I. Yleistä
Unionin rakenteita uudistava
hallitusten välinen konferenssi HVK on tarkoitus saada päätökseen EU:n Nizzan
7.–8.12.2000 huippukokouksessa. Kokoukselta odotetaan poikkeuksellisen paljon, sillä
sen on tarkoitus luoda edellytykset unionin laajentumiselle entisen Keski- ja
Itä-Euroopan maihin. Komission 8.11.2000 antamassa laajentumisen ns.
strategia-asiakirjassa ennakoitiin neuvottelujen jäsenyydestä voivan päättyä
ensimmäisten hakijamaiden kanssa jopa jo vuonna 2002.
Unionin nykyiset rakenteet eivät
kaikin osin sovi suurelle määrälle jäsenvaltioita ja ilman uudistuksia olisi vaarana
EU:n toiminnan ainakin osittainen hidastuminen tai jopa halvautuminen. Päätöksenteon on
oltava tehokasta ja riittävän nopeaa, jotta EU pystyy vastaamaan myös maapalloistumisen
ja lisääntyvän kansainvälisen kilpailun haasteisiin. Unionin on kyettävä vastaamaan
yhtälailla palkansaajien ja kansalaisten tarpeisiin.
Muutoksia EU:n toimintaan
edellyttävät samoin sisämarkkinoiden toteuttaminen, talous- ja rahaliitto EMU ml. euron
käyttöönotto vuonna 2002, unionin toiminnan laajentuminen yhä uusille aloille sekä
etenkin yhdentymisen syventyminen ja toiveet tiivistää jäsenmaiden yhteistyötä.
Lisäksi keskustelu Euroopan liittovaltiosta on avattu niin eurooppalaisella kuin
suomalaisellakin tasolla. Riippumatta liittovaltiokeskustelun tuloksista tuleva
huippukokous myös linjaa EU:n tulevaisuutta pitkällä aikavälillä.
EU:n rakenteet eivät yksinkertaisesti
voi säilyä nykyisellään. Siksi Nizzan huippukokouksen on pystyttävä
riittäviin uudistuksiin. Jos syvällekäyviä muutoksia ei saada aikaan
Nizzassa, on todennäköistä, että tästäkin syystä tarvitaan lisäuudistuksia vielä
ennen laajentumista.
II. Perusoikeuskirja
Perusoikeuskirja on merkittävimpiä
askeleita kansalaisten oikeuksien parantamiseksi EU:n toiminnassa. Se on erityisen
tärkeä unionin itälaajentumisen vuoksi. SAK, STTK ja AKAVA haluavat, että
perusoikeuskirja hyväksytään Nizzan huippukokouksessa ja se saatetaan voimaan
oikeudellisesti sitovalla tavalla. Poliittinen julistus ei riitä.
Suomen hallituksen tulisi tukea näitä
näkemyksiä ja lunastaa odotukset "kansalaisten Euroopan" luomiseksi. On aika
luoda "viides pilari" pääoman, tavaroiden, palveluiden ja työvoiman vapaan
liikkuvuuden rinnalle. Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimuksen allekirjoittaminen voi
olla täydentävä, mutta ei korvaava toimenpide unionilta. Euroopan ammatillinen
yhteistyöjärjestö EAY on ottanut yksimielisen kannan perusoikeuskirjan hyväksymisestä
sitovana ja sen liittämisestä perussopimukseen.
Perusoikeuskirjan hyväksymisen
lisäksi sen sisältöä tulisi parantaa. Nykyisellään se on
korkeintaan tyydyttävä. Perusoikeuskirjan taloudellisten ja sosiaalisten oikeuksien
määrittelyn yleinen ongelma on niiden rajaaminen mm. erilaisilla viittauksilla yhteisön
oikeuteen ja käytäntöihin. Esimerkkeinä voi mainita artiklan 27 työntekijöiden
tiedottamisesta ja kuulemisesta sekä artiklan 28 sopimus- ja lakko-oikeudesta. Nämä rajaukset
on poistettava ja rajat ylittävät järjestäytymis-, sopimus- ja lakko-oikeudet on
todettava selkeästi. Perussopimuksen artikla 137.6., jossa todetaan koko
artiklan 137 soveltamisesta palkkoihin, järjestäytymisoikeuteen, lakko-oikeuteen sekä
oikeuteen määrätä työsulusta aiheuttaa sekaannusta perusoikeuskirjan kanssa. Perussopimuksen
artiklaan 136 tulisi lisätä järjestäytymis-, neuvottelu- ja työtaisteluoikeudet.
