SAK:n hallitus hyväksyi maanantaisessa kokouksessaan
SAK:n laadulliset tavoitteet sekä käsitteli eräitä verolinjauksia syksyn
tulokierrokselle. SAK:n tupotavoitteet painottuvat erityisesti työllisyyden parantamiseen
ja toisaalta työelämän muutoksiin liittyvien pelisääntöjen rakentamiseen. Kokouksessa käsitellyn hahmotelman mukaisesti uusi tulosopimus
voisi olla kestoltaan kaksivuotinen, jolloin palkankorotukset ajoittuisivat tulevaan
vuodenvaihteeseen sekä vuosien -98-99 taitteeseen. Ensimmäisenä vuonna palkansaajien
ostovoiman lisäys painottuisi palkankorotuksiin, toisena vuonna veronkevennyksillä olisi
ensimmäistä vuotta tuntuvampia vaikutuksia. Ensimmäisenä vuonna SAK:n
verotavoitteisiin sisältyisivät tässä ajattelussa tulohankkimisvähennyksen ylärajan
korotus nykyisestä 1800 markasta, työmatkavähennyksen omavastuun alentaminen
nykyisestä 2500 markasta sekä henkilöstöruokailun ja tarjoilun arvonlisäverokannan
alentaminen. Toisena vuonna nostettaisiin kunnallisveron ansiotulovähennyksen ylärajaa.
SAK:n hallitus ostovoimatavoitteensa määrittelee myöhemmin tarkemmin.
Laadullisissa tavoitteissaan SAK edellyttää, että
tulokierroksen yhteydessä sovitaan työvoiman käytön yhteisistä periaatteista.
Lähtökohtana on, että kun työtä on pysyvästi tarjolla, se teetetään pysyvällä
henkilökunnalla. Muun työvoiman käyttö (määräaikainen, ulkopuolinen ja vuokratyö)
on mahdollista lähinnä työhuippujen tasaamisessa tai silloin, kun työn teettäminen
omalla henkilökunnalla on epätarkoituksenmukaista työn kesto, ammattitaitovaatimukset
ym. huomioiden. Ulkopuolisen työvoiman käyttö ei saa johtaa oman henkilöstön
irtisanomisiin, lomauttamisiin tai osa-aikaistamisiin. SAK korostaa, ettei
tosiasiallisesti työnantajan johdon ja valvonnan alaisena tehtävää työtä saa
keinotekoisesti teettää yrittäjyytenä. Myös osa-aikatyön teettämiselle on oltava
hyväksyttävät perusteet ja työlle on määriteltävä vähimmäistyöaika.
SAK edellyttää, että vuokratyövoiman käyttäjää
koskevat jatkossa samat työnantajavelvoitteeet kuin työntekijöiden varsinaista
työnantajaa. Alihankkijoita käyttävien yritysten puolestaan on huolehdittava, että
heidän käyttämänsä alihankkijat noudattavat työ- ja sosiaalilainsäädännön
velvoitteita. Tilaajayrityksen on viime kädessä vastattava alihankkijan työntekijän
palkasta ja lomakorvauksista, jotka tämä on ansainnut tehdessään tilaajayrityksen
tilaamaa työtä. Näillä toimenpiteillä olisi tärkeä merkitys myös harmaan talouden
vastaisessa taistelussa.
Sekä ulkopuolisen työvoiman käyttö että paikallinen
sopiminen edellyttävät luottamusmiesten aseman, työsuhdeturvan ja
tiedonsaantimahdollisuuksien vahvistamista. SAK:n tupotavoitteissa paikallisen sopimisen
edellytyksenä on, että työpaikalla on asianmukaisesti valittu luottamusmies.
SAK:n tupotavoitteiden kolmas kori tähtää työn
jakamiseen työllisyyden parantamiseksi. Yleisen työajan lyhentämisessä edetään SAK:n
tavoitteissa Euroopan unionin kärkimaiden kehityksen tahdissa. Välittömästi tulisi
SAK:n mielestä lähteä kuitenkin rakentamaan räätälöityjä työllistämismalleja,
joita ovat alakohtaiset työllistämissopimukset, vuorotteluvapaan vakinaistamisen sekä
ns. ikäpolvisopimus.
SAK:n esittämissä ala- tai työpaikkakohtaisissa
työllistämissopimuksissa työntekijä lyhentää vapaaehtoisesti työaikaansa ja
työnantaja sitoutuu työllistämään vapautuvaan työhön työttömän työntekijän.
Työllistämissopimus voi eläke- ja koulutusratkaisujen ohella sisältää
vuorotteluvapaan, päivittäisen työajan järjestelyt (esim. 6+6 -malli),
viikonloppuvuorot, osa-aikatyön sekä pidättäytymisen ylityöstä.
SAK:n esittämässä ikäpolvisopimuksessa ikääntyvä
työntekijä ja työnantaja sopivat työajan lyhentämisestä niin, että puuttuvaa
työpanosta korvaamaan palkataan työttömiä työnhakijoita. Näin kahta osa-aikatyöhön
siirtyvää ikääntyvää työntekijää kohti voitaisiin työpaikalle palkata yksi
nuori. Tavoitteena on toisaalta parantaa ikääntyvien jaksamista työelämässä,
toisaalta avata työmahdollisuuksia erityisesti nuorille. Työelämään tuleville
nuorille turvataan oikeus työhön perehdyttämiseen: perehdyttäjinä voivat toimia
ikääntyneet, työaikaansa lyhentävät työntekijät. SAK edellyttää samalla, että
osa-aikaeläkkeen ikäraja lasketaan 55-vuoteen ja ikääntyvälle 55 vuotta
täyttäneelle kokoaikatyössä olevalla työntekijälle säädetään oikeus lyhentää
työaikaansa.
SAK edellyttää tupotavoitteissaan vuorotteluvapaan
säätämistä pysyväksi järjestelyksi ja sen korvaustason nostamista 75 prosenttiin
nykyisestä 60 prosentista työttömyyskorvauksen tasosta. Samalla vuorotteluvapaa on
laajennettava koskemaan myös osa-aikatyötä.
SAK ilmaisee tupotavoitteissaan huolensa suomalaisen
työvoiman tilasta. SAK esittääkin työnantajajärjestöille hyvään
henkilöstöpolitiikkaan ja työsuhdekäytäntöön tähtäävää yhteistä työelämän
julistusta, jossa otettaisiin kantaa työn ja työorganisaatioiden kehittämiseen, työn
kuormittavuuden vähentämiseen, ammatillisesta osaamisesta ja henkisestä hyvinvoinnista
huolehtimiseen sekä tasa-arvoon.
Työ- ja toimintakyvyn turvaamiseksi SAK esittää
yhteistyön kehittämistä työpaikoilla sekä työterveyshuollon ja
työsuojeluorganisaation kanssa. Ennaltaehkäisyssä otetaan huomioon erityisesti
ikääntyneiden työntekijöiden tarpeet ja työssä jaksaminen. Tasa-arvon edistämiseksi
SAK edellyttää syrjivien palkkapoliittisten rakenteiden poistamista työn vaativuuden
arvioinnin ja hyvien työyhteisökäyntöjen avulla.
Työvoiman käytön pelisääntöjen, luottamusmiesten
aseman, työaikakysymysten ja työelämänkehittämisohjelmien lisäksi SAK:n
tavoitteisiin sisältyy eräitä yksittäisiä keskeisiä tavoitteita. Näihin kuuluu mm.
sairausajan palkan maksamisen ehtona olevan työsuhteen kuukauden vähimmäiskeston
poistaminen työ- ja virkaehtosopimuksista. |