Allekirjoittaneet työmarkkinaosapuolet ovat
käsitelleet Euroopan talous- ja rahaliiton EMUn vaikutuksia Suomen työmarkkinoiden
toimintaperiaatteisiin. Mahdollinen rahaliitto ei muuta suomalaisen yhteiskunnan
työmarkkinatoiminnan perusrakenteita, mutta vaatii aitoa sopeutumista, niin rahaliitossa
kuin sen ulkopuolellakin. Yhteisenä kantanaan
työmarkkinaosapuolet toteavat seuraavaa:
- Talous- ja rahaliiton EMUn muodostaminen ja yhteiseen
rahaan siirtyminen nähdään yleisesti jo toteutuneen integraatiokehityksen jatkeena.
Euroopan sisämarkkinoiden luomisen ja yhteisen rahan käyttöönoton tavoitteena on
eurooppalaisen tuotannon kilpailukyvyn parantaminen. Euroopan unionissa tulee harjoittaa
yhteistyötä, joka rahataloudellisen vakauden lisäksi edistää tehokkaasti kestävää
taloudellista kasvua, työllisyyden paranemista ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan
rakentamista.
- Työmarkkinoiden keskusjärjestöt pitävät tärkeänä,
että
- Euroopan keskuspankin mahdollinen inflaatiotavoite
määritellään niin, ettei se johda deflaatioon ja että tarvittavat suhteellisten
palkkojen muutokset ovat käytännössä toteutettavissa.
- julkisen talouden alijäämää rajoittavaa mahdollista
EU:n vakaus- ja kasvusopimusta sovellettaessa Suomen erityisolosuhteet voidaan ottaa
huomioon.
- Työmarkkinoiden keskusjärjestöt toteavat, että
talouspolitiikan tavoitteena tulee olla taloudellisen kasvun edistäminen, työllisyyden
parantaminen, kilpailukyvyn ylläpitäminen sekä matala inflaatio ja julkisen velan
hallinta Suomen EMU-ratkaisusta riippumatta. Myös EMUn ulkopuolella on harjoitettava
tervettä talouspolitiikkaa. Tavoitteena edelleen on, ettei Suomen hintatason nousu ylitä
EU-maiden keskimääräistä hintatason nousua.
- Työmarkkinajärjestöt noudattavat toiminnassaan
Kansainvälisen Työjärjestön ILOn hyväksymää kolmikantayhteistyötä. Tämä
kolmikantayhteistyö, johon Suomen valtio ja työmarkkinaosapuolet ovat sitoutuneet, on
muuttuvissa olosuhteissa entistä tärkeämpää. Suomessa on kattava ja toimiva
työmarkkinoiden neuvottelu- ja sopimusjärjestelmä. Sen perusrakenteita ovat niin
palkansaajien kuin työnantajien järjestäytymisvapaus, vapaa tasavertaisuuden pohjalta
lähtevä sopimustoiminta työ- ja virkaehtosopimuksineen, laissa säädetty
työehtosopimusten yleissitovuus ja työtaisteluoikeus laissa säädettyine
rajoituksineen.
- Työmarkkinoiden keskusjärjestöt toteavat, ettei
EMU-jäsenyys merkitse työ- tai virkaehtosopimusten vähimmäisehtoihin eikä
työehtosopimusten yleissitovuuteen puuttumista tai nimellispalkkojen alentamista.
Järjestöt pitävät myös mahdollista EMU-jäsenyyttä silmällä pitäen
sopimustoiminnan perusrakenteita kestävinä. Järjestöt toimivat siten, että
työmarkkinoilla säilyy edelleen mahdollisuus erilaisiin vaihtoehtoisiin sopimusmuotoihin
mukaan luettuna tulopoliittiset ja keskitetyt ratkaisut. Järjestöt korostavat
suomalaisen sopimustoiminnan tarjoamien mahdollisuuksien ja toimivan
neuvottelujärjestelmän merkitystä EMU-oloissa.
- Sopeutuminen pysyvästi matalan inflaation olosuhteisiin
on EMUun liittyvä keskeinen haaste sopimustoiminnalle. Nykyiset neuvottelujärjestelmät
mahdollistavat sen, että palkkakehitys on sopusoinnussa inflaatiotavoitteen kanssa.
Välttämättömyys sopeutua matalaan inflaatioon koskee kaikkia talouspolitiikan
toimijoita, myös yrityksiä ja julkista hallintoa.
- Työmarkkinoilla ja koko kansantaloudessa on varauduttava
taloushäiriöihin ja työllisyyden ylläpitämiseen olosuhteissa, joissa entisen
kaltaista mahdollisuutta valuuttakurssimuutoksiin ei ole. Talouden kykyä sietää
häiriöitä voidaan parantaa muun muassa elinkeinorakennetta monipuolistamalla sekä
finanssipolitiikalla, jonka liikkumavaraa tosin mahdollinen EU:n vakaus- ja kasvusopimus
saattaa rajoittaa.Yritysten riittävä vakavaraisuus helpottaa suhdannevaihteluihin
sopeutumista.
- Työmarkkinajärjestöt toteavat, että taloushäiriöihin
on tarpeen varautua myös sekä kansallisin, että ala- ja yrityskohtaisin
suhdannepuskurein. Esimerkiksi sosiaalivakuutuksen yhteyteen ja henkilöstön
kehittämisen tueksi voidaan rakentaa käyttökelpoisia puskureita. Järjestöt
käynnistävät yhteistyössä asianomaisten viranomaisten kanssa selvitystyön
puskureiden toteuttamisesta siten, että edellytykset ratkaisuille ovat olemassa syksyllä
1997. Selvitystyössä tulee ottaa huomioon julkisen sektorin erityispiirteet.
- Kansantaloudellisten näkökohtien ja toisaalta
toimialakohtaisten häiriöiden huomioon ottamiseksi olisi tarvittaessa voitava
yhteistyönä kehittää ja koordinoida myös liittotason ratkaisuja. Työ- ja
virkaehtosopimusosapuolet voivat keskenään sopimallaan tavalla kehittää
sopimustoimintaa ja palkkausjärjestelmiä siten, että niissä otetaan huomioon sekä
ala- että työpaikkakohtaiset tarpeet.
- Henkilöstörahastojen ja muiden tulokseen perustuvien
erien tarkoituksena on edistää yrityksen henkilöstön sitoutumista yrityksen toimintaan
ja palkita henkilöstöä yrityksen menestyksestä. Järjestöt käynnistävät
henkilöstörahastojen ja muiden tulossidonnaisten järjestelmien
käyttömahdollisuuksista yhteisen selvitystyön siten, että asiassa tarvittavat
toimenpiteet voidaan tehdä syksyllä 1997. Selvitystyössä tulee ottaa huomioon julkisen
sektorin erityispiirteet.
AKAVA
KIRKON SOPIMUSVALTUUSKUNTA
KUNNALLINEN TYÖMARKKINALAITOS
PALVELUTYÖNANTAJAT
SUOMEN AMMATTILIITTOJEN KESKUSJÄRJESTÖ SAK
TEOLLISUUDEN JA TYÖNANTAJAIN KESKUSLIITTO
TOIMIHENKILÖKESKUSJÄRJESTÖ STTK
VALTION TYÖMARKKINALAITOS
|