Kuljetusammattilaiset haluavat pelisääntöjä kilpailuttamiseen

SAK:laiset kuljetusalan ammattiliitot eivät hyväksy täydellistä liikenteen vapauttamista, koska se johtaa yleisen edun ja tasa-arvon kaventumiseen markkinavoimien eduksi. Yhteiskunnan on voitava tarvittaessa säädellä kuljetuspalveluita ja liikennettä.

Kuljetusalan ammattiliitot vaativat, että liikenteen vapauttaminen kilpailulle ei saa vaarantaa turvallisuutta ja ympäristöä. Myös sosiaaliset näkökohdat on otettava huomioon.

SAK:lainen kuljetusalan neuvottelukunta julkisti tiistaina 2. kesäkuuta raporttinsa Kilpailu ja laadukkaat kuljetukset, johon on koottu eri kuljetussektoreiden edustajien puheenvuoroja kilpailusta ja kilpailuttamisesta.

Ammattiliittojen mielestä kilpailulainsäädäntöä on kehitettävä siten, että muutkin seikat kuin kilpailuihin osallistuvien yritysten tarpeet otetaan huomioon. Henkilöstön aseman turvaaminen ja terve kilpailu edellyttävät, että tilaaja ja työmarkkinajärjestöt neuvottelevat ja sopivat kilpailuttamisen vaikutuksista työehtoihin. Hyvä esimerkki on pääkaupunkiseudun linja-autoliikenteen kilpailutilanteissa noudatettavissa työsuhteen ehdoista tehty sopimus helmikuulta 1998. Kansalaiset antoivat kuljettajien vaatimukselle suuren tuen.

Suomalaisista 76 prosenttia on sitä mieltä, että julkisten palvelujen kilpailuttamisessa on menty liian pitkälle, mikäli työntekijöiden palkkataso tai työsuhdeturva heikkenee kilpailuttamisen seurauksena. Tämä selvisi Suomen Gallupin tekemästä tutkimuksesta maaliskuussa 1998.

Kuljetusalan ammattiliittojen mukaan kilpailuttaminen ei saa olla itsetarkoitus vaan yksi keino kuljetusten kehittämiseksi. Kustannusten lisäksi on otettava huomioon myös laatu, johon kuuluvat turvallisuus ja asiakkaan parempi palvelu. Henkilöstön aseman turvaaminen on palvelutason laadun säilymisen paras tae. Kilpailuttamisessa on oltava todellinen kilpailutilanne. Tarjoajia on oltava useampia. Markkinoiden valtaaminen alihinnoiteltujen tarjousten avulla ei ole pitemmän päälle kuluttajan edun mukaista.

EU:n tavoitteena vapauttaa kilpailu täysin

Kuljetusalan kilpailun vapauttaminen on kansainvälisen talouden ja kaupan vapauttamisen osa ja seuraus, kun vaaditaan mahdollisimman vapaata tavaroiden liikkumista. EU on asettanut tavoitteeksi säätelyn poistamisen kaikesta liikenteen eri muodoista ja kilpailun vapauttamisen. Kuljetusalan ammattiliittojen mielestä kansainvälisen liikenteen vapauttaminen kilpailulle ei saa olla keino, jolla tehdään mahdolliseksi työehtosopimusten määräysten kiertäminen ja sosiaalinen polkumyynti. Räikein esimerkki tästä on meriliikenne. Suomeenkin on esitetty järjestelmää, jossa miehistöä voidaan palkata kehitysmaista heikoilla työsuhteen ehdoilla.

Kuljetuspalvelut ovat osa kansalaisten hyvinvointipalveluita. Kuljetusten ja liikenteen on tarjottava kaikille suomalaisille tasavertaiset liikkumisen mahdollisuudet asuinpaikasta riippumatta.

Kuljetussektoreilla erilaisia ongelmia kilpailuttamisesta

Kuljetusalan neuvottelukunnan mielestä erityisesti joukkoliikenteen kilpailuttamisessa on otettava huomioon sosiaaliset ulottuvuudet, jotka koskevat kansalaisten tasavertaisia liikkumismahdollisuuksia ja henkilöstön työsuhdeturvaa. Ehdoton kilpailupakko julkisissa liikennepalveluissa johtaa henkilöstön turvattomuuteen. Kilpailuttamista koskevassa hankintalainsäädännössä ei ole otettu huomioon henkilöstö-, työllisyys- tai muita sosiaalisia asioita eikä ympäristöasioita.

Rautateillä rataverkon avaaminen kilpailulle ei ole Suomen kansallisten etujen mukaista. Manner-Euroopan rautatieliikenteeseen verrattuna Suomen rautatiet toimivat hyvin, turvallisesti ja nopeasti. Mikäli rataverkko kuitenkin avataan kilpailulle, uusien yhtiöiden on täytettävä pätevyyttä, turvallisuutta ja kaluston kuntoa koskevat vaatimukset.

Kuljetusalan liitot suhtautuvat kielteisesti alihankintaan maanteiden tavaraliikenteessä. Suomalaisen kaluston ulosliputus ei palvele edes kuljetuksen antajien etuja.

Lentoliikenteen kilpailu näkyy entistä selvemmin Suomessakin. Ulkomainen tarjonta on lisääntynyt. Kustannussäästöjen etsiminen johtaa keskittymiseen ja lisää halua käyttää halpatyövoimaa. Kotimaan liikenteessä on liittojen mielestä pidettävä huoli siitä, että pelkkä kilpailu ei ratkaise, mitä reittejä lennetään. Liikenteen suunnittelun ja kuljetusten hinnoittelun on oltava julkisessa valvonnassa. Lentoliikenteen turvallisuutta ei saa vaarantaa missään olosuhteissa.

Postipalvelujen on oltava kansalaisten saatavilla asuinpaikasta riippumatta kohtuulliseen hintaan. Suomessa myönnetään tulevaisuudessa lukuisia toimilupia postitoiminnan harjoittamiseen. Kaikkia postitoimintaa harjoittavan on kohdeltava tasapuolisesti kilpailutilanteessa. Tämän vuoksi laki haja-asutusalueiden postitoiminnasta perittävästä maksusta on tärkeä asia.

Merenkulkupoliittisessa ohjelmassa on sitouduttu tukemaan suomalaisen tonniston toimintaedellytyksiä ja suomalaisten merenkulkijoiden työllistymistä. Työmarkkinajärjestöt ovat maltillisen sopimustoiminnan ja toistuvien tulosopimusten avulla tehneet osansa kilpailutilanteen säilyttämiseksi. Järjestöjen mielestä myös valtion olisi myös tehtävä oma osuutensa.

SAK:n kuljetusalan neuvottelukunta aloitti toimintansa vuonna 1995. Siihen kuuluvat SAK:laiset kuljetusalan ammattiliitot ja KTV.

hr.jpg (352 bytes)tak.gif (1637 bytes)