- Kuorma-autoalan työehtosopimuksen yleissitovuuteen liittyvän oikeuskanslerin
päätöksen perustelut osoittavat kiistatta sen, että yleissitovan työehtosopimuksen
laskennassa käytettävät luvut ovat sattumanvaraisia - valmisteli niitä sitten kuka
virkamies tahansa, sanoo SAK:n osastopäällikkö Kirsti Palanko-Laaka.
Palanko-Laakan mukaan työehtosopimuksien soveltamisen piiriin kuuluvien työntekijöiden
määrää on mahdoton arvioida luotettavasti nykyisissä yrityksien rakenne- ja
toimialamuutoksissa.
- Tällä hetkellä ei ole olemassa sellaisia tilastoja, joilla tätä tarkoitusta varten
kerättäisiin suoraan tietoja. Tämä on vakava puute, joka murentaa työehtosopimuksien
yleissitovuutta, Palanko-Laaka painottaa.
Oikeuskanslerin päätös tukee osastopäällikkö Palanko-Laakan mukaan SAK:n tavoitteita
sikäli, että työehtosopimuksien yleissitovuus järjestelmänä kaipaa
selkiinnyttämistä ja kattavuuden lisäämistä. Siihen nähden, että suomalainen
työntekijöiden ja työnantajien järjestäytyminen on maailman huippua,
luotettavien tilastojen puute voi synnyttää yllättäviä väliinputoamisia
yleissitovuuden toteutumisessa. Monessa Euroopan unionin alhaisen
järjestäytymisen maassa työehtosopimuksien yleissitovuus on laajempi kuin Suomessa.
Työehtosopimuksien yleissitovuuden vahvistaminen on järjestäytyneen työmarkkinakentän
yhteinen etu.
Oikeuskanslerin yksi moite on kohdistunut siihen, että esittelevä virkamies ei ole
huolehtinut lainvalvonnan edellyttämästä yhteistyöstä työnantaja- ja
työntekijäjärjestöihin.
- SAK:n käsityksen mukaan tätä yhteistyötä on kuitenkin ollut. Oikeuskanslerin
virasto puolestaan ei ole kuullut niitä järjestöjä, joiden jäsenten
vähimmäisehtoihin viraston päätöksellä voi olla kielteisiä vaikutuksia. Päätös
voi epäsuorasti edistää myös yrityksien välistä kilpailua, Palanko-Laaka toteaa. |