Korkean ammatillisen osaamisen merkitystä laadun
takeena tähdentävät SAK:n henkilöliikenne- ja kuljetusalalla toimivat ammattiliitot
yhteisessä liikennepoliittisessa puheenvuorossaan. Seitsemän liiton puheenvuoro
sisältää ehdotuksia ja näkemyksiä kuljetuselinkeinon toimintaedellytysten
parantamiseksi. Se korostaa voimakkaasti hyvin toimivan liikenne- infrastruktuurin ja
kuljetuselinkeinon merkitystä Suomen hyvinvoinnille. "Toimivat laadukkaat kuljetukset" -nimisen puheenvuoron käyttäjiä
ovat: AKT, Ilmailualan Unioni, KTV, Merimies-Unioni, Postiliitto, Rautatieläisten Liitto
ja Veturimiesten Liitto.
Liikenteen ja kuljetusten merkitys on Suomelle ja
Suomessa poikkeuksellisen suuri ja niiden kasvunäkymät ovat hyvät. Kuljetukset eivät
merkitse Suomelle vain teollisuuden jatketta ja kaupan edellytystä, vaan ne ovat
keskeisen tärkeä elinkeino, jonka merkitys kansantaloudelle kasvaa koko ajan. Sen vuoksi
investoinnit kuljetustoiminnan monipuoliseen kehittämiseen ja erityisesti
perusinfrastruktuuriin ovat kansainvälisen kilpailukyvyn välttämätön edellytys, jonka
vuoksi valtion on osoitettava varoja liikenneverkkojen rakentamiseen ja kunnossapitoon
nykyistä enemmän.
Suomen liikenneinfrastruktuurin arvo on yli 100 miljardia
markkaa. Suomen nykyisten liikenneverkkojen laajuus on riittävä ja niiden kunto
suhteellisen hyvä. Tie- ja rataverkko tarvitsevat kuitenkin kuljetusalan ammattilaisten
mielestä lähivuosina huomattavassa määrin perusparannusta. Myös Suomen satamien
toimivuuden ylläpito on tärkeää, koska ne kilpailevat erityisesti Baltian satamien
kanssa. Uusien kanavien rakentamiselle ympärivuotista käyttöä varten ei ole
taloudellisia edellytyksiä. Lentoasemienkin palvelutaso on nykyään hyvä ja niiden
kehittämisen on tapahduttava kysynnän mukaan.
Työvoiman vuokraus ja muut epätyypilliset työt
ulkopuolisin ostopalveluin vaarantavat suomalaisen kuljetuksen laatutasoa ja
turvallisuutta. Suomen on kuljetuksissa keskityttävä erityisesti laatuun, sillä vain
ammattitaito takaa laadun kuljetuksissa. Kuljetusalan yrityksissä henkilöstön osaaminen
merkitsee asiakkaan tarpeet huomioon ottavaa, luotettavaa, nopeaa ja turvallista palvelua.
Joukkoliikenteessä on otettava huomioon alueellinen
tasa-arvo.Yhteiskunnan ohjaus ja osallistuminen joukkoliikenteen kustannuksiin on tämän
vuoksi oikeutettua, perusteltua ja välttämätöntä.
Itäliikenne vaatii toimia
Venäjän liikenteessä kuljettajien henki ja
turvallisuus ovat jatkuvasti uhattuna. Suomalaisten kuorma-autojen lastien jatkuvat
ylimääräiset tarkastukset hidastavat kuljetuksia. Tämä yhdessä Venäjällä
noudatettavien alhaisten mitta- ja painorajoitusten kanssa sekä Venäjän tullin
mielivaltaisten ja nopeasti vaihtuvien maksujen kanssa kuormittaa kuljetusyrityksiämme
kohtuuttomasti.
Rajaongelmien kuntoon saaminen itäliikenteessä
edellyttää liikenneministe- riöltä ja Suomen hallitukselta tähän astista
määrätietoisempia ja tarmokkaampia toimia ongelmien ratkaisemiseksi yhdessä Venäjän
viranomaisten kanssa.
Liikennepolitiikan suunnittelu ja toteutus
Suomen liikennepolitiikkaa on toteutettava
liikenneasioihin erikoistuneen liikenneministeriön johdolla. Liikennepolitiikan
suunnittelussa ja toteutuksessa paras tulos saavutetaan vain valtiovallan, yritysten ja
kuljetusalan ammattilaisten ja heidän etujärjestöjensä välisellä yhteistyöllä.
SAK:n kuljetusalan ammattiliitot jättävät
liikennepoliittisen puheenvuoronsa liikenneministeri Matti Auralle, maanantaina 16.6. klo
12.00. |