Arvoisat valtuutetut, hyvät toverit,SAK:n
valtuusto kokoontuu ajankohtana, jolloin voimassa oleva työmarkkinasopimuskausi lähestyy
puolta väliä. Talous- ja rahaliitto toteutuu käytännössä vuoden vaihteessa ja
rahayksiköksemme tulee euro. Poliittista ilmapiiriä sähköistää kevään
eduskuntavaaleihin valmistautuminen ja keskustelu yhteiskunnan ja työelämän muutoksien
suunnasta.
Suomen talouden keskeiset tunnusluvut ovat kehittyneet
hyvään suuntaan. Vakautta on lisännyt tehty EMU-päätös, kilpailukyky on edelleen
kunnossa, inflaatio on matala, korot eivät ole heiluneet ja työttömyyskin on -
sitkoisesti kylläkin - laskenut. Maailmantalouden kehityksen epävakaisuus ja uusimmat
tiedot kotimaisen teollisuuden suhdannenäkymistä enteilevät, että taloudellisen kasvun
ennustelukuja ensi vuodelle joudutaan reivaamaan jonkin verran alaspäin.
On varauduttava siihenkin vaihtoehtoon, että Aasiasta
alkanut talouskriisi aiheuttaa maailmantalouteen odotettua syvempiä vaurioita. Venäjän
taloudellisen ja poliittisen epävakauden jatkuminen vaikuttaa myös Suomeen. Laman
herkistämän kriisitietoisuuden keskelläkin on tärkeätä huomata, että noin 3
prosentin vuotuinen talouskasvu on historiallisesti varsin hyvä ja painaa työttömyyttä
alaspäin.
Kansalaisten mielissä laman musta varjo on pitkä.
Ihmiset ovat terveen varovaisia omissa kulutusratkaisuissaan. Epävarmuus ja huoli
työstä kalvaa liian monen perheen arkea. Silti ei pidä maalailla perusteettomia
poliittisia kauhukuvia Suomen taloudellisesta tilasta. Pelottelulinja tyrehdyttää
kotimaisen kysynnän kasvua - kasvua, joka on nyt työllisyyden parantamisen keskeinen
edellytys. Taloudellisen selviytymisen ja vakaamman kehityksen perusasiat ovat Suomessa
kohdallaan, jos meillä on solidaarisuutta ja tahtoa jatkaa yhteistyöhön pohjautuvaa
politiikkaa.
On selvää, että Suomen taloudellinen kasvu ja
paranevan työllisyyden politiikka on voinut onnistua vain siltä pohjalta, että meillä
on ollut vakaat ja ennustettavat taloudelliset ja poliittiset olosuhteet. Talouden
tervehtymisen ja paranevan työllisyyden keskeinen tekijä on ollut se
työmarkkinapoliittinen linja - Suomen malli - johon myös SAK on keskeisesti vaikuttanut.
Työmarkkinaratkaisulle asetetut päätavoitteet
toteutumassa
Työmarkkinaratkaisun puolimatkassa voimme sanoa, että
ellei aivan arvaamattomia poliittisia ja/tai taloudellisia mullistuksia ulkoiseen
ympäristöömme tule, toteutuvat sopimuskauden päätyttyä (tammikuun 15 päivänä
vuonna 2000 ) ratkaisulle asetetut päätavoitteet: työttömyyden painaminen 10 prosentin
tuntumaan ja ostovoiman kasvu kaikille palkansaajille - joka toteutuu jopa arvioitua 2
prosentin vuotuista kasvuvauhtia voimakkaampana. Näin mm. siksi, että inflaatio
näyttää tänä vuonna jäävän alemmaksi kuin arvioitiin sopimusratkaisua tehtäessä.
Työmarkkinaratkaisuun liittyvien laadullisten asioiden
eteneminen yhteisten työryhmien pöydillä on ollut luvattoman hidasta ja niiden
ratkaisujen valmistumiseen on nyt pantava vauhtia. En usko, että työnantajillekaan on
eduksi - sopimustoimintamme pitkän aikajänteen uskottavuussyistä - että sopimuskauden
päätyttyä päästään ilkkumaan, että yhteiset selvitykset eivät johtaneet
konkreettisiin tuloksiin. Tässä työssä koetellaan nyt myös koko tuloratkaisun
uskottavuutta ja jatkuvan neuvottelukulttuurin toimivuutta.