Mikäli perusoikeuskirjaa ei
hyväksytä sitovana Nizzan huippukokouksessa, tulee sen aseman tarkistamiseen ja
sisällön parantamiseen liittyvä työ kuitenkin saattaa alulle mahdollisimman pian. Jos
tätä työtä varten perustetaan valmisteleva ryhmä, tulisi sen toimia avoimesti ja
selvien aikataulujen pohjalta. Nizzan huippukokouksen on tarvittaessa syytä tehdä
päätökset myös tästä.
III. Unionin toimielinten
uudistaminen
1. Lähtökohdat
SAK, STTK ja AKAVA korostavat, että
toimielinkysymyksissä tulee lähtökohtana olla pienten ja suurten jäsenmaiden
tasapaino, päätöksenteon tehokkuus sekä avoimuus. Unionin toimielinten valtasuhteita
esimerkiksi neuvoston, komission ja Euroopan parlamentin välillä ei ole mielestämme
syytä muuttaa.
2. Komissio
Komissiossa tulee olla yksi
kansalainen kustakin jäsenvaltiosta ainakin unionin nykyvaiheessa. Ei ole
myöskään suotavaa, että komissioon luodaan komissaarien välille hierarkkinen
järjestelmä. Heidän tulee säilyä periaatteessa tasavertaisina. Komission tehokkuutta
voidaan pitää yllä komissaarien välisellä sopivalla työnjaolla sekä antamalla
komission puheenjohtajalle riittävän vahva asema. Tiettyjä komissaarien tehtäviä ei
saa varata tietynlaisille jäsenmaille eli pienilläkin mailla tulee olla unionin
toiminnan kannalta keskeisiä tehtäväsalkkuja.
Komission vahvaa asemaa on
painotettava. Se takaa unionin yhteiset edut jäsenmaakohtaisten erityisetujen
korostumisen sijaan. Esimerkiksi komission yksinomaiseen aloiteoikeuteen ei tule puuttua
millään tavalla ja sillä on oltava riittävät edellytykset toimia unionin päätösten
toimeenpanijana ja perussopimuksen noudattamisen valvojana. Vahvasti toimiva
komissio niin suurten kuin pienten jäsenmaiden etu, koska EU:n kokonaiskehittämisen
kannalta tarvitaan yhdentymisen "moottoria".
3. Neuvosto
SAK, STTK ja AKAVA tukevat Suomen
hallitusta kannassa, että EU:n ministerineuvoston äänten uudelleen painottamisessa
säilyy edellä mainittu pienten ja isojen maiden tasapaino. Väkiluvun
huomioonottaminen on oikeutettua, mutta se ei saa johtaa joidenkin maiden saneluvaltaan.
On tärkeää, että kaikissa neuvoston päätöksenteon malleissa tulee saada vähintään
puolet jäsenvaltioista kunkin yksittäisen ratkaisun taakse. Tilanne, jossa
jäsenvaltioiden vähemmistö pystyisi sanelemaan päätöksen enemmistön tahtoa vastaan,
on demokratian kannalta kestämätön.
Neuvoston päätöksenteon
tehokkuudelle on olennaista määräenemmistöpäätösten lisääminen jäsenmaiden
täydellisen yksimielisyyden sijasta. Neuvoston toimintaa voidaan ja sitä myös tulee
tehostaa sisäisellä uudistamisella (esim. neuvoston eri kokoonpanojen työnjako)
riippumatta hallitusten välisen konferenssin tuloksista. Eurooppa-neuvoston asema on
korostunut viime vuosina ja sen tehtäväksi sopiikin laaja-alaisten useita tai kaikkia
maita koskevien asioiden käsittely paremmin kuin jollekin yksittäiselle neuvoston
kokoonpanolle.
4. Euroopan parlamentti ja kansalliset
eduskunnat
Euroopan parlamentissa on
säilytettävä kullakin jäsenmaalla riittävä määrä edustajia, jotta myös
poliittinen monimuotoisuus taataan. Toisaalta sen jäsenmäärälle on asetettava sopiva
enimmäistaso toiminnan tehokkuuden turvaamiseksi. Euroopan parlamentti on lisännyt
avoimuutta ja sen asemaa vastuullisena toimijana unionin päätöksenteossa tulisi
edistää.
Suomessa on luotu toimiva tapa, jolla
parlamentaarinen järjestelmä vaikuttaa hallituksen linjauksiin EU-kysymyksissä.
Eduskunta on päättäessään omista kannanotoistaan samalla kiitettävällä tavalla
kuullut työmarkkina- ja muita järjestöjä, jotka edustavat kansalaisyhteiskuntaa.
Tämä malli kokonaisuudessaan on avoimuuden ja demokratian kannalta kannustava.
5. Talous- ja sosiaalikomitea, alueiden
komitea
SAK:n, STTK:n ja AKAVAn mielestä talous-
ja sosiaalikomitean jäsenmäärän tulee olla täysin sama kuin alueiden komitean.
