Toimituksille
14.8.2000
SAK:n hallitus sai maanantaisessa
kokouksessaan selvityksen hallituksen budjettiesitykseen sisältyvän veroratkaisun
vaikutuksista.
SAK:n laskelmien mukaan palkansaaja,
joka ansaitsee noin 11 000 markkaa kuukaudessa, saisi ensi vuonna 183 markan helpotuksen
verotukseensa. Veroaste alenisi esityksen mukaan 1,32,2 prosenttiyksikköä
kuukausipalkasta riippuen. Nettopalkka nousisi 1,72,8 prosenttia. Oheisessa
taulukossa on laskettu veroasteen ja nettopalkan muutokset kuukausipalkkoihin 4 000
markasta 35 000 markkaan.
Esityksen mukaan palkansaaja alkaisi
maksaa valtionveroa vasta sen jälkeen kun hänen kuukausitulonsa ovat noin 6 000 markkaa.
Hänen veroasteensa alenisi esityksen myötä 1,8 prosenttiyksikköä ja käteen jäävä
nettopalkka paranisi 106 markkaa kuukaudessa. Yhdentoista tuhannen markan kuukausipalkkaa
saavan veroaste alenisi 1,7 prosenttiyksikköä ja nettoansio nousisi 183 markkaa
kuukaudessa eli 2,5 prosenttia. Kaksikymmentä tuhatta markkaa ansaitsevan veroaste
laskisi 1,5 prosenttiyksikköä ja nettopalkka kohoaisi 297 markkaa eli 2,5 prosenttia
kuukaudessa. 35 000 markan kuukausituloilla veroaste laskisi 1,3 prosenttia ja nettopalkka
nousisi 485 eli 2,5 prosenttia kuukaudessa. SAK:lainen palkansaaja ansaitsee keskimäärin
noin 11 000 markkaa kuukaudessa.
SAK:n hallituksen kokouksessa
todettiin, että työmatkakulujen omavastuun poisto eli 3000 markan automaattinen
vähennys työmatkoista aiheutuvien kulujen korvaamiseksi olisi ollut hallituksen
esitystä parempi keino tukea työllisyyttä ja auttaa nimenomaan pienipalkkaisia. Siksi
tätä SAK:n ehdotusta ei saa unohtaa tulevienkaan vuosien veroratkaisuja valmisteltaessa.
Lisäksi SAK pitää tärkeänä, että kunnille kompensoidaan niiden veromenetykset
alentamalla julkisen sektorin kansaneläkevakuutusmaksu samalle tasolle kuin yksityisen
puolen alin maksuluokka eli kahteen prosenttiin.
SAK:n hallitus sai kokouksessaan
selvityksen myös merenkulun sopimustilanteessa ja suomalaisten merimiestyöpaikkojen
korvaamisesta ulkomaisella halpatyövoimalla. SAK:n hallituksessa ihmeteltiin, että
STTK:laiset päällystöliitot ovat lähteneet yhdessä työnantajan kanssa
heikentämään merimiesten työehtoja. Kun varustamoja ollaan parhaillaan tukemassa
uusilla verohelpotuksilla (tonnistovero), voidaan varustamojen ja päällystöliittojen
toimintaa pitää outona ja moraalisesti kyseenalaisena.
Lisätietoja
(veroasiat):
ekonomisti Helena Pentti, puh. (09) 7721 312 tai 0400 521 2850
Hallituksen esitys
vuoden 2001 veroperustemuutoksiksi
Bruttopalkka |
Veroaste (%) |
Vero-
asteen muutos
(%-yk-
sikköä) |
Nettopalkka (mk/kk) |
Nettopalkan muutos |
|
2000 |
2001 |
|
2000 |
2001 |
% |
mk/kk |
mk/v |
4 000 |
20,9 |
18,8 |
-2,2 |
3 162 |
3 250 |
2,8 |
87 |
1 093 |
5 000 |
21,9 |
20,6 |
-1,3 |
3 904 |
3 970 |
1,7 |
66 |
822 |
6 000 |
23,3 |
21,5 |
-1,8 |
4 603 |
4 709 |
2,3 |
106 |
1 329 |
7 000 |
25,5 |
23,9 |
-1,6 |
5 216 |
5 327 |
2,1 |
111 |
1 391 |
8 000 |
27,6 |
25,9 |
-1,7 |
5 793 |
5 927 |
2,3 |
134 |
1 679 |
9 000 |
29,3 |
27,2 |
-1,6 |
6 362 |
6 506 |
2,3 |
144 |
1 795 |
10 000 |
30,7 |
29,2 |
-1,6 |
6 929 |
7 085 |
2,2 |
156 |
1 947 |
11 000 |
32,3 |
30,7 |
-1,7 |
7 443 |
7 626 |
2,5 |
183 |
2 285 |
12 000 |
33,7 |
32,1 |
-1,6 |
7 957 |
8 149 |
2,4 |
192 |
2 401 |
13 000 |
34,8 |
33,3 |
-1,5 |
8 471 |
8 627 |
2,4 |
201 |
2 517 |
14 000 |
35,8 |
34,3 |
-1,5 |
8 985 |
9 196 |
2,3 |
211 |
2 633 |
15 000 |
36,7 |
35,2 |
-1,5 |
9 499 |
9 719 |
2,3 |
220 |
2 749 |
16 000 |
37,6 |
36,0 |
-1,6 |
9 988 |
10 242 |
2,5 |
254 |
3 177 |
17 000 |
38,6 |
37,0 |
-1,6 |
10 446 |
10 715 |
2,6 |
269 |
3 359 |
18 000 |
39,4 |
37,9 |
-1,5 |
10 905 |
11 182 |
2,5 |
278 |
3 475 |
19 000 |
40,2 |
38,7 |
-1,5 |
11 363 |
11 650 |
2,5 |
287 |
3 591 |
20 000 |
40,9 |
39,4 |
-1,5 |
11 821 |
12 118 |
2,5 |
297 |
3 707 |
25 000 |
43,5 |
42,2 |
-1,4 |
14 113 |
14 456 |
2,4 |
343 |
4 287 |
30 000 |
45,8 |
44,4 |
-1,4 |
16 252 |
16 686 |
2,7 |
435 |
5 435 |
35 000 |
47,8 |
46,5 |
-1,3 |
18 277 |
18 735 |
2,5 |
458 |
5 725 |
Valtion tuloveroasteikko 2000 |
Verotettava tulo, mk |
Vero alarajalla,
mk |
Vero alarajan
ylitt. tulosta, % |
47 600 |
50 |
5 |
63 600 |
850 |
15 |
81 000 |
3 460 |
19 |
113 000 |
9 540 |
25 |
178 000 |
25 790 |
31 |
315
000 |
68
260 |
37,5 |
Ehdotus tuloveroasteikoksi 2001 |
Verotettava tulo, mk |
Vero alarajalla,
mk |
Vero alarajan
ylitt. tulosta, % |
66 000 |
50 |
14 |
85 000 |
2 710 |
18 |
117 000 |
8 470 |
24 |
184 000 |
24 550 |
30 |
325 000 |
66 850 |
37 |
Valtion tuloveroasteikon alaraja
nostetaan 66 000 markkaan, tulorajoihin tehdään kolmen prosentin inflaatiotarkistus ja
asteikon prosentteja alennetaan, tulonhankkimisvähennys myönnetään kaikille 2 700
markan suuruisena ja kunnallisverotuksen ansiotulovähennyksen kasvuprosenttia nostetaan
35:een.
|