Talous - ja rahaliitto näyttää toteutuvan ajallaan ja laajempana kuin vielä SAK:n
edustajakokouksessa arvioimme. Mukaan on tulossa 10 - 11 EU:n jäsenmaata. EU-maiden
kansantalouksien ja väkilukujen selkeä enemmistö. Yhteiseen rahaan siirtyminen merkitsee Suomessa selkeätä
pelisääntömuutosta. Devalvaatio jää pois. Sopeutuminen matalaan inflaatioon on
välttämätöntä. Tässä tavoitteessa epäonnistumista ei voida hyvittää
valuuttakurssipäätöksillä, vaan joudumme itse kantamaan seuraukset. Korkea inflaatio
johtaa vientimenetyksiin ja tämä työpaikkojen katoamiseen. Harha-askeleet maksetaan
työllisyystappioina ja korjausliikkeet tulevat ay-liikkeen itsensä tehtäväksi. Tämä
edellyttää, että palkkahinnoittelussa siirrymme lekatarkkuudesta kelloseppätyöhön.
Nimelliskorotuksien korostamiseta on katseet suunnattava ostovoiman korottamiseen ja
työllisyyteen.
Olemmeko me - ay-liikkeen päättäjät ja jäsenistö -
tähän valmiita? Jos itse olemme valmiita sopeutumaan matalaan inflaatioon ja uskomme
tämän olevan totta laajemminkin, on meillä edellytyksiä lähteä yhteiseen rahaan
mukaan. Jos epäilemme omaa kykyämme - jos uskomme korkeiden nimelliskorotusten ja
inflaation autuuteen - on parempi jäädä ulkopuolelle ja jättää itsellemme
devalvaatiomahdollisuus jatkossa. Samalla meidän täytyy kuitenkin hyväksyä, että
kysymys on lisäajasta - ei pysyvästä valinnasta - ja että tästä mahdollisuudesta
maksamme väistämättä myös tiettyä vakuutusmaksua korkeampina korkoina.
Sitoutumisen matalaan inflaatioon täytyy luonnollisesti
koskea kaikkia talouden toimijoita, julkista valtaa ja yrityksiä siinä missä
palkansaajiakin. Pelisääntöjen täytyy Emu-kentässä olla samat kaikille pelaajille.
Uskon, että Talous- ja rahaliiton syntyminen on luonteva
osa tiivistyvää eurooppalaista yhteistyötä. Se ei kuitenkaan ole ongelmaton - ei
meille eikä muillekaan EU-valtioille. Yksi kysymys on, miten Euroopan keskuspankin
politiikka vastaa Suomen talouden kehityksen tarpeita. Samoin meille on hyvin tärkeätä,
että Emu-kriteereitä ei Emussa tulkita tavalla, josta omista toiminnastaan riippumatta
eri suhdannerytmiä kulkevat maat, kuten Suomi joutuisivat kärsimään.
Talous- ja rahaliitossa mukanaolo - tai ulosjäänti - ei
ole vaikutuksiltaan mustavalkoinen. Kyseessä on ratkaisu, jonka tekeminen asettaa
molemmissa vaihtoehdoissa myös kansalliselle talous- ja työmarkkinapolitiikalle uusia
vaatimuksia. Jäsenyyden kannattavuus on paljolti kiinni myös siitä, miten onnistunutta
politiikkaa osaamme tehdä kansallisesti ja kuinka paljon voimme vaikuttaa Emun
politiikkaan sisältäpäin.
Tulopolitiikan merkitys ei Emu-oloissa vähene, vaan
korostuu.
Ulosjäävät maat eivät muodosta mitään yhtenäistä
kerhoa, jolla olisi pyrkimystä yhteiseen talous- tai rahapolitiikkaan, vaan kukin hoitaa
ratkaisussa omia erityisongelmiaan. Ulosjäävät maat näyttävät sijoittuvan
eräänlaiseen odotushuoneeseen siksi aikaa, että saavat omat sisäpoliittiset syynsä
tai talousvaikeutensa pois päiväjärjestyksestä ja voivat hakea jäsenyyttä.
Tulevaisuuden kehityksen arvioinnin kannalta on merkittävää, että Englannin uusi
pääministeri on lähtenyt selvästi valmentamaan brittejä yhteiseen rahaan.
Linjapuheessaan Englannin elinkeinoelämän edustajille pääministeri Blair viikko sitten
kehotti yrityksiä selväsanaisesti varautumaan yhteiseen rahaan.
Kaikki viittaakin siihen, että ulkopuolelle jäänti
olisi vain väliaikaisratkaisu.
Toisekseen Emun syntyminen vaikuttaa väistämättä
myös ulkopuolelle jäävien elämään. Vaatimukset julkisen talouden alijäämien
kurissapitämisestä ja matalasta inflaatiosta koskevat väistämättä myös ulkopuolelle
jääviä. Tämä vain tapahtuu ei Emu-kriteerien ja vapaaehtoisuuden vaan markkinavoimien
valvonnassa.
Demokraattiseen vuoropuheluun liittyy esityksemme
Euroopan keskuspankin yhteyteeen perustettavasta neuvoa-antavasta
työmarkkinajärjestöjen komiteasta. Odotammekin, että Suomen hallitus lähtisi jo
joulukuun huippukokouksessa viemään eteenpäin tätä ehdotusta.
Valtuuston asia on tänään arvioida SAK:n
edustajakokouksen asettamien Emu-tavoitteiden toteutumista. Oma arvioni on, että kaikki
keskeiset tavoitteemme ovat toteutuneet vähintäänkin tyydyttävällä tavalla. Tämä
liike on edelleenkin kykenevä asettamaan laajoja yhteiskunnallisia tavoitteita ja
viemään ne yhdessä lävitse.
Talous- ja rahaliitto toteutuu sovitussa aikataulussa ja
laajana 10 - 11 maan liittona. Suomen kannalta turvallisempi vaihtoehto on olla EU-maiden
enemmistön mukana, kun Talous- ja rahaliitto runsaan vuoden kuluttua käynnistyy. Kun
SAK:n asettamat reunaehdot - palkansaajan sopimusturva, yleissitovuus ja puskurirahastot -
ovat täyttyneet, on SAK:n syytä tukea Suomen osallistumista. Ulosjäämällä emme voi
saavuttaa kestäviä etuja eikä ulosjäänti olisi myöskään tosiasiassa pysyvä
vaihtoehto. |