SAK pitää pankkien vuodenvaihteen ja huhtikuun alun
palvelumaksujen korotuksia kohtuuttomina. Palkansaajissa korotukset ovat aiheuttaneet
laajaa ärtymystä. MTV:n julkistamasta Taloustutkimuksen selvityksestä käy ilmi, että
90 prosenttia suomalaisista katsoo pankkien menneen korotuksissaan liian pitkälle. Osuuspankkiryhmän, Meritan ja Postipankin SAK:lle antamassa
yhteisessä kannanotossa (27.2.1997) tunnustetaan se keskeinen periaate, että palkkatilin
peruspalvelujen käytön tulee olla maksutonta. Samaten pankit ovat ilmoittaneet
valmiutensa sisällyttää SAK:n ja pankkien yhteistyösopimuksiin määräyksen siitä,
että palkansaajia koskevista palvelumaksukorotuksista keskustellaan etukäteen. SAK
pitää näitä kannanmäärityksiä myönteisinä.
SAK toteaa kuitenkin, että Postipankissa palkka ei ole
nostettavissa tililtä ilman kuluja, toisin kuin pankkien nyt tunnustama periaate
edellyttäisi. Postipankki sallii ainoastaan viisi kuukausittaista maksutonta nostoa,
joihin sisältyvät myös esimerkiksi mahdolliset pankkikorttiostot. SAK aikookin jatkaa
keskusteluja Postipankin kanssa tämän käytännön muuttamiseksi.
SAK edellyttää edelleen, etteivät pankit ota
käyttöön uusia palkkatilin peruskäyttöön kohdistuvia maksuja myöskään
pankkiautomaattitoimintaa kehitettäessä.
Työsopimuslain mukaan palkan tulee olla työntekijän
käytössä tilipäivänä. Maksutavasta aiheutuvista kustannuksista vastaa työnantaja.
SAK aikoo seuraavaksi selvittää yhdessä työnantajajärjestöjen kanssa mistä
maksuista työnantaja on vastuussa, mikäli palkkatilin käytöstä aiheutuu
palkansaajille kustannuksia.
Edelleen SAK edellyttää kuluttaja- ja
kilpailuviranomaisten ylläpitävän ja päivittävän vuosittain vertailua pankkien
palvelumaksukäytännöistä mahdollisten kilpailulainvastaisten kartellien
selvittämiseksi. |