SAK:laiset kuljetusalan ammattiliitot
eivät hyväksy täydellistä liikenteen vapauttamista, koska se johtaa yleisen edun ja
tasa-arvon kaventumiseen markkinavoimien eduksi. Yhteiskunnan on voitava tarvittaessa
säädellä kuljetuspalveluita ja liikennettä.
Kuljetusalan ammattiliitot vaativat,
että liikenteen vapauttaminen kilpailulle ei saa vaarantaa turvallisuutta ja
ympäristöä. Myös sosiaaliset näkökohdat on otettava huomioon.
SAK:lainen kuljetusalan neuvottelukunta
julkisti tiistaina 2. kesäkuuta raporttinsa Kilpailu ja laadukkaat kuljetukset,
johon on koottu eri kuljetussektoreiden edustajien puheenvuoroja kilpailusta ja
kilpailuttamisesta.
Ammattiliittojen mielestä
kilpailulainsäädäntöä on kehitettävä siten, että muutkin seikat kuin kilpailuihin
osallistuvien yritysten tarpeet otetaan huomioon. Henkilöstön aseman turvaaminen ja
terve kilpailu edellyttävät, että tilaaja ja työmarkkinajärjestöt neuvottelevat ja
sopivat kilpailuttamisen vaikutuksista työehtoihin. Hyvä esimerkki on
pääkaupunkiseudun linja-autoliikenteen kilpailutilanteissa noudatettavissa työsuhteen
ehdoista tehty sopimus helmikuulta 1998. Kansalaiset antoivat kuljettajien vaatimukselle
suuren tuen.
Suomalaisista 76 prosenttia on sitä
mieltä, että julkisten palvelujen kilpailuttamisessa on menty liian pitkälle, mikäli
työntekijöiden palkkataso tai työsuhdeturva heikkenee kilpailuttamisen seurauksena.
Tämä selvisi Suomen Gallupin tekemästä tutkimuksesta maaliskuussa 1998.
Kuljetusalan ammattiliittojen mukaan
kilpailuttaminen ei saa olla itsetarkoitus vaan yksi keino kuljetusten kehittämiseksi.
Kustannusten lisäksi on otettava huomioon myös laatu, johon kuuluvat turvallisuus ja
asiakkaan parempi palvelu. Henkilöstön aseman turvaaminen on palvelutason laadun
säilymisen paras tae. Kilpailuttamisessa on oltava todellinen kilpailutilanne. Tarjoajia
on oltava useampia. Markkinoiden valtaaminen alihinnoiteltujen tarjousten avulla ei ole
pitemmän päälle kuluttajan edun mukaista.
EU:n tavoitteena vapauttaa kilpailu
täysin
Kuljetusalan kilpailun vapauttaminen on
kansainvälisen talouden ja kaupan vapauttamisen osa ja seuraus, kun vaaditaan
mahdollisimman vapaata tavaroiden liikkumista. EU on asettanut tavoitteeksi säätelyn
poistamisen kaikesta liikenteen eri muodoista ja kilpailun vapauttamisen. Kuljetusalan
ammattiliittojen mielestä kansainvälisen liikenteen vapauttaminen kilpailulle ei saa
olla keino, jolla tehdään mahdolliseksi työehtosopimusten määräysten kiertäminen ja
sosiaalinen polkumyynti. Räikein esimerkki tästä on meriliikenne. Suomeenkin on
esitetty järjestelmää, jossa miehistöä voidaan palkata kehitysmaista heikoilla
työsuhteen ehdoilla.
Kuljetuspalvelut ovat osa kansalaisten
hyvinvointipalveluita. Kuljetusten ja liikenteen on tarjottava kaikille suomalaisille
tasavertaiset liikkumisen mahdollisuudet asuinpaikasta riippumatta.
Kuljetussektoreilla erilaisia ongelmia
kilpailuttamisesta
Kuljetusalan neuvottelukunnan mielestä
erityisesti joukkoliikenteen kilpailuttamisessa on otettava huomioon sosiaaliset
ulottuvuudet, jotka koskevat kansalaisten tasavertaisia liikkumismahdollisuuksia ja
henkilöstön työsuhdeturvaa. Ehdoton kilpailupakko julkisissa liikennepalveluissa johtaa
henkilöstön turvattomuuteen. Kilpailuttamista koskevassa hankintalainsäädännössä ei
ole otettu huomioon henkilöstö-, työllisyys- tai muita sosiaalisia asioita eikä
ympäristöasioita.
Rautateillä rataverkon avaaminen
kilpailulle ei ole Suomen kansallisten etujen mukaista. Manner-Euroopan
rautatieliikenteeseen verrattuna Suomen rautatiet toimivat hyvin, turvallisesti ja
nopeasti. Mikäli rataverkko kuitenkin avataan kilpailulle, uusien yhtiöiden on
täytettävä pätevyyttä, turvallisuutta ja kaluston kuntoa koskevat vaatimukset.
Kuljetusalan liitot suhtautuvat
kielteisesti alihankintaan maanteiden tavaraliikenteessä. Suomalaisen kaluston
ulosliputus ei palvele edes kuljetuksen antajien etuja.
Lentoliikenteen kilpailu näkyy entistä
selvemmin Suomessakin. Ulkomainen tarjonta on lisääntynyt. Kustannussäästöjen
etsiminen johtaa keskittymiseen ja lisää halua käyttää halpatyövoimaa. Kotimaan
liikenteessä on liittojen mielestä pidettävä huoli siitä, että pelkkä kilpailu ei
ratkaise, mitä reittejä lennetään. Liikenteen suunnittelun ja kuljetusten hinnoittelun
on oltava julkisessa valvonnassa. Lentoliikenteen turvallisuutta ei saa vaarantaa
missään olosuhteissa.
Postipalvelujen on oltava kansalaisten
saatavilla asuinpaikasta riippumatta kohtuulliseen hintaan. Suomessa myönnetään
tulevaisuudessa lukuisia toimilupia postitoiminnan harjoittamiseen. Kaikkia postitoimintaa
harjoittavan on kohdeltava tasapuolisesti kilpailutilanteessa. Tämän vuoksi laki
haja-asutusalueiden postitoiminnasta perittävästä maksusta on tärkeä asia.
Merenkulkupoliittisessa ohjelmassa on
sitouduttu tukemaan suomalaisen tonniston toimintaedellytyksiä ja suomalaisten
merenkulkijoiden työllistymistä. Työmarkkinajärjestöt ovat maltillisen
sopimustoiminnan ja toistuvien tulosopimusten avulla tehneet osansa kilpailutilanteen
säilyttämiseksi. Järjestöjen mielestä myös valtion olisi myös tehtävä oma
osuutensa.
SAK:n kuljetusalan neuvottelukunta
aloitti toimintansa vuonna 1995. Siihen kuuluvat SAK:laiset kuljetusalan ammattiliitot ja
KTV. |