunnaisesti ja hetkelliseksi
erilaisten intressien yhteen loksahtamisen seurauksena. Onko niin, että
sopimusyhteiskuntamme vankka kolmijalka lepääkin varsin hauraalla jäällä?
Nykyinen hallitus on ollut valmis yhteistyöhön
työelämän osapuolten kanssa. Hyvää kokonaisarvosanaa eivät kokonaan pilaa sen
enempää hallituskauden alun työttömyysturvan heikennyshalut kuin nykyinen
työsopimuslakisekoilukaan. Kokoomuksen toimet villien yrittäjien
vapaamatkustusoikeuksien vahvistamiseksi kuitenkin osoittavat sen nykyjohdon korostavan
yrittäjien etua palkansaajien perusoikeuksien kustannuksella.
Keskustapuolueen työreformista varmaan puhutaan
tänään paljon ja ansaitusti. Käsittelen asiaa siksi seuraavassa vain lyhyesti. Minun
on mahdotonta ymmärtää, miksi Kepu on tähän ratkaisuunsa päätynyt. Sitä
ihmettelevät ja paheksuvat myös mm. Keskisuomalainen-lehden päätoimittaja Erkki
Laatikainen ja Kokoomuksen Ben Zyskowicz. Tällä esityksellään Kepu sanoutuu irti
suomalaisesta sopimusyhteiskunnasta ja koheltaa kuin sika vatukossa alueella, jolla kaikki
- sen omat kannattajatkin - tietävät Kepun olevan vain kurja harrastelija. Esityksessä
näkyy Suomen yrittäjien Vanhahtava sormenjälki ja Eskon puumerkki, jolla Esko Aho
takertuu vanhoihin turhautumiinsa. Kepun viime vaalien John Wayne-sitaattia mukaillen
lienee niin, että "tomppelin on tehtävä mitä tomppelin on tehtävä".
Sopimusyhteiskunnan jatkuvuudelle riski muodostuu jos
Kokoomus huomaakin sen ohjelmien olevan linjassa Kepun työreformin kanssa. Jospa Kepu ja
Kokoomus yhdistävätkin linjansa ja voimansa jo nyt tai viimeistään eduskuntavaalien
jälkeen luodakseen todella "yrittäjäystävällisen" yhteiskunnan? - Se on
aivan mahdollinen tulevaisuudenkuva ja toteutuessaan merkitsisi sopimusyhteiskunnan
loppua.
Entä mikä on lopultakin työnantajien valmius
sopimusyhteiskunnan ylläpitoon? Heidän linjansahan on muuttunut huimasti verrattuna 10
vuoden takaisiin "saatanallisiin säkeisiin". TT on nyt valmis yhteistyöhön
palkansaajajärjestöjen kanssa ja pitää toimivaa neuvottelujärjestelmää vakaan
kehityksen keskeisenä myötävaikuttajana. Työnantajajärjestöjen kanssa on solmittu ne
kaksi tupoa, joiden avulla lama on voitettu ja työllisyyttä parannettu merkittävästi.
Mutta ovatko menneet saavutukset myös jatkuvuuden tae?
Työnantajien valmius tehtyihin tupoihin on voinut olla
pelkästään käytännöllistä. Hehän ovat omasta näkökulmastaan saaneet sovittua
lähes puolen vuosikymmenen työrauhan ilman isoja laadullisia uudistuksia ja hyvin
matalilla palkankorotuksilla palkansaajien vaihtaessa tuloverohelpotukset ostovoimansa
kasvuun. Samalla on varmistettu Suomen jäsenyys sekä EU:ssa että EMU:ssa ja luotu
talouden toiminnalle välttämätöntä vakautta ja kilpailukykyä.
Jatkuuko tämä linja Emu-Suomessa silloinkin, kun
tuloverotusta ei enää voida alentaa ostovoiman nostamiseksi, vaan tarvitaan ihan oikeita
palkankorotuksia? Tai kun palkansaajat edellyttävät tuntuvia laadullisia uudistuksia
vaikkapa palkkamaltin hintana? Ainakin jatkuvan sopimisen periaate, jonka olemme kovasti
toivoneet etenevän liittotasolla, näyttää tällä hetkellä keskusjärjestötasolla
toimivan kovin kehnosti.
Työnantajajärjestöjen työmarkkinajohto on vaihtunut
ja vaihtumassa. Onko uusilla johtajilla näkemystä, uskallusta ja voimaa vetää
kansakunnan edun mukaista pitkän tähtäyksen yhteiskuntapolitiikkaa tilanteessa, jossa
juppihenkisten optioahneitten johtajien osuus ja vaikutusvalta näyttää olevan kasvussa?
