Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK:n mielestä
työttömyyden puolittamistavoitteesta ei ole syytä luopua. SAK luovutti 21.4.1997
pääministeri Paavo Lipposelle järjestön työllisyyskannanoton, joka sisältää
yhteensä 26 työllisyyden parantamiseen tähtäävää esitystä. Kannanotto toimitetaan
myös muille valtioneuvoston jäsenille. SAK
muistuttaa kannanotossaan, että vahva talouskasvu näyttää vihdoinkin käynnistyneen ja
odotukset lähivuosien kehityksestä ovat valoisat. SAK:n mielestä olisikin varsin
erikoista, jos kehitystä ei hyödynnettäisi työllisyystalkoissa, vaan yritykset
jakaisivat talouskasvun esimerkiksi ylisuurina osinkoina. Vuoden aikana on syntynyt
arviolta 100 000 uutta työpaikkaa ja etenkin viimekuukausina on avointen työpaikkojen
määrä lähtenyt voimakkaaseen kasvuun. Talouskasvun ja nykyisten toimenpiteiden on
arvioitu alentavan työttömyysastetta kolmella prosenttiyksiköllä eli tuovan
vuosituhannen vaihteeseen mennessä noin 75 000 uutta työpaikkaa. Jotta työttömyys
puolittuisi, pitäisi työttömyysaste kuitenkin saada laskemaan vielä toiset kolme
prosenttiyksikköä.
SAK esittää omassa työllisyyskannanotossaan 26
verotukseen, työn jakamiseen, työvoima- ja koulutuspolitiikkaan sekä investointeihin
liittyvää toimenpidettä, joilla työttömyys järjestön mielestä voitaisiin painaa
puolittumisuralle. Toimenpiteillä ei juuri olisi kustannusvaikutuksia, sillä valtaosa
ehdotuksista perustuu voimavarojen uudelleenkohdentamiseen.
Palkkatyön verotusta kevennettävä
Työllisyyskannanotossaan SAK esittää mm. palkkatyön
verotuksen keventämistä. Kevennys tulisi rahoittaa siirtämällä verotuksen
painopistettä kiinteistö-, pääoma-, varallisuus- ja ympäristöverojen suuntaan.
Palkkatulojen verotusta voitaisiin SAK:n mielestä alentaa kasvattamalla
kunnallisverotuksen ansiotulovähennystä nykyisestä 5500 markasta. SAK korostaa myös,
ettei palkkatulojen verotuksessa ole otettu riittävästi huomioon työssäkäynnistä
aiheutuvia kuluja, joiden vähennysoikeutta tulisikin kasvattaa. Työmatkakuluvähennyksen
omavastuuta tulisi vähentää nykyisestä 2500 markasta ja tulonhankkimisvähennyksen
enimmäismäärä nostaa nykyisestä 1800 markasta.
Myös työvaltaisten palvelujen - esimerkiksi
henkilöpalvelujen, työpaikkaruokailun ja tarjoilutoiminnan - arvonlisäveroa tulisi
SAK:n mielestä alentaa palvelujen ja työvoiman kysynnän kasvattamiseksi. Kotipalvelujen
oston tukemiseen varattu 25 miljoonaa markkaa tulisi kokeilun alkuunpääsemiseksi
käyttää yritysten hyvitysmallikokeiluun. Verosta tehtävän vähennyksen kokeilu tulisi
aloittaa vuoden vaihteessa.
Työn kysynnän lisäämiseksi ehdotettu työnantajan
sosiaalivakuutusmaksujen korvaaminen muilla rahoitusmuodoilla on jäänyt toteutumatta kun
yhteisymmärrystä sopivista rahoitusmuodoista ei ole syntynyt. Siirtymävaiheessa
käyttökelpoinen rahoitusmalli olisi SAK:n mielestä työnantajan sosiaaliturvamaksun
porrastaminen matalapalkkaryhmiä suosien.
Vuorotteluvapaa säädettävä pysyväksi
SAK:n edustajakokouksen linjausten mukaisesti
työllisyyden parantaminen edellyttää myös työn jakamista. Tulevaisuuden tavoite on
työajan lyhentäminen keskimäärin 30 tuntiin viikossa. Tässä vaiheessa tulisi SAK.n
mielestä käynnistää vapaaehtoisia kokeiluja erilaisista työaikamalleista ja
-vaihtoehdoista.
Vuorotteluvapaa on SAK:n mielestä säädettävä
pysyväksi ja koulutukseen käytettävän vuorottelun kestoaika on pidennettävä
koulutuksen mittaiseksi. Vuorottelukorvaus on nostettava 75 prosenttiin
työttömyyspäivärahasta.
Osa-aikaeläkkeen ja osa-aikatyön yhdistäminen
mahdollistaa vanhempien työntekijöiden kokemuksen hyödyntämisen ja uusien
työntekijöiden palkkaamisen. Pitkän työuran tehneelle 55-vuotiaalle onkin SAK:n
mielestä annettava oikeus osa-aikaiseen työhön työnantajan ja työntekijän sopimalla
tavalla. Samalla osa-aikaeläkkeen alaikäraja on laskettava 55 vuoteen.
Koulutusvakuutuksen toteuttamista on SAK:n mielestä
nopeutettava. Työttömille tulee antaa mahdollisuus hakeutua omaehtoisesti ammatilliseen
koulutukseen selvittäjien esittämää aiemmin, eli jo keväällä -98. Koulutukseen
osallistuvien päivärahan enimmäispituus tulee pidentää 250 päivään. SAK korostaa,
että joustavalla siirtymäkaudella on estettävä ansiopäivärahalta pudonneiden
joutuminen järjestelyn ulkopuolelle.
SAK on jo aiemmin esittänyt työnantajajärjestöille
neuvotteluja nuorten työharjoittelua ja työpaikkakoulutusta koskevasta suosituksesta.
Suosituksen pohjalta kunkin alan työmarkkinaosapuolet voivat sopia tarpeellisista
työehtosopimusmääräyksistä. Pysyviä harjoittelu- tai koulutuspaikkoja tarjoava
työnantaja voisi paikallisesti sopimalla noudattaa harjoittelijoiden tai oppilaiden
palkkauksessa erityisia työehtosopimusmääräyksiä.
SAK esittää toimenpide-ehdotuksissaan myös mm.
aikuisopintorahan ja opintolainan enimmäismäärän tarkistamista.
Mekaaninen metsäteollisuus painopisteeksi
Mekaanisen metsäteollisuuden tuotannollisen perustan
vahvistaminen ja jalostusasteen kohottaminen tulee SAK:n mielestä nostaa lähivuosien
keskeiseksi teollisuuspoliittiseksi tavoitteeksi. Kuljetus- ja liikennesektorin
infrastruuri tieverkosto, rautatiet, satamat, lentokentät, tietoliikenneverkko,
edellyttävät rakentamisohjelmaa ja mittavia ylläpitoinvestointeja. Valtiovallan tulee
toteuttaa nämä osana työllisyysohjelmaa täydentävää toimenpidekokonaisuutta. Myös
vuokra-asumisoikeusasuntojen tuotantoa tulee SAK:n mielestä lisätä ja asuntojen
korjausavustusten myöntämistä jatkaa kiinnittäen erityistä huomiota rakennusten home-
ja kosteusvaurioiden korjaamiseen. |