Toimituksille
29.3.2000
Autoliikenteen työnantajaliitto on
hylännyt valtakunnansovittelijan työtaistelun estämiseksi ja sovun rakentamiseksi
tekemän tasapainoisen sovintoesityksen. Palkkaratkaisultaan kevään yleisen
työmarkkinalinjan puitteisiin rakennettu esitys syntyi vaikeiden neuvottelujen jälkeen.
Sovintoesityksen syntymisestä edisti osaltaan työ, jota SAK ja PT yhdessä saattoivat
tehdä valtakunnansovittelijan työn tukemiseksi.
Olen pettynyt Autoalan
työnantajaliiton päätökseen hylätä valtakunnansovittelijan sovintoesitys.
Työnantaja kantaa nyt vastuun niin yrityksille kuin kansalaisillekin työtaisteluista
aiheutuvista vaikeuksista. Autoalan työnantajaliitolle näyttää tulleen jo tavaksi
hylätä valtakunnansovittelijan sovintoesitykset. Näinhän tapahtui viimeksi vuonna 1995
ja tätä ennen myös vuonna 1986. Onneksi tämä on kuitenkin koko työnantajakentässä
äärimmäisen harvinaista. Kärjistyneestä tilanteesta kertoo myös työnantajan
työsulku, joka edelleen laajentaa työtaistelun piiriin kuuluvien määrää ja lisää
suurelle yleisölle tulevia vaikeuksia. Työsulun käyttö ei sekään ole aivan
tavanomainen työnantaja-ase.
Nyt käynnissä oleva normaali
työmarkkinakierros on sinänsä toteutunut hallitusti. Suomessa työtaistelujen määrä
on erittäin pieni. Sen paremmin lakko-oikeuteen kuin työnantajan oikeuteen käyttää
työsulkua ei siis ole mitään syytä puuttua. Pakkoajattelun sijaan on luotettava
sopimiseen.
Työnantajajärjestöjen
tämänpäiväiset kovat syytökset ovat varsin kummallisia. AKT:n ja SAK:n arvostelun
sijaan Palvelutyönantajien olisi pitänyt keskittää kaikki tarmonsa siihen, että sen
oma jäsenliitto olisi hyväksynyt valtakunnansovittelijan tasapainoisen sovintoesityksen.
Syytösten sijasta
keskusjärjestöissä tarvitaan nyt sovinnonrakentajia. On syytä nopeasti käydä
käsiksi uusiin keskusteluihin sovun löytämiseksi. Tässä työssä myös
keskusjärjestö SAK on edelleen valmis olemaan mukana.
|