Ja jos Kepun ja/tai Kokoomuksen työmarkkinalinjaukset alkavat elää vaalien jälkeen,
malttavatko työnantajajärjestöt olla käyttämättä tilannetta hyväkseen? - Epäilen
siis, että jollei työnantajajärjestöjen valmius kolmikantayhteistyöhön ole
olemukseltaan olennaisesti periaatteellista, se saattaa kadota käytännön tilanteiden
salliessa ja lyhytnäköisten etujen niin vaatiessa.
SAK varmaankin on sopimusyhteiskunnan ja
kolmikantayhteistyön vankkumaton ja periaatteellinen kannattaja? Periaatetasolla SAK:ssa,
liitoissa ja työpaikoilla kolmikantayhteistyö ja sopimusyhteiskunnan malli saavat
vankkaa kannatusta. Käytännön tulokset riippuvat kuitenkin SAK:n toiminnan
yhtenäisyydestä.
SAK:ssa ja useimmissa liitoissa tehdään yhteistä
edunvalvontatyötä poliittisista kannoista riippumatta ja myös poliittisia vakaumuksia
kunnioittaen. Voimme kaikki olla ylpeitä siitä, että viimeaikaisten
mielipidetutkimusten mukaan Vasemmistoliiton kannattajat arvostavat monessa suhteessa
SAK:ta ja sen toimintaa eniten. - Muistatteko, minkälaisia puheita täällä
valtuustossakin ennen pidettiin?
Ei tämä tulivuori kuitenkaan vielä ole kokonaan
sammunut. Poteroihinsa jääneitä on vielä puolin ja toisin. Tarvitaan vain muutama
esimerkki, joissa enemmistöryhmä väärinkäyttää enemmistöään tai
vähemmistöryhmä lähtee keräilemään populistisia irtopisteitä, ja rintamalinjat
muodostuvat taas. Sisäisten yhteenottojen oloissa SAK:sta ei ole sopimusyhteiskunnan
ylläpitäjäksi. Syntyvä vahinko olisi arvaamattoman suuri niin maallemme kuin SAK:lle
organisaationa. Siksipä SAK:n sisäistä yhteistyötä on vaalittava erityisen
huolellisesti.
SAK:n toiminnan yhtenäisyyttä saattaa poliittisia
erimielisyyksiä enemmän vaarantaa liittointressien eriytyminen. Järjestörajakiistat
näyttävät yleistyvän työelämän rakennemuutoksen myötä. Yhteinen etumme on, että
löydämme menettelyt, joiden avulla näitä kiistoja voidaan vähentää ja ratkoa ilman
näkyviä sisäisiä yhteenottoja, jotka vielä saattavat kohdistua kiistan ulkopuolisiin.
Sektoriyhteistyön tiivistäminen, suurempien liittokokonaisuuksien muodostaminen ja SAK:n
sisäinen sovittelu- ja ratkaisumekanismi saattaisivat tarjota vastauksia tähän
ongelmaan.
Sopimusyhteiskunnassa voimme vaikutta vain yhdessä, emme
hajanaisena laumana. Siksi on välttämätöntä, että kun työehdoista neuvotellaan,
SAK-laisen ay-liikkeen linjat ovat yhdenmukaiset ja yhdessä sovitut, olipa kyseessä
pyrkimys tulopolittiseen sopimukseen, keskitettyyn ratkaisuun tai sopimusalaperusteiseen
malliin kaikkine sen eri vaihtoehtoineen. Nyt ei ole syytä kiivailla sen tai tämän
mallin puolesta. Pidetään vaihtoehdot avoimina ja katsotaan sekä yhteiskunnan tilaa
että omia tarpeitamme eduskuntavaalien jälkeen.
Olen lyhyesti koettanut osoittaa, että erinomaisena
pitämämme sopimusyhteiskunnan jatkuvuus ei ole mitenkään itsestään selvää. Sen voi
mikä tahansa kolmikannan osapuoli yksin kaataa, tahtoen tai tahtomattaan. Kaksijalkainen
jakkara ei pysy pystyssä.
Meidän vastuumme on toisaalta olla omin toimin
vaarantamatta kokonaisuutta, yhteistä hyvää - minkä esim. Kepu näyttää olevan
valmis tuhoamaan - ja toisaalta ja ennen kaikkea pitää huolta omista riveistämme. Nyt
pitäisi jaksaa katsoa nenäänsä pitemmälle ettemme saisi pitkää nenää. Mitä
vahvempi ja yhtenäisempi SAK ay-liikkeenä on, sitä vaikeampaa on muiden uskoa
menestyvänsä ay-liikettä vastaan suunnatuissa toimissaan ja sitä enemmän SAK:n sana
painaa myös sopimusyhteiskunnan tulevaisuutta ratkottaessa. |