Tulospalkkaukseen pelisäännöt
Valtuustohan edellytti, että SAK käynnistää muiden
työmarkkinaosapuolten kanssa neuvottelut sellaisista yhteisistä pelisäännöistä
,joiden perusteella varmistetaan, että koko henkilöstö tasapuolisesti hyötyy yhdessä
tehdystä tuloksesta. Taustalla oli luonnollisesti herrojen optiopolitiikka.
Työmarkkinajärjestöjen kesken asia on nyt työpöydällä. Pidän
välttämättömänä, että työmarkkinaosapuolten kesken saadaan mahdollisimman nopeasti
laadittua yhteiset, tulokseen perustuvan palkanmuodostuksen käyttöönoton
pelisäännöt. Näiden linjausten valmistuminen ennen uuden työmarkkinaratkaisun
syntymistä on paikallaan. On selvää, että varsinkin EMU-olosuhteissa myös
palkanmuodostukseen on rakentumassa kasvavassa määrin liikkuvia, yrityksen tulokseen
sidottuja osia. Nykyisin ne ovat valtaosaltaan työnantajien yksipuolisesti päättämiä,
työnjohdollisia ratkaisuja. Teollisuudessa tulospalkkausjärjestelmien piirissä on
tällä hetkellä työntekijöistä noin 20% ja tulospalkanosien merkitys
palkanmuodostuksessa on hieman yli 3%. Osassa sopimuskenttää on liittotasolla saavutettu
ratkaisu (esim. Metalli) siitä, että kun tulopalkkausjärjestelmät otetaan käyttöön
niistä on sovittava.
Kohti täystyöllisyyttä -ohjelma
SAK on määritellyt omat seuraavan vaalikauden keskeiset
tavoitteensa. Perusviestimme on, että yhteiskuntamme suurin ongelma, myös 2000-luvun
alkuvuosina, on korkea työttömyys ja siitä seuraava yhteiskunnallinen
epäoikeudenmukaisuus ja syrjäytyminen. Tavoiteohjelman punaisena lankana on ajatus,
että yhteiskuntamme kehittämisen perustana on työn tekeminen. Työ luo työtä ja
hyvinvointia. Työhön perustuvassa yhteiskunnassa säilyy myös hyvinvointimallimme
hyväksyttävyys ja rahoituspohjan varmistus.
Työttömyyden vähentäminen uuden vaalikauden
tärkein asia
SAK pitää tärkeänä, että eduskuntavaalien jälkeen
muodostettava hallitus asettaa selkeät tavoitteet työllisten osuuden nostamiseksi 70
prosenttiin työikäisestä väestöstä. Tällaisen tavoitteen saavuttaminen edellyttää
noin 200 000 lisätyöpaikkaa ja se laskisi työttömyysasteen noin 6 - 5 prosentin
tuntumaan. SAK on linjannut ohjelmassaan talous-, elinkeinopoliittisia ja työelämän
kehittämisen tavoitteita siten, että ne vievät kohti asetettua
työllistämistavoitetta. Keskeinen sampo työllisyyden parantamiselle on rakentaa
yhteistyöpolitiikalla edellytykset varsin korkealle ja tasaiselle talouskasvulle koko
vaalikauden ajaksi.
SAK esittääkin, että hallitusohjelman rinnalle
rakennetaan, uuden hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen yhteistyöllä, vaalikauden
mittainen työllisyyssopimus. Tämä olisi palkansaajien, työnantajien ja poliittisten
toimijoiden liitto työttömyyden vähentämiseksi. Yhteistyön käden ojentaminen
ay-liikkeeltä osoittaa, kuinka tärkeä kysymys meille työttömyyden vähentäminen on
ja millä vastuuntunnolla me haluamme asiaan tarttua. Esityksemme taustalla on tietoisuus
siitä, että Suomi on uudenlaisessa taloudellisessa ympäristössä talous- ja rahaliiton
tultua voimaan. Tiedostamme myöskin, että suuria uhrauksia ja yhteistyötä vaatinut
ponnistus Suomen nostamiseksi talouskriisistä vaatii vakaiden ja yhteistyöhön
kykenevien voimien yhteistyötä jatkossakin, jotta ei kaikkea sitä mitä on rakennettu
vastakkainasettelun politiikalla romutettaisi.
