SAK on valmistautunut pääministerin koollekutsumaan
tapaamiseen käymällä sisäistä arviointikeskustelua siitä, miten järjestö suhtautuu
esitettyihin kysymyksiin seuraavan työmarkkinaratkaisun lähtökohdista ja neuvottelujen
aikataulusta. SAK yhtyy arvioon, että
työmarkkinajärjestöjen ja hallituksen kolmikantayhteistyöllä - erityisesti voimassa
olevalla kattavalla työmarkkinaratkaisulla - on ollut myönteinen merkitys taloudellisen
tilanteen ja työllisyyden kannalta. Ratkaisun myötä palkansaajien ostovoima on noussut.
Työllisyyden paranemisen keskeisten edellytysten -
kasvun, vakauden ja todellisen ostovoiman kehityksen - kannalta on vankat perusteet jatkaa
työmarkkinajärjestöjen ja hallituksen välistä yhteistyötä myös tulevaisuudessa.
Parhaiten tämä yhteistyö voisi toteutua aikaansaamalla talous- ja tulopoliittinen
kokonaisratkaisu.
SAK:n valtuusto linjoitti kokouksessaan 23. - 24.5.1997
tuloratkaisun peruslinjat seuraavasti:
"Työmarkkinajärjestöjen on tunnettava vastuunsa
myönteisen kasvu- ja työllisyyskehityksen turvaamisesta. SAK:n valtuusto edellyttää,
että selvitetään mahdollisuudet talouden vakaata kehitystä tukevan, pitkäaikaisen
sekä kattavan uuden tuloratkaisun aikaansaamiseksi.
Talous- ja työllisyyskehitystä tukevan sopimuksen tulee
turvata palkansaajien ostovoiman tasainen kasvu. Ostovoimatavoite tulee toteuttaa matalaan
inflaatioon sopivin palkankorotuksin, joiden tulee olla solidaarisia. Sopimusten on
sisällettävä alakohtaista sovellusvaraa. Työllisyyttä ja ostovoimatavoitetta on
tuettava pieni- ja keskituloisiin kohdistuvin verohelpotuksin. Julkisista palveluista ja
sosiaaliturvasta on huolehdittava ja verotuksen painopistettä on siirrettävä
kiinteistö-, pääoma-, varallisuus- ja ympäristöverojen suuntaan.
Sopimusratkaisuun tulee liittää työaikapaketti, jolla
tähdätään tuntuvaan työllisyysvaikutukseen. Työaikapakettiin tulee sisällyttää
mm. työn vuorotteluvapaan vakinaistaminen ja korvaustason nostaminen, oikeus
osa-aikatyöhön ja -eläkkeeseen 55 vuotta täyttäneille työntekijöille sekä kaksi
kertaa kuuden tunnin työaikakokeilujen laajentaminen.
Työajan yleinen lyhentäminen tulee toteuttaa Euroopan
parhaiden maiden tahdissa.
Työnantajilta tarvitaan takuut sovittavien
työaikajärjestelyjen työllisyysvaikutuksista.
SAK:n tavoitteena on työolojen ja työelämän
tasapainoinen kehittäminen ja tätä koskevasta ohjelmasta sopiminen. Sopimustoiminnan
kehittyminen edellyttää luottamushenkilöiden toimintamahdollisuuksien selkeää
parantamista. Tämä on myös ehto paikalliselle sopimiselle. Vuokratyövoiman,
alihankintatyön ja muun ulkopuolisen työvoiman käytöstä on laadittava selkeät
pelisäännöt, jotka ovat osa työpaikoilla tapahtuvaa yhteistoimintaa."
SAK:n hallitus täsmentää 6.10.1997 ratkaisuun
liittyvät laadulliset tavoitteensa.
Talous- ja työmarkkinasopimukseen tähtäävät
neuvottelut tulisi aloittaa kahdessa vaiheessa. Näin siksi, että tosiasialliset
edellytykset varsinaisten neuvottelujen aloittamiseksi eivät vielä ole varmistuneet.
1) Ratkaisun edellytyksiä pohjustavat neuvottelut
2) Ratkaisun aikaansaamiseen tähtäävät neuvottelut
Pohjustavat neuvottelut tulisi aloittaa välittömästi.
Työlistalle tulee ottaa mm. yhteisen ennuste- ja tilastopohjan kokoaminen tulevalle
sopimuskaudelle, neuvottelutavoitteiden alustava läpikäyminen ja alakohtaisten
neuvottelujen tukeminen. Voimassa olevaan sopimusratkaisuun kuuluvat asiat on sovittava
pikaisesti.
Varsinaiset ratkaisuun tähtäävät neuvottelut tulee
aloittaa jo lokakuun puolenvälin jälkeen.
Voimassa olevan ratkaisun mukaisesti koko sopimuskautta
koskevat ansiokehitysneuvottelut käydään marraskuussa 1997. Nämä neuvottelut tulee
toteuttaa sovitulla tavalla ja sovitussa aikataulussa.
Näiden lähtökohtien pohjalta SAK on valmis siihen,
että seuraavassa tuloratkaisussa palkansaajien ostovoiman kasvun turvaamiseksi palkka- ja
veroratkaisut sovitetaan yhteen. Palkkojen osuuden tulee korostua uuden ostovoimaratkaisun
yhteydessä.
Ratkaisuja tehtäessä SAK haluaa tukea matalan
inflaation politiikkaa. Vastuu matalan inflaation turvaamisesta kuuluu kaikille
talouspoliittisille toimijoille.
SAK yhtyy siihen neuvotteluaikoja koskevaan
tavoitteeseen, että ratkaisut tulee aikaansaada jo loppuvuodesta. . |