Suomen Ammattiliittojen
Solidaarisuuskeskus SASK
Solidaarisuuspäivät, Tampere 28.29.10.2000
Näinä globaalistumisen aikoina on hyvä palauttaa mieliin, että ammattiyhdistysliike
on aina ollut kansainvälistä ja solidaarista. Yli kansallisten rajojen meitä ovat
yhdistäneet samat arvot rauhasta, vapaudesta, tasa-arvosta ja sosiaalisesta
oikeudenmukaisuudesta. Olemme uskoneet joukkovoimaan ja tunnukseen kaveria ei
jätetä. Järjestäytymisvapaus ja oikeus työehtosopimustoimintaan ovat edelleen
solidaarisuuden kulmakiviä.
SASK perustettiin v. 1986 SAK:n edustajakokouksen aloitteesta. SASKin
perustamisvalmistelut veivät kaksi vuotta ja niissä ratkesi myönteisesti liittojen
mukaantulo SASKin toimintaan. Kun tänä päivänä tarkastelemme SASKin työn tuloksia
voimme havaita kuinka merkittävästä asiasta silloin oli kyse. Mieluisaa on ollut
havaita, että SASK on parhaillaan laajentumassa SAK-laisesta perheestä myös
STTK-laisiin liittoihin. Tämä on hieno asia ja toivon, että STTK, AKAVA ja niiden
liitot ovat pian laajasti SASKin työssä mukana. Yhteistyö solidaarisuuskeskuksessa
antaa oivan pohjan kehittää suomalaisen ay-liikkeen kansainvälistä edunvalvontaa.
Edunvalvonnastahan SASKin työssä viime kädessä on kysymys. Se ei ole
hyväntekeväisyyttä vaan osa kansainvälisen ay-liikkeen strategiaa ja solidaarisuutta.
Ay-oikeudet ovat osa ihmisoikeuksia. Näitä oikeuksia poljetaan edelleen eri puolilla
maailmaa. Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälinen liitto VAKL julkaisee vuosittain
raportin ay-oikeuksien loukkauksista. Raportti julkistetaan ja luovutetaan kesäkuussa
kansainväliselle työjärjestölle ILO:lle. Valitettavasti tämänkin vuoden raportti on
jälleen synkkää luettavaa. Viime vuonna surmattiin 140 ihmistä heidän ay-toimintansa
takia, 17 enemmän kuin vuotta aiemmin. VAKL:n raportti kertoo ay-oikeuksien loukkauksista
113 maassa, joissa ihmisiä on piesty, pidätetty, kidutettu, suljettu vankilaan tai
erotettu ammattiyhdistystoiminnan takia. Tästä on vedettävissä yksi johtopäätös:
Ammattiyhdistysaktiivina toimiminen on vaarallista ja usein jopa hengenvaarallista.
Paradoksaalista on, että vaikka yhä useampi maa on ratifioinut ILO:n perussopimuksia
niin VAKL:n raportissa niitä rikkovien maiden lukumäärä edelleen kasvaa.
ILO:n työkonferenssi hyväksyi vuonna 1998 harvinaisen julistuksen työelämän
perusoikeuksista. Julistus kattaa yhdistymis- ja sopimusvapauden, pakko- ja
lapsityövoiman käytön sekä kaikinpuolisen syrjinnän kiellon työelämässä. Nämä
neljä osa-aluetta julistuksessa katetaan kahdeksalla ILO:n ns. ihmisoikeussopimuksella.
Merkittävää julistuksessa on, että nekin hallitukset, jotka eivät ole näitä
sopimuksia ratifioineet ovat velvollisia raportoimaan ILO:lle niiden noudattamisesta.
Julistuksen moraalinen merkitys ja velvoite on voimakas, koska se hyväksyttiin
yksimielisesti. Tuon julistuksen toteuttaminen kaikkialla maailmassa on nyt
kansainvälisen ay-liikkeen keskeisimpiä vaatimuksia.
Globaalistuminen vaatii sosiaalisen ulottuvuuden. Reilun kaupan hengessä on
välttämätöntä, että kansainvälisiin kauppa- ja investointisopimuksiin saadaan
mukaan ns. sosiaaliklausuuli eli niihin kirjataan sitoutuminen ILO:n julistukseen
työelämän perusoikeuksista. Yritykset on saatava niitä noudattamaan mutta hallitukset
ovat viime kädessä vastuussa sopimusten ratifioimisesta ja valvonnasta. Tämä on
sanottava varsin painokkaasti, sillä huolimatta talouden globaalistumisesta ja
monikansallisten yritysten vallan kasvusta, valtaosa kehitysmaiden työpaikoista on
edelleen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä, maataloudessa ja julkisella sektorilla.
