Toimituksille
14.8.2000
Valtion ensi vuoden
budjettiesitys on vahvasti ylijäämäinen. Budjetin yleislinja tukee osaltaan vahvan
talouskasvun jatkamista.
Veronkevennysten
suuruusluokka on suhdannetilanteeseen nähden rohkea. Kevennysten kohdentaminen työn
verotuksen vähentämiseen on myönteistä ja se antaa osaltaan mahdollisuuksia paranevan
työllisyyskehityksen vauhdittamiseen. Työllisyystarkoituksessa olisi ollut perusteltua,
että hallitus olisi painottanut veronkevennykset vielä rohkeammin pieni- ja
keskituloisiin. Tähän olisi päästy käyttämällä SAK:n aikaisemmin esittämää
työmatkakuluvähennyksen omavastuuosuuden poistamista.
Vahva talouskasvu ja
julkisen talouden ylijäämä antavat mahdollisuuden paitsi lyhentää valtion velkaa ja
keventää työn verotusta myös kehittää julkisia palveluja. Kansaneläkkeiden korotus,
hammashuollon laajennus sekä yliopistomäärärahojen lisäys osoittavat, että uuden
vuosituhannen alettua Suomella on varaa hyvinvoinnin aukkojen paikkaamiseen.
Budjettiesitykseen
sisältyviä heikkouksia on syytä korjata eduskuntakäsittelyn aikana. Aikuisten
ammatillisen lisäkoulutuksen ja työssäoppimisen määrärahoja on lisättävä
vähintään 100 miljoonalla markalla, jotta työllisyyskehitystä voitaisiin tukea
kestävällä tavalla. Työttömyysturvaan tarvitaan 150 miljoonan markan siirtymärahaa,
jotta hallituksen aikaisempi sitoutuminen osallistua ansioturvan menoihin
peruspäivärahaa vastaavalla summalla voi asteittain toteutua. Kuntien rahoituspohjasta
on huolehdittava ja kunta ja valtiotyönantajan kansaneläkevakuutusmaksua on alennettava,
jotta julkinen valta voi huolehtia kansalaisille tärkeistä palveluista ja kilpailu
yksityisten palvelutuottajien kanssa ei vääristy.
Hallitus on päättänyt
lisäselvitystyöstä työllisyyskehityksen ja ammattitaitoisen työvoiman saannin
turvaamiseksi. Selvitystyö on sinällään perusteltua ja SAK on siihen valmis. SAK
toteaa kuitenkin, että jo budjettiriihessä selvästi torjuttiin valtiovarainministeriön
esitykset työttömyysturvan ja osa-aikaeläkkeen leikkauksista eikä SAK tule myöskään
selvitystyön yhteydessä niitä hyväksymään. Päinvastoin on tarvetta
työttömyysturvan ehtojen parantamiseen. SAK valmistelee selvitystyöhön omat
ehdotuksena työllisyyden tukemiseksi ja ammattitaitoisen työvoiman saannin
turvaamiseksi. Näitä esityksiä tulevat olemaan mm. asuntotuotannon varmistaminen
kasvualueilla, aikuisten ammatillisen koulutuksen lisääminen ja eräät muut tärkeät
asiat.
Tulosopimusta koskevan
rakentavan valmistelun esteenä on epäselvyys työelämän perustuslain, työsopimuslain
uudistamisen kohtalosta. SAK kiirehtiikin hallitusta saattamaan valmiiksi esityksensä
työsopimuslain uudistamiseksi palkansaajan oikeudet turvaavalla tavalla. Työsopimuslain
tasapainoinen uudistaminen on ehto tulosopimuksen syntymiselle, kuten SAK on aikaisemmin
todennut.
|