Suotuisan kotimaisen talous- ja työllisyyskehityksen
tiellä on kuitenkin kaksi kotimaista uhkaa. Varakkaiden ja suurituloisten ahneus -
esimerkiksi optiojärjestelyt - voi viedä pohjan maltillisen palkkapolitiikan
uskottavuudelta. Hallitsemattomasta tulonjakotaistelusta voi seurata kustannuskriisi ja
kasvava työttömyys. Vakaan kehityksen tien voi katkaista myös ristiriitoja lietsovaan
yhteiskuntapolitiikkaan palaaminen eduskuntavaalien jälkeen.
Hyvinvointivaltio on kehittämisen arvoinen
Suomalaiset ovat vahvasti sisäistäneet
hyvinvointiyhteiskunnan merkityksen palvelujen ja sosiaalisen turvallisuuden kannalta.
Julkisen talouden haasteita 2000-luvulla käsittelevä
raportti julkistettiin viime keskiviikkona. Sen viesti oli, että valtion velan
vähentäminen, palkkaverotuksen alentaminen ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittäminen
samanaikaisesti on mahdollista vain vakaan taloudellisen kasvun ja työllisyyden
myönteisen kehityksen vallitessa. Siksikin ajamamme työlinja talouspolitiikassa on
perusteltua. Palkkaverotusta on seuraavalla vaalikaudella laskettava, mutta sen
rahoituslähteenä ei voi olla julkisten palvelujen, keskeisen sosiaaliturvan ja
henkilöstön supistaminen.
SAK:n mielestä pyrkimys ylijäämäiseen
valtiontalouteen tulevalla vaalikaudella on oikea tavoite. Valtion ja kuntien taloudet
tarvitsevat myös EMU-ajan puskurit, jotta myös matalasuhdanteessa perustehtävät ja
henkilöstön asema voidaan turvata. Valtion ja kuntien henkilöstömenoja ei tule
käyttää puskurina. Uuden hallituksen tulisikin valtion ja kuntien välistä työn- ja
kustannusten jakoa selkeyttää ja sitoutua siihen, että omasta henkilökunnasta edessä
olevassa uudessa osaavan työvoiman kilpailutilanteessa pidetään parempaa huolta.
Nyt on inhimillisten investointien vuoro
SAK:n käsitys on, että työelämän keskeiset
uudistukset, joihin nyt on ryhdyttävä, ovat ihmisten osaamisen, työkyvyn ja jaksamisen
parantaminen työelämässä. Suomalaisen työelämän ja työllistämisen ongelmat eivät
johdu joustamattomuudesta ja paikallisten sopimismahdollisuuksien puutteesta . Tätä
mieltä ovat laajalti myös ne yrittäjät, jotka perustavat työnsä rehelliseen
yrittämiseen, kantavaan liikeideaan, tuotteidensa ja palvelujensa laatuun ja
henkilöstönsä arvostamiseen työssä. Jokainen vähänkin työelämän arkea tunteva
tietää, että ihmiset ovat venyneet jaksamisensa rajoille. Turvattomuuden tunne työstä
ja epävarmuus uusista haasteista selviytymisessä on suurta. Siksi on tärkeää, että
seuraavien vuosien aikana investoidaan osaamiseen, jaksamiseen ja turvallisuuden tunteen
vahvistamiseen ihmisten arjessa, ja lopetetaan myös iäkkäiden ihmisten työstä
syrjään heittäminen.
SAK esittääkin, että uusi hallitus ja
työmarkkinajärjestöt laativat työssä jaksamisen toimenpideohjelman, joka sisältää
erityisesti työkyvyn ennakoivan ylläpitämisen toimet. Näin voidaan, yhdessä monien
muiden positiivisten työelämän uudistusten kanssa, myöhentää myös todellista
eläköitymisikää (keskimäärin 60 vuodesta) ylöspäin.
Keskusta luopui pienen ihmisen puolustamisesta
Keskustan julkistama ja Suomen Yrittäjien tavoitteita
tukeva työreformi oli suuri linjanvalinta ja kannanotto sen puolesta, että pienen
ihmisen puolustaminen saa väistyä yrittäjäjärjestön etujen tieltä. Keskustan
vaalilupaus palkansaajille on, että valtakunnallisten työ- ja virkaehtosopimusten antama
turva palkoista ja muista työehdoista päättyy. Sopiminen lain voimalla siirretään
työpaikoille - viimekädessä niin, että jokainen työntekijä joutuu itse
neuvottelemaan ehdoistaan. Käytännössä tällainen linja johtaisi toteutuessaan siihen,
että mm. talvilomat, lepoajat, lomarahat, sairaus- ja äitiysajan palkat, pekkaspäivät,
yli- ja sunnuntaityökorvaukset tulisivat työpaikoilla ratkaistavaksi. Työelämän
heikommalla osapuolella ei olisi mitään sopimusturvaa. Työehtosopimuksista tehtäisiin
paikalliselle sopimiselle toissijainen vaihtoehto ja mieluummin niin, että ay-liike ei
olisi häiritsemässä työnantajan ja työntekijän välistä sopimista työpaikalla.