Monesti kuulee yritysten väittävän, ettei kansainvälisiä työnormeja voi
noudattaa, koska ne eivät sovi tämän maan kehitystasolle tai eivät ole sopusoinnussa
tuon maan kulttuuriarvojen kanssa. Tällaiset väitteet ovat arvottomia: ay-vapaudet ja
oikeudet ovat yleismaailmallisia aivan samalla tavoin kuin YK:n ihmisoikeuksien
julistus, jonka oikeellisuutta harvat ovat uskaltaneet kyseenalaistaa.
Monet yritykset ovat ryhtyneet luomaan omia eettisen toiminnan sääntöjä tai
käyttäytymisohjeita. Motiivit näyttävät vaihtelevan huomattavastikin. Eräät ovat
ryhtyneet siihen kansalaisjärjestöjen painostuksesta, monet kuluttajien tietoisuuden
kasvun ja kielteisten ostopäätösten pelossa, useat tavoittelevat hyvää julkisuuskuvaa
ja siten edullista markkina-asemaa. On selkeästi todettava, etteivät yritysten omat
säännöt voi korvata vapaata ammattiyhdistystoimintaa ja työehtosopimuksia. Yritysten
omissa säännöstöissä pitää huomioida ILO:n työnormit ja YK:n ihmisoikeuksien
julistus. Niiden seuranta ja valvonta on vielä oma ongelmansa.
Suomen ay-liikkeen perusvaatimuksena kansainvälisessä tuotannossa ja kaupassa
toimiville suomalaisille yrityksille on se, että ne noudattavat kansainvälisiä
työnormeja sekä paikallisia lakeja ja asetuksia. Tästä syystä SAK ehdotti kuukausi
sitten yhdessä monien kansalaisjärjestöjen kanssa yhteisen keskustelufoorumin
perustamista. Esitimme kutsun suomalaiselle elinkeinoelämälle, valtiovallalle ja
kansalaisjärjestöille perustaa yritystoiminnan etiikkaa pohtiva keskustelufoorumi, jossa
yhdessä voisimme keskustella näistä asioista ja edistää hyviä käytäntöjä.
Palkansaajajärjestöjen aloitteesta Suomessa toimivien työeläkeyhtiöiden
sijoitusohjeisiin on kirjattu myös eettisiä periaatteita mm. ihmis- ja ay-oikeuksien
kunnioittamisesta. Seuraava askel voisi olla se, että työmarkkinajärjestöt laativat
yhteisen suosituksen siitä, että ne suomalaiset yhtiöt, jotka toimivat yli
kansainvälisten rajojen, sitoutuvat kunnioittamaan mm. työelämän perusoikeuksia ja
-vapauksia yrityksen kaikissa toimipaikoissa. Toinen sarka, jolla työmarkkinajärjestöt
voisivat lisätä erityisesti työpaikkatasoista yhteistyötä, on suvaitsevaisuuden
lisääminen. Näin siksi, että suomalainenkin työelämä tulee lähitulevaisuudessa
olemaan monikulttuurinen.
Yritysten toimintaa on lakien ja normien lisäksi säädelty mm. ILO:n
kolmikantajulistuksella monikansallisista yrityksistä ja sosiaalipolitiikasta sekä aivan
hiljattain uudistetulla OECD:n monikansallisten yritysten käyttäytymisohjeella. Nämä
säännökset ovat luonteeltaan vapaaehtoisia ja koskevat niin hallituksia kuin
yrityksiäkin. Myös niiden lähtökohtana ovat ILO:n määrittelemät työelämän
perusoikeudet. ILO:n valmiuksia näiden säännösten valvonnassa tulisi lisätä.
Viimeaikaisena, varsin mielenkiintoisena kehitysaskeleena on solmittu uusia
raamisopimuksia kansainvälisten ammattisihteeristöjen ja eräiden monikansallisten
yritysten kesken. Kaikissa niissä peruselementteinä ovat ILO:n perusnormit, mutta toki
niissä on sovittu monta muutakin asiaa.
