- Keskustan julkistama ja
Suomen Yrittäjien tavoitteita tukeva työreformi oli suuri linjanvalinta ja kannanotto
sen puolesta, että pienen ihmisen puolustaminen saa väistyä yrittäjäjärjestön
etujen tieltä. Keskustan vaalilupaus palkansaajille on, että valtakunnallisten työ- ja
virkaehtosopimusten antama turva palkoista ja muista työehdoista päättyy. Sopiminen
lain voimalla siirretään työpaikoille - viimekädessä niin, että jokainen
työntekijä joutuu itse neuvottelemaan ehdoistaan, SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen
sanoi SAK:n valtuuston kokouksessa perjantaina Kiljavalla. - Käytännössä tällainen linja johtaisi toteutuessaan siihen, että mm.
talvilomat, lepoajat, lomarahat, sairaus- ja äitiysajan palkat, pekkaspäivät, yli- ja
sunnuntaityökorvaukset tulisivat työpaikoilla ratkaistavaksi. Työelämän heikommalla
osapuolella ei olisi mitään sopimusturvaa. Työehtosopimuksista tehtäisiin
paikalliselle sopimiselle toissijainen vaihtoehto ja mieluummin niin, että ay-liike ei
olisi häiritsemässä työnantajan ja työntekijän välistä sopimista työpaikalla.
Ihalaisen mukaan työreformi johtaisi ihmiset torpparin
asemaan isäntävallan kasvaessa.
- Keskusta ottaa selkeän irtioton suomalaisen
sopimusyhteiskunnan linjasta. Keskustan työreformi ei murentaisi pelkästään sopimusten
yleissitovuutta, vaan murtaisi koko kansakunnan kannalta hyvin toimineen
sopimusjärjestelmän toimivuuden.
SAK on teettänyt Suomen Gallupilla tutkimuksen
kansalaisten suhtautumisesta siihen miten ja millä tavalla työsuhteen perusehdoista
pitää sopia. 84 % kaikista vastaajista, 88 % SAK:n jäsenistä ja peräti 74 %
keskustankin kannattajista ilmoitti olevansa sitä mieltä, että työsuhteen
vähimmäisehdot pitää sopia valtakunnallisilla työehtosopimuksilla.
- Tutkimustuloksen viesti on selvä: kansan tuki ei ole
keskustan työreformitavoitteiden takana. Puheenjohtaja Esko Aho, jos puolueellasi on
tarkoitus tällä, ristiriitoja ja eriarvoisuutta työelämään tyrkyttävällä
esityksellä haastaa SAK, otamme haasteen vastaan. Me tulemme puolustamaan palkansaajien
oikeuksia ja turvallisuutta kaikissa olosuhteissa, Ihalainen korosti.
Työmarkkinaratkaisulle asetetut päätavoitteet
toteutumassa
Ihalaisen mukaan työmarkkinaratkaisun puolimatkassa
voidaan sanoa, että ellei tule aivan arvaamattomia poliittisia tai taloudellisia
mullistuksia ulkoiseen ympäristöömme, ratkaisulle asetetut päätavoitteet toteutuvat:
työttömyyden painaminen 10 prosentin tuntumaan ja ostovoiman kasvu kaikille
palkansaajille
- Sen sijaan työmarkkinaratkaisuun liittyvien
laadullisten asioiden eteneminen yhteisten työryhmien pöydillä on ollut luvattoman
hidasta, ja niiden ratkaisujen valmistumiseen on nyt pantava vauhtia. En usko, että
työnantajillekaan on eduksi , että sopimuskauden päätyttyä päästään ilkkumaan,
että yhteiset selvitykset eivät johtaneet konkreettisiin tuloksiin. Tässä työssä
koetellaan nyt myös koko tuloratkaisun uskottavuutta ja jatkuvan neuvottelukulttuurin
toimivuutta.