Jokainen palkansaaja tunnistaa mihin asemaan ihmiset
työelämässä tällä politiikalla ajettaisiin. Sanon suoraan, että torpparin asemaan
isäntävallan kasvaessa. Keskusta ottaa selkeän irtioton suomalaisen sopimusyhteiskunnan
linjasta. Keskustan työreformi ei murentaisi pelkästään sopimusten yleissitovuutta,
vaan murtaisi koko kansakunnan kannalta hyvin toimineen sopimusjärjestelmän toimivuuden.
Tällainen sopimusmalli johtaisi käytännössä myös siihen, että työrauhan
myyntipiste siirtyisi liittotasolta työpaikoille.
Koska en osaa osuvammin luonnehtia keskustan työreformin
ydintä, niin lainaan keskustalaisen taustavaikuttajan, Keskisuomalaisen päätoimittaja
Laatikaisen arvioita:
"Hankkeellaan puolue erottuu muista. Se on
vaalitilanteessa sinällään eduksi ja saattaa tuoda yllättäviä kannattajia. Mutta
samalla keskusta leimautuu ihmisten oikeutettujen työmarkkinaehtojen polkijaksi. Keskusta
on rynnimässä kirkkaasti oikealta kokoomuksen ohi".
SAK on teettänyt Suomen Gallupilla tutkimuksen
kansalaisten suhtautumisesta siihen miten ja millä tavalla työsuhteen perusehdoista
pitää sopia. Kun esitettiin, että työsuhteen vähimmäisehdoista (esim. palkasta)
pitää sopia työehtosopimuksilla, sillä yksittäinen työntekijä ei pysty
tasaveroisesti sopimaan niistä työnantajien kanssa - oli vastaus selkeä: 84 % kaikista
vastaajista, 88 % SAK:n jäsenistä ja peräti 74 % keskustankin kannattajista ilmoitti
olevansa samaa mieltä eli, että vähimmäisehdot pitää sopia valtakunnallisilla
työehtosopimuksilla. Tutkimustuloksen viesti on selvä: kansan tuki ei ole keskustan
työreformitavoitteiden takana. Puheenjohtaja Esko Aho, jos puolueellasi on tarkoitus
tällä, ristiriitoja ja eriarvoisuutta työelämään tyrkyttävällä esityksellä
haastaa SAK, otamme haasteen vastaan. Me tulemme puolustamaan palkansaajien oikeuksia ja
turvallisuutta kaikissa olosuhteissa. Sanon tämän päättäväisesti myös siksi, että
pääministerikaudellasi talouskriisin keskellä et olisi selviytynyt ilman palkansaajien
ja ay-liikkeen rakentavaa panosta ja yhteistyötä. Nyt puolueesi yhteistyön sijasta
haluaa romuttaa sopimusten yleissitovuuden, palkansaajien valtakunnallisten
palkkasopimusten perustan.
SAK:lla ei olisi ollut mitään halua tai tarpeita
lähteä näin voimallisesti ottamaan kantaa minkään puolueen pyrkimyksiin, ellei
keskustan esityksissä näin merkittävällä ja harkitulla tavalla puututtaisi
suomalaisen palkansaajan oikeuksiin ja turvaan työelämässä.
SAK on pitänyt keskustan kanssa yhteyttä ja perustellut
sitä, miten tärkeä asia sopimusten yleissitovuus palkansaajien toimeentulolle ja
turvallisuudelle on.
Valitettavasti keskusta ei ole antanut mitään arvoa
puheenvuoroillemme. Sopimusten yleissitovuus on perimmältään tavallisten palkansaajien
taloudellista perusturvaa. Siksi meidän on nyt pakko sanoa, että SAK vastustaa jyrkästi
keskustan työelämää eriarvoistavia ja palkansaajien turvallisuutta järkyttäviä
tavoitteita.
Sen sijaan, että yleissitovuutta murretaan SAK katsoo,
että sitä on kehitettävä. Yleissitovuussäädösten kattavuutta on laajennettava.
