SAK:n puheenjohtajan Lauri Ihalaisen mielestä
pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kuljettajien työtaistelutavoitteet eli
työsuhdeturvan parantaminen kilpailuttamisen yhteydessä ovat perusteltuja.
Kilpailuttaminen on tehtävä tervein liiketaloudellisin perustein eikä työntekijöiden
työsuhdeturvan ja työsuhteen ehtojen kustannuksella. - Kuljettajat joutuvat kohtuuttomien tilanteiden eteen, jos
kilpailuttamiskierroksella myös työntekijöiden työsuhdeturva katkeaisi ja henkilöstö
palkattaisiin uusina työntekijöinä, Ihalainen sanoo.
- Palvelussuhteen pituuteen liittyvät olennaiset etuudet
heikkenisivät tuntuvasti. Epävarmuus ja pelko työpaikasta ei ole hyvää matkaseuraa
myöskään kuljettajalla.
Ihalaisen mukaan työntekijäpuolen vaatimukset
työllisyytensä turvaamiseksi ja työsuhde-etuuksiensa varmistamiseksi ovat
ratkaistavissa, jos työnantajapuolella on siihen aitoa halukkuutta. Työriidan sovittelua
pitäisi jatkaa mahdollisimman nopeasti piirisovittelija Esa Longan johdolla.
Ihalainen korostaa, että työriita on säilytettävä
alueellisena ja sen tarpeetonta periaatteellistamista pitäisi välttää. |