Toimituksille
7.8.2000
Suomen talouden vahva kasvu jatkuu. Sen
ansiosta myös valtion talous on kääntynyt selvästi ylijäämäiseksi.
Valtiovarainministeriö esittää, että ensi vuonna ylijäämästä noin 13 miljardia
käytetään valtionvelan lyhentämiseen, kuusi miljardia työn verotuksen keventämisen
ja vajaa kolme miljardia menolisäyksiin. Talousarvioehdotus merkitsee, ettei
finanssipolitiikan linja ole enää yhtä kireä kuin keväisessä määrärahojen
kehyspäätöksessä. SAK:n johtoryhmä käsitteli maanantaisessa kokouksessaan VM:n
budjettiesitystä vuodelle 2001.
Hallitusohjelman mukaisista 1011
miljardin veronkevennyksistä täyttyy esityksellä noin seitsemän miljardia, sillä
kuluvana vuonna veronkevennys ja inflaatiotarkistus olivat alimitoitettuja. Pieni- ja
keskituloiset hyötyvät kevennyksistä suhteellisesti hieman enemmän, sillä
tulonhankkimisvähennystä annetaan 3000 mk:n suuruisena kaikille. Myös valtionveron
alarajan nosto 66 000 markkaan sekä asteikkotarkistuksen puolittaminen ylimmässä
tuloluokassa vaikuttavat oikeaan suuntaan. Tärkeää on, ettei kevennyksiä miltään
osin rahoiteta palveluista tinkimällä tai sosiaaliturvaa leikkaamalla.
Rakenteellisen työttömyyden takia
kevennykset pitäisi kuitenkin kohdistaa vielä rohkeammin pieni- ja keskituloisten
hyväksi. Työmatkakulujen omavastuun poisto auttaisi nimenomaan pienipalkkaisia,
kannustaisi työntekoon ja korvaisi myös kohonneita työmatka- ja polttoainekustannuksia.
Siksi tätä SAK:n ehdotusta ei saa unohtaa budjettiriihessä eikä tehtäessä
veroratkaisuja vuosille 2002 ja 2003. Kuntatyönantajan kansaneläkevakuutusmaksua on
myös alennettava, jotta kunnille korvataan veromuutosten aiheuttamat menetykset ja jotta
kilpailutilanne yksityisten palvelujen tuottajien kanssa ei vääristy.
Talousarvioehdotuksessa valtiovalta
aikoo vetäytyä osittain työttömyysturvan rahoitusvastuustaan. Työttömyysvakuutuksen
noin 150 miljoonan siirtymämaksu aiotaan jättää suorittamatta
työttömyysvakuutusrahastolle. Tämä on ristiriidassa sen kanssa mitä hallitus sopi
työmarkkinaosapuolten kanssa työttömyysturvan rahoituksen kokonaisuudistuksen ja ns.
Emu-puskureiden yhteydessä. Sopimus ja laki edellyttävät, että valtio huolehtii myös
ansiosidonnaisen työttömyysturvan rahoituksesta peruspäivärahaa vastaavalta osalta.
Erityisen huolissaan SAK on aikuisten
ammatillisen lisäkoulutuksen ja työssäoppimisen määrärahoista. Tarkoitukseen varatut
määrärahat ovat puolittuneet vuodesta 1997, vaikka elinikäinen oppiminen ja
työelämän jatkuva muutos edellyttävät nimenomaan panostamista osaamiseen ja
ammattitaidon kehittämiseen myös perinteisissä työntekijäammateissa. Näyttää
siltä, että yliopisto- ja esiopetusta kehitetään osittain ammatillisen koulutuksen
kustannuksella.
Valtiovarainministeriö etsii vääriä
lääkkeitä työvoiman tarjontaongelmiin. Työttömyysturvan heikennysesitysten sijaan
huolta tulisi kantaa työttömien kasvavasta köyhyysongelmasta. Työvoiman tarjonnan
lisäämiseksi lisävoimavaroja tarvitaan aikuisten ammatilliseen lisäkoulutukseen,
oppisopimuskoulutukseen ja työllisyys- sekä asuntotuotantomäärärahoihin.
Tuloratkaisun esteet raivattava
Työllisyyttä tukevan ja vakaan
talouskehityksen kannalta ratkaisevaan asemaan nousee nyt syksyn tuloratkaisu. Hallituksen
pitää osaltaan luoda edellytykset pitempiaikaisen kokoavan tuloratkaisun synnylle.
Työsopimuslaki on annettava eduskunnalle viivyttelemättä työntekijöiden sopimusturvaa
vaarantamatta eikä hallituksen tule ryhtyä budjettiriihessä yksipuolisiin toimiin
työttömyysturvaa tai eläkkeitä koskevissa kolmikantaisen valmistelun piiriin
kuuluvissa asioissa.
|