Kaikesta edellä sanotusta käy ilmi, että työelämää säädellään kahdella
tavalla, yhtäältä lainsäädännöllä, joka useasti perustuu vielä kansainvälisiin
normeihin sekä toisaalta sopimustoiminnalla, joka pääasiassa on kansallista, mutta
täydentyy yhä useammin kansainvälisillä sopimuksilla. Siellä missä ay-liike on
heikko, korostuu lainsäädäntötie ja siellä missä ay-liike on vahva painottuu
sopimustoiminnan merkitys. SASKin toiminnan merkitys korostuu siinä, että se pyrkii
parantamaan kehitysmaiden ja lähialueiden ammattiyhdistysten neuvotteluasemia ja
valmiuksia.
Kehitysmaiden ammattiyhdistysliike on ollut varsin ahtaalla viime vuosina. Sitä
vastassa ovat ay-toimintaa hajottamaan pyrkivät työnantajat, useasti korruptoituneet ja
ammattiyhdistyksiin vihamielisesti suhtautuvat hallitukset ja näiden politiikan selän
taakse piiloutuvat monikansalliset yritykset. Monet hallitukset ovat perustaneet ns.
erityistuotantovyöhykkeitä, joihin ne houkuttelevat ulkomaisia sijoittajia
verovapauksilla ja lupauksilla pitää ay-liike ulkona. Yleensä niissä käytetään
halpatyövoimana nuoria naisia. Tämä on nykyaikaista riistoa vanhanaikaisin keinoin.
Maailmanpankin ja Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n ajamat rakennesopeutusohjelmat
ovat merkinneet hyvin kipeitä leikkauksia välttämättömiin julkisiin palveluihin.
Tämä ja kehitysmaiden valtava velkataakka ovat lisänneet myös kehitysmaiden
ammattiyhdistysten ahdinkoa. Maailmanpankin johtaja Wolfensohn totesikin julkistaessaan
viime keväänä maailman kehitysraporttia, että sen viesti on ristiriitainen. Hän
totesi, että yhtäältä vuoden 1997 Kaakkois-Aasian talouskriisi iski ankarimmin juuri
köyhiin ja lisäsi eriarvoisuutta. Toisaalta sen seurannaisvaikutukset olivat pelättyä
pienemmät, koska niitä pehmentämässä olivat sosiaaliset turvaverkot. Siksi on aivan
ilmeistä, että IMF:n aikaisemmin vaatimat sosiaalimenojen leikkaukset budjettien
tasapainottamiseksi ovat jyrkässä ristiriidassa köyhyyden poistamisen kanssa. Ei
myöskään voida olettaa, että esim. Afrikan valtiot selviävät valtavasta
AIDS-ongelmastaan, ellei velanhoidossa ryhdytä ratkaiseviin toimiin.
Suomi on selvinnyt hyvin itsenäisyyden ajan pahimmasta lamasta. Olemme selvinneet
siitä, ehkä työttömyyden poistamista lukuun ottamatta, itse asiassa yllättävänkin
hyvin. Ennen lamakautta Suomi päätti nostaa kehitysyhteistyömäärärahansa YK:n
suosituksen mukaiseksi 0,7 %:iin bruttokansantuotteesta, mikä taso saavutettiinkin
lamavuonna 1991. Säästötoimien seurauksena leikattiin kehitysyhteistyöbudjettia
suhteellisesti eniten ja sen osuus putosi alle 0,3 %:iin. On muistettava, että kun monena
vuonna BKT laski niin markkamääräiset kehitysyhteistyömäärärahat kokivat rajun
pudotuksen. Suomi tippui EU:n keskitason alapuolelle ja jäi kauas taakse myös laman
kokeneista muista Pohjoismaista.
Olemme tänään täällä Tampereella arkkipiispa Jukka Paarman kanssa antaneet
yhteisen vetoomuksen Suomen kehitysyhteistyömäärärahatason kohottamiseksi. On
kysyttävä, eikö nyt ole aika nostaa julkiseen keskusteluun kehitysyhteistyön määrä
ja laatu? Konsensuksella olemme tässä maassa selvinneet monesta kovasta paikasta.
Emmekö löytäisi nyt kasvun vuosina uutta kansallista konsensusta, jotta Suomen
kehitysyhteistyö saataisiin tasaisen kasvun uralle tavoitteenaan YK:n suositus 0,7
prosenttia. Kehitysyhteistyön laadusta tinkimättä Suomen on noustava muiden
Pohjoismaiden takaa niiden rinnalle ja kannettava yhteisvastuunsa huonompiosaisista.
Tämä ei ole hyväntekeväisyyttä vaan solidaarisuutta.