Kuntien palveluista ja työllisyydestä huolehtiminen on
koko SAK:laisen ammattiyhdistysliikkeen yhteinen tehtävä. Esittäessään pieni- ja
keskituloisten ostovoimaa lisäävät ostovoimatavoitteensa SAK on edellyttänyt,
etteivät verohelpotukset saa johtaa julkisten palvelujen ja sosiaaliturvan heikennyksiin.
Kuntien verotulojen pieneneminen mm.
ansiotulovähennyksen kasvattamisen kautta onkin hyvitettävä kunnille kokonaisuudessaan.
Kuntien harkinnanvaraisia avustuksia on lisättävä ja ne on kohdennettava varsinkin
niihin kuntiin, joiden talous on erityisen riippuvainen palkansaajien
tuloverokertymästä. Verohelpotusten rahoitus on haettava verotuksen painopisteen
siirtämisestä palkkatyön verotuksesta kiinteistö-, pääoma-, varallisuus- ja
ympäristöveroihin - ei kuntien palvelutuotantoon tai palkkamenoihin tarvitsemista
varoista.
Palkkatyön ja pääomaverotuksen välillä on Suomessa
poikkeuksellisen suuri epäsuhta. Liian kova työn verottaminen heikentää työllisyyttä
ja lisää harmaata taloutta. Ainoa solidaarinen ja aidosti työllisyyttä tukeva ratkaisu
onkin palkkatyön verotuksen keventäminen nimenomaan pieni- ja keskituloisilta.
SAK:n esittämät palkankorotuksen eivät rasita kuntien
taloutta sillä palkankorotusten myötä myös kuntien verotulot kasvavat vastaavalla
summalla. Pieni- ja keskituloisille suunnattavat palkankorotukset ja verohelpotukset
koituvat myös kuntien pienipalkkaisten työntekijöiden hvyäksi. |