SAK:n kuljetusalan liittojen liikennepoliittinen puheenvuoro:
Ammattitaito takaa laadun kuljetuksissa
Korkean ammatillisen osaamisen merkitystä laadun takeena tähdentävät SAK:n henkilöliikenne- ja kuljetusalalla toimivat ammattiliitot yhteisessä liikennepoliittisessa puheenvuorossaan. Seitsemän liiton puheenvuoro sisältää ehdotuksia ja näkemyksiä kuljetuselinkeinon toimintaedellytysten parantamiseksi. Se korostaa voimakkaasti hyvin toimivan liikenne- infrastruktuurin ja kuljetuselinkeinon merkitystä Suomen hyvinvoinnille.

"Toimivat laadukkaat kuljetukset" -nimisen puheenvuoron käyttäjiä ovat: AKT, Ilmailualan Unioni, KTV, Merimies-Unioni, Postiliitto, Rautatieläisten Liitto ja Veturimiesten Liitto.

Liikenteen ja kuljetusten merkitys on Suomelle ja Suomessa poikkeuksellisen suuri ja niiden kasvunäkymät ovat hyvät. Kuljetukset eivät merkitse Suomelle vain teollisuuden jatketta ja kaupan edellytystä, vaan ne ovat keskeisen tärkeä elinkeino, jonka merkitys kansantaloudelle kasvaa koko ajan. Sen vuoksi investoinnit kuljetustoiminnan monipuoliseen kehittämiseen ja erityisesti perusinfrastruktuuriin ovat kansainvälisen kilpailukyvyn välttämätön edellytys, jonka vuoksi valtion on osoitettava varoja liikenneverkkojen rakentamiseen ja kunnossapitoon nykyistä enemmän.

Suomen liikenneinfrastruktuurin arvo on yli 100 miljardia markkaa. Suomen nykyisten liikenneverkkojen laajuus on riittävä ja niiden kunto suhteellisen hyvä. Tie- ja rataverkko tarvitsevat kuitenkin kuljetusalan ammattilaisten mielestä lähivuosina huomattavassa määrin perusparannusta. Myös Suomen satamien toimivuuden ylläpito on tärkeää, koska ne kilpailevat erityisesti Baltian satamien kanssa. Uusien kanavien rakentamiselle ympärivuotista käyttöä varten ei ole taloudellisia edellytyksiä. Lentoasemienkin palvelutaso on nykyään hyvä ja niiden kehittämisen on tapahduttava kysynnän mukaan.

Työvoiman vuokraus ja muut epätyypilliset työt ulkopuolisin ostopalveluin vaarantavat suomalaisen kuljetuksen laatutasoa ja turvallisuutta. Suomen on kuljetuksissa keskityttävä erityisesti laatuun, sillä vain ammattitaito takaa laadun kuljetuksissa. Kuljetusalan yrityksissä henkilöstön osaaminen merkitsee asiakkaan tarpeet huomioon ottavaa, luotettavaa, nopeaa ja turvallista palvelua.

Joukkoliikenteessä on otettava huomioon alueellinen tasa-arvo.Yhteiskunnan ohjaus ja osallistuminen joukkoliikenteen kustannuksiin on tämän vuoksi oikeutettua, perusteltua ja välttämätöntä.

Itäliikenne vaatii toimia

Venäjän liikenteessä kuljettajien henki ja turvallisuus ovat jatkuvasti uhattuna. Suomalaisten kuorma-autojen lastien jatkuvat ylimääräiset tarkastukset hidastavat kuljetuksia. Tämä yhdessä Venäjällä noudatettavien alhaisten mitta- ja painorajoitusten kanssa sekä Venäjän tullin mielivaltaisten ja nopeasti vaihtuvien maksujen kanssa kuormittaa kuljetusyrityksiämme kohtuuttomasti.

Rajaongelmien kuntoon saaminen itäliikenteessä edellyttää liikenneministe- riöltä ja Suomen hallitukselta tähän astista määrätietoisempia ja tarmokkaampia toimia ongelmien ratkaisemiseksi yhdessä Venäjän viranomaisten kanssa.

Liikennepolitiikan suunnittelu ja toteutus

Suomen liikennepolitiikkaa on toteutettava liikenneasioihin erikoistuneen liikenneministeriön johdolla. Liikennepolitiikan suunnittelussa ja toteutuksessa paras tulos saavutetaan vain valtiovallan, yritysten ja kuljetusalan ammattilaisten ja heidän etujärjestöjensä välisellä yhteistyöllä.

SAK:n kuljetusalan ammattiliitot jättävät liikennepoliittisen puheenvuoronsa liikenneministeri Matti Auralle, maanantaina 16.6. klo 12.00.

hr.jpg (352 bytes)tak.gif (1637 bytes)