Kohti täystyöllisyyttä
- SAK pitää tärkeänä, että eduskuntavaalien
jälkeen muodostettava hallitus asettaa selkeät tavoitteet työllisten osuuden
nostamiseksi 70 prosenttiin työikäisestä väestöstä. Tällaisen tavoitteen
saavuttaminen edellyttää noin 200 000 lisätyöpaikkaa ja se laskisi työttömyysasteen
noin 6 - 5 prosentin tuntumaan. SAK on linjannut ohjelmassaan talous-,
elinkeinopoliittisia ja työelämän kehittämisen tavoitteita siten, että ne vievät
kohti asetettua työllistämistavoitetta. Keskeinen sampo työllisyyden parantamiselle on
rakentaa yhteistyöpolitiikalla edellytykset varsin korkealle ja tasaiselle talouskasvulle
koko vaalikauden ajaksi, Ihalainen korosti
Ihalaisen mielestä suotuisan kotimaisen talous- ja
työllisyyskehityksen tiellä on kuitenkin kaksi kotimaista uhkaa. Varakkaiden ja
suurituloisten ahneus - esimerkiksi optiojärjestelyt - voi viedä pohjan maltillisen
palkkapolitiikan uskottavuudelta. Hallitsemattomasta tulonjakotaistelusta voi seurata
kustannuskriisi ja kasvava työttömyys. Vakaan kehityksen tien voi katkaista myös
ristiriitoja lietsovaan yhteiskuntapolitiikkaan palaaminen eduskuntavaalien jälkeen.
Nyt on inhimillisten investointien vuoro
- SAK:n käsitys on, että työelämän keskeiset
uudistukset, joihin nyt on ryhdyttävä, ovat ihmisten osaamisen, työkyvyn ja jaksamisen
parantaminen työelämässä. Suomalaisen työelämän ja työllistämisen ongelmat eivät
johdu joustamattomuudesta ja paikallisten sopimismahdollisuuksien puutteesta . Tätä
mieltä ovat laajalti myös ne yrittäjät, jotka perustavat työnsä rehelliseen
yrittämiseen, kantavaan liikeideaan, tuotteidensa ja palvelujensa laatuun ja
henkilöstönsä arvostamiseen työssä. Jokainen vähänkin työelämän arkea tunteva
tietää, että ihmiset ovat venyneet jaksamisensa rajoille.
- Turvattomuuden tunne työstä ja epävarmuus uusista
haasteista selviytymisessä on suurta. Siksi on tärkeää, että seuraavien vuosien
aikana investoidaan osaamiseen, jaksamiseen ja turvallisuuden tunteen vahvistamiseen
ihmisten arjessa, ja lopetetaan myös iäkkäiden ihmisten työstä syrjään
heittäminen.
Ihalaisen mukaan SAK esittääkin, että uusi hallitus ja
työmarkkinajärjestöt laativat työssä jaksamisen toimenpideohjelman, joka sisältää
erityisesti työkyvyn ennakoivan ylläpitämisen toimet. Näin voidaan, yhdessä monien
muiden positiivisten työelämän uudistusten kanssa, myöhentää myös todellista
eläköitymisikää (keskimäärin 60 vuodesta) ylöspäin.
Uuden työmarkkinaratkaisun linjaukset vasta vaalien
jälkeen
Kevään eduskuntavaaleista muodostuu tärkeä
linjavaali kahdessakin mielessä. Ensinnäkään palkansaajien kannalta ei ole
yhdentekevää, miten vankka on palkansaajien ja heidän perheittensä asioita ajavien
joukko eduskunnassa ja hallituksessa. Toiseksi, muodostuuko vaalien jälkeisestä
hallituksesta sellainen, että sen politiikan vahvuutena ja talouspolitiikan
selviytymisstrategiana on hyvä yhteistyö työmarkkinajärjestöjen kanssa. Vai
palataanko talouspolitiikassa ja työelämäasioissa uudelleen vastakkainasettelua
korostavaan aikakauteen. SAK:n vaalikaudelle laatiman tavoiteohjelman viesti on selkeä -
mieluummin yhteistyön kuin ristiriitojen Suomi, Ihalainen sanoi.
Ihalaisen mukaan seuraavan vuoden 2000-alkuun ulottuvan
uuden työmarkkinaratkaisun muodon ja sisällön tarkempi arviointikin on mahdollista
vasta eduskuntavaalien jälkeen. |