Pankkien vastaus ei tyydytä
SAK pitää pankkien vuodenvaihteen ja huhtikuun alun palvelumaksujen korotuksia kohtuuttomina. Palkansaajissa korotukset ovat aiheuttaneet laajaa ärtymystä. MTV:n julkistamasta Taloustutkimuksen selvityksestä käy ilmi, että 90 prosenttia suomalaisista katsoo pankkien menneen korotuksissaan liian pitkälle.

Osuuspankkiryhmän, Meritan ja Postipankin SAK:lle antamassa yhteisessä kannanotossa (27.2.1997) tunnustetaan se keskeinen periaate, että palkkatilin peruspalvelujen käytön tulee olla maksutonta. Samaten pankit ovat ilmoittaneet valmiutensa sisällyttää SAK:n ja pankkien yhteistyösopimuksiin määräyksen siitä, että palkansaajia koskevista palvelumaksukorotuksista keskustellaan etukäteen. SAK pitää näitä kannanmäärityksiä myönteisinä.

SAK toteaa kuitenkin, että Postipankissa palkka ei ole nostettavissa tililtä ilman kuluja, toisin kuin pankkien nyt tunnustama periaate edellyttäisi. Postipankki sallii ainoastaan viisi kuukausittaista maksutonta nostoa, joihin sisältyvät myös esimerkiksi mahdolliset pankkikorttiostot. SAK aikookin jatkaa keskusteluja Postipankin kanssa tämän käytännön muuttamiseksi.

SAK edellyttää edelleen, etteivät pankit ota käyttöön uusia palkkatilin peruskäyttöön kohdistuvia maksuja myöskään pankkiautomaattitoimintaa kehitettäessä.

Työsopimuslain mukaan palkan tulee olla työntekijän käytössä tilipäivänä. Maksutavasta aiheutuvista kustannuksista vastaa työnantaja. SAK aikoo seuraavaksi selvittää yhdessä työnantajajärjestöjen kanssa mistä maksuista työnantaja on vastuussa, mikäli palkkatilin käytöstä aiheutuu palkansaajille kustannuksia.

Edelleen SAK edellyttää kuluttaja- ja kilpailuviranomaisten ylläpitävän ja päivittävän vuosittain vertailua pankkien palvelumaksukäytännöistä mahdollisten kilpailulainvastaisten kartellien selvittämiseksi.

hr.jpg (352 bytes)tak.gif (1637 bytes)