Kummankin komitean jäsenmäärää on nostettava EU:n laajentumisen myötä. Talous- ja
sosiaalikomitean sekä alueiden komitean rooli unionin päätöksenteossa on
säilytettävä neuvoa-antavana ja tämän tehtävän merkitystä ei tule vähentää.
Komiteoilla tulee olla mahdollisuus antaa lausuntoja kaikista niistä asioista, jotka ovat
mahdollisia nykyisenkin peruskirjan mukaan. Samalla komiteat voisivat kuitenkin itse
päättää antavatko ne lausunnon vai eivät.
Työmarkkinajärjestöjen edustuksen
suhteellinen asema on säilytettävä nykyisellään uudistuneessa talous- ja
sosiaalikomiteassa. Sen jäsenten nykyinen jako työnantajien, työntekijöiden ja muiden
ryhmiin on sopiva. Kansalaisjärjestöjen osallistumista talous- ja sosiaalikomitean
toimintaan voidaan kehittää osana ryhmää "muut".
IV.
Määräenemmistöpäätökset
SAK, STTK ja AKAVA tukevat sitä
linjaa, että määräenemmistöpäätöksiä lisätään oleellisesti neuvostossa
yksimielisyysvaatimuksen sijasta nykyiseen verrattuna. Pääsääntöisesti
yksimielistä päätöksentekoa vaadittaisiin vain valtiosäännönomaisissa ja muutamassa
jäsenmaiden kannalta erityisen herkässä kysymyksessä. Jollei laajaan
määräenemmistön käyttöön siirrytä, unionin päätöksenteko tukahtuu laajentumisen
myötä.
Määräenemmistöön tulisi
siirtyä mm. seuraavissa kysymyksissä:
- perussopimuksen artikla 137 työ-
ja sosiaalipolitiikasta kaikilta kohdiltaan. Poikkeuksena on artiklan kohta
"työntekijöiden sosiaaliturvasta ja sosiaalisesta suojelemisesta", jota
käytettäessä olisi edelleen pysyttävä yksimielisyydessä, kun tehdään
lainsäädännöllisiä päätöksiä kansallisten sosiaaliturvajärjestelmien
perusperiaatteista. Toisaalta esim. kokemuksen ja tietojenvaihtoon tarkoitettuja
ei-lainsäädännöllisiä toimintaohjelmia hyväksyttäessä määräenemmistöä tulisi
kuitenkin soveltaa myös työntekijöiden sosiaaliturvan ja sosiaalisen suojelemisen
kysymyksissä
- perussopimuksen artikla 13 syrjinnästä.
Määräenemmistöä tulisi soveltaa niin toimintaohjelmista kuin lainsäädännöstä
päätettäessä
- perussopimuksen artikla 42 siirtotyöntekijöiden
sosiaaliturvasta
- perussopimuksen artikla 133.5. palveluista
ja henkisestä omaisuudesta unionin yhteisessä ulkomaankauppapolitiikassa.
Tämän ehdottomana edellytyksenä on kuitenkin, että herkät alat, kuten koulutus,
terveyskysymykset, sosiaalipalvelut, kulttuuri sekä lakisääteiseen sosiaaliturvaan
kuuluvat vakuutuspalvelut pidetään edelleen yksimielisessä päätöksenteossa. Paras
ratkaisu olisi luetella nämä alat ns. negatiivisessa poistolistassa eikä vain viitata
unionin sisäisen ja ulkoisen päätöksenteon yhdenmukaisuuteen. Edellä mainittuja aloja
ei tule käsitellä unionin päätöksenteossa ensisijaisesti kauppapoliittisina
kysymyksinä, vaan mahdollisuudet mm. julkisen palvelutoiminnan ylläpitoon tulee täysin
säilyttää
- perussopimuksen artikla 18, jonka
tavoitteena on helpottaa unionin kansalaisten liikkumista ja oleskelua
jäsenvaltioiden alueella
- perussopimuksen artikla 47 itsenäiseksi
ammatinharjoittajaksi ryhtymisestä ja toimimisesta itsenäisenä
ammatinharjoittajana
- perussopimuksen artikla 161 rakennerahastoihin
sovellettavista yleisistä säännöistä
- perussopimuksen artikla 94
jäsenvaltioiden lakien, asetusten ja hallinnollisten määräysten lähentämisestä
näiden vaikuttaessa suoraan yhteismarkkinoiden toimintaan.
Lisäksi määräenemmistön käyttöä
tulee laajentaa etenkin ympäristö- ja energiapolitiikassa. Sama koskee
tiettyjä lähinnä sisämarkkinoiden toiminnalle läheisiä verotusasioita.
Veroparatiisit ja jäsenmaiden välinen verokilpailu ovat uhka myös Suomen
työllisyydelle. Lisäksi verotuksen rakenne vääristyy lisäpaineiden kasautuessa työn
verottamiseen.