Sitä periaatetta mikä on alalla yleissitova sopimus, on selkiytettävä ja valvontaa
tehostettava. Tällainen kehittämislinja on otettava myös työsopimuslain
kokonaisuudistuksen ohjenuoraksi.
Hallituksen menettely sen viedessä eduskuntaan
yksipuolisen, järjestäytymättömiä työnantajia suosivan - materiaaliselta
sisällöltään toki vaatimattoman - esityksen, oli huonosti valmisteltua ja harkittua
politiikkaa. SAK ei ole voinut missään vaiheessa antaa tukeaan tehdylle esitykselle.
Vastuun sen käsittelystä kantaa nyt eduskunta. Toivottavasti istuvan hallituksen
puolueetkin nyt - kun keskustan yleissitovuuden romuttamisesitys on julkistettu -
ymmärtävät, miksi ay-liike piti periaatteellisesti hallituksen esitystä
epätasapainoisena avauksena.
Uuden työmarkkinaratkaisun linjaukset vasta vaalien
jälkeen
Kevään eduskuntavaaleista muodostuu tärkeä linjavaali
kahdessakin mielessä. Ensinnäkään palkansaajien kannalta ei ole yhdentekevää, miten
vankka on palkansaajien ja heidän perheittensä asioita ajavien joukko eduskunnassa ja
hallituksessa. Toiseksi, muodostuuko vaalien jälkeisestä hallituksesta sellainen, että
sen politiikan vahvuutena ja talouspolitiikan selviytymisstrategiana on hyvä yhteistyö
työmarkkinajärjestöjen kanssa. Vai palataanko talouspolitiikassa ja työelämäasioissa
uudelleen vastakkainasettelua korostavaan aikakauteen. SAK:n vaalikaudelle laatiman
tavoiteohjelman viesti on selkeä - mieluummin yhteistyön kuin ristiriitojen Suomi.
Seuraavan, vuoden 2000-alkuun ulottuvan, uuden
työmarkkinaratkaisun muodon ja sisällön tarkempi arviointikin on mahdollista vasta
eduskuntavaalien jälkeen. Näin siksi, että tuolloin vasta tiedämme, onko maassa
sellainen hallitus, joka on halukas ja kykenevä rakentamaan yhteistä ja laajempaa
työmarkkinaratkaisua vaiko ei. Uuden työmarkkinaratkaisun kannalta on tarpeen nähdä
myöskin taloudellisen tilanteen kehitys ja jatkaa asiallisella tavalla myös ay-liikkeen
sisäistä keskustelua siitä, mikä sopimuspolitiikassa yhdistää ja on jäsenille
tärkeätä. On luonnollista, että uuden työmarkkinaratkaisun lähestymistavoista ja
tavoitteista ay-liikkeessä on erilaisia näkemyksiä. Johtopäätösten aika on
tuonnempana. Valtuustomme kevätkokous 7. - 8.5.l999 ajoittuu uuden sopimuspolitiikan
hahmottamisen kannalta hyvinkin mielenkiintoiseen ajankohtaan.
Työväki vaaliuurnille!
Näyttää siltä, että monista syistä johtuen
työväestön, työttömien ja syrjäytyvien keskuudessa into käyttää äänioikeutta
seuraavissa eduskuntavaaleissa ei ole vuoden l995 vaalien alustilanteen veroista. Vuoden
l994 syksyllä SAK:n järjestökyselyssä n. 72 % ilmoitti äänestävänsä varmasti
kevään l995 eduskuntavaaleissa, nyt tehdyn samanlaisen kyselyn mukaan varmoja
äänestäjiä ilmoitti olevansa vain 52 %. Vaikuttaa siltä, että huomattava osa
SAK:laisista jäsenistä vielä miettii, lähteekö vaaliuurnille vai ei. Suomalaisen
demokratian kannalta on tärkeää, että yhteiskunnan vähäosaisempi kansanosa ei jätä
punaista viivaa vetämättä. Siksi SAK panostaa työntekijöiden ja työttömien
äänestysaktiivisuuden nostamiseen mahdollisimman korkeaksi. Erityisen ratkaisevassa
asemassa on nyt työpaikoilla käytävä yhteiskunnallinen keskustelu ja keskustelu
työelämän suunnasta. Meidän on liitoissa ja työpaikoilla tehtävä asiallista ja
ahkeraa työtä sen eteen, että eduskuntavaaleissa jokainen äänioikeutettu käyttää
äänioikeuttaan. Nyt väki liikkeelle työllisyyden ja turvallisemman työelämän
puolesta |