V. Yhteisöllisyys ja
tiivistetty yhteistyö
SAK, STTK ja AKAVA ovat sitä mieltä,
että unionin toiminnan ja päätöksenteon tulisi pysyä mahdollisimman
yhteisöllisenä eikä hallitustenvälisyyttä ole syytä korostaa
tarpeettomasti. Hallitustenvälinen toiminta ei ole aina avointa ja se saattaa helposti
syrjiä joitain jäsenvaltioita.
Ns. tiivistetty yhteistyö voi tarjota
mahdollisuuden jäsenvaltioiden yhteisölliselle toiminnalle hallitustenvälisyyden
sijaan. Toisaalta työ- ja sosiaalialalla kokemukset ns. kahden nopeuden Euroopasta ovat
ristiriitaisia Iso-Britannian jättäydyttyä pois Maastrichtin sopimuksen
sosiaalipöytäkirjasta. Tiivistetyn yhteistyön eli joustavuuden tulee kuitenkin olla
täysin viimeinen keino tuloksiin pääsemiseksi ja sitä tulisi soveltaa äärimmäisen
rajoitetusti kysymyksissä, joissa määräenemmistöpäätökset ovat mahdollisia.
Tiivistetystä yhteistyöstä ei saa
tulla joillekin jäsenvaltioille keino välttää tai alittaa unionin yhteisiä työ- ja
sosiaalialan esim. vähimmäistasoja ja siitä ei saa aiheutua kilpailun vääristymiä. Siksi
perussopimukseen tiivistettyä yhteistyötä koskeviin yleisiin periaatteisiin tulisikin
lisätä, että se ei saa estää työelämän ja sosiaalisen suojelun korkeaa tasoa
(7.1., lauseke A, kohta d). Tiivistettyä yhteistyötä johonkin yksittäiseen kohteeseen
sovellettaessa tulisi tavoitteena olla, että siitä pois jääneet maat tulevat mukaan
heti kun se on mahdollista etenkin erilaisissa sisämarkkinoihin liittyvissä
kysymyksissä.
VI. Avoimuus
Unionin toiminnassa on lisättävä
avoimuutta merkittävästi nykyiseen verrattuna. Tämän tulee koskea kaikkia unionin
toimielimiä, mutta myös kansallisia viranomaisia näiden käsitellessä EU-asioita.
Avoimuutta päätöksenteossa tai valmistelussa ei voi korvata tiedotuskampanjoilla.
Esimerkiksi laajentumisasioissa pitäisi avoimuutta lisätä oleellisesti niin
kansallisesti kuin Euroopan tasollakin.
Mallina esimerkillisestä
toimintatavasta on perusoikeuskirjan valmistelu. Se kokosi laajasti eri tahoja,
kansallinen sekä eurooppalainen kuuleminen ja keskustelu olivat vilkasta ja etenkin
kansalaisten mahdollisuus seurata valmistelun etenemistä vaihe vaiheelta (internetistä
saatavat asiakirjat) ovat toimintaa, jota unionin tulisi soveltaa myös monissa muissa
kysymyksissä. Nizzan huippukokouksen tehdessä päätöksiä asioiden tulevasta
käsittelystä on malliksi otettava perusoikeuskirjan valmistelu.
Kansalaislähtöisiin menettelyihin
kuuluu myös ns. sosiaalinen vuoropuhelu ja EU-tason kolmikantayhteistyö. Vuoropuhelu on
antanut työmarkkinajärjestöille mahdollisuuden sopia keskenään niitä koskevista
asioista ja sen tuloksena on syntynyt useita eurooppalaisia sopimuksia niin alakohtaisesti
kuin kaikkia aloja kattavasti. EU-tason vuoropuhelun edistäminen ja sen kehittäminen
kansallisella tasolla erityisesti jäsenyyttä hakeneissa maissa on tärkeää.
VII. Unionin tulevaisuus
SAK, STTK ja AKAVA haluavat, että unionin
tulevaisuuden kysymyksistä jatketaan laajaa ja ennakkoluulotonta kotimaista
sekä eurooppalaista keskustelua. Lisäksi eri vaihtoehdoista sekä
niiden hyvistä ja huonoista puolista tulisi laatia pikaiset selvitykset. Keskusteluun,
vuorovaikutukseen viranomaisten ja politiikkojen kanssa sekä selvitysten arviointiin
tulisi kattavasti kytkeä etenkin kansalaisyhteiskunta ml. palkansaajajärjestöt. SAK,
STTK ja AKAVA ehdottavatkin, että Suomen hallitus ryhtyy toimenpiteisiin edellä mainitun
välittömäksi toteuttamiseksi Suomessa. Myös EU:n tasolla olisi syytä ryhtyä samaan.
|