Suomi ja Eurooppa
Hyvät ystävät, toverit,
Aluksi haluan kiittää teitä kutsusta tulla alustamaan tänne Kiljavalle. Voi olla,
että olemme tavanneet monen valtuuston jäsenen kanssa aikaisemmin juuri täällä, siksi
usein olin SAK:n nuorena lakimiehenä opettamassa kursseilla työlainsäädäntöä.
Vaikka olenkin taas tavallaan kotona, niin elämme nyt aivan toisenlaisessa
kansainvälisessä, poliittisessa ja taloudellisessa toimintaympäristössä kuin silloin.
Niistä ajoista olemme käyneet läpi valtavan murroksen, muutoksen ja sovittautumisen
uuteen tilaan. Kaikki on tapahtunut lyhyessä ajassa. Muutokset eivät koske vain
valtiota, vaan koko yhteiskuntaa, ay-liikettä yhtenä vaikuttajana ja kansanliikkeenä
siinä mukana.
Jos Suomen sodanjälkeinen ulkopolitiikka oli mahdollisuuksien taidetta, niin päättyvän
vuosisadan viimeinen vuosikymmen on ollut pienen kansakunnan opinnäyte. Mielestäni on
perusteltua sanoa, että Euroopan muutos on ollut Suomelle ja suomalaisille pääosin
edullista. Askel askeleelta rakentuva uusi eurooppalainen yhteistyö on ollut kansallisten
etujemme mukaista. Suomen asema on näissä muutoksissa vahvistunut. Asemamme on
tunnustettu, arvostettu ja vakaa. Linjamme nauttii maailmalla arvostusta. Meitä ei uhkaa
kukaan, eikä kenenkään tarvitse kokea uhkaa meidänkään taholtamme.
Suomi otti heinäkuussa vastaan Euroopan unionin puheenjohtajuuden. Tämän kuusi
kuukautta kestävän tehtävän onnistunut läpivieminen on kulloisenkin puheenjohtajamaan
- nyt siis Suomen - velvollisuus. Tuoreena EU:n jäsenenä olimme juuri ehtineet opetella
unionin sisäiset pelisäännöt, ja nyt pääsimme
hyödyntämään oppiamme puheenjohtajana. Mielestäni puheenjohtajuutemme osui otolliseen
ajankohtaan. Unioni oli selvästikin valmis sisäiseen uudistumiseen - sekä jäsenmaiden
että eri toimielinten välisessä yhteistyössä. Kosovon kokemuksista jäsenmaat ovat
selvästikin hakemassa unionille uutta vahvempaa kansainvälistä roolia. Unionin kykyyn
osallistua kansainvälisten konfliktien ratkaisemiseen kohdistuu tänään kasvavia
odotuksia.
Riitoja ei maailmassa hävitetä sotilaallisin toimin, ei edes sinänsä niin tärkeällä
rauhanturvaamisella. Pysyvät ratkaisut nojaavat aina siviiliyhteiskuntaan ja siinä
vallitseviin ja toteutuviin arvoihin. Uskon eurooppalaisten sisäistäneen tämän
ajatuksen, sillä niin kovia ovat Euroopan kansat kokeneet päättyvällä kaudella. Minä
näen Euroopan erilaisuuden rakennus-työmaana, monikansallisuuden ja monikulttuurisuuden
mosaiikkina ja sulatusuunina, jossa kaikille yhteisiä ovat eurooppalaisen
suvaitsevaisuuden ja vapauden arvot. EU ei saakaan linnoittautua, vaan yhdessä muiden
kanssa se voi turvata yhteisen rauhan, taloudellisen menestyksen ja hyvän yhteiskunnan.
Mitä puheenjohtajuus on sitten mielestäni antanut Suomelle? Mitä olemme saaneet vaivan
palkaksi?
Ensiksi haluan mainita vaikuttamisen. Olemme päässeet vaikuttamaan komission ja meitä
edeltäneiden puheenjohtajamaiden suunnitelmiin ja voineet nostaa esille mielestämme
tärkeitä kysymyksiä. Lähestymiskulmamme on luonnollisesti pohjoismaisen
hyvinvointiyhteiskunnan arvopohja ja kulttuuri. Eurooppalainen yhteistyö ei voi rajoittua
vain taloudellisten arvojen lisäämiseen tai voittojen maksimointiin. Haluamme
elämältä ja keskinäiseltä kanssakäymiseltä suurempia arvoja, kuten tasapuolista
hyvinvointia ja oikeudenmukaisuutta, sanalla sanoen hyvää elämää. Tätä
lähestymistapaa meiltä odotettiin ja sitä olemme mielestäni antaneet. Puheenjohtaja on
puheenjohtaja, olipa se pieni tai suuri maa.
Toisena puheenjohtajuusetuna painotan oppimista. Olemme saaneet entistä tarkemman kuvan
siitä, miten asioista unionissa päätetään. Oppiminen on toivottavasti ulottunut myös
valtionhallinnon ulkopuolelle. Voimme hyödyntää nyt saamaamme kokemusta sekä
hankkimaamme goodwilliä - hyvää mainetta - tulevien vuosien aikana.
Kolmas puheenjohtajuutemme vaivanpalkka liittyy mielikuvaan Suomesta ja suomalaisista.
Suomi on Brysselissä johtanut työtä määrätietoisesti ja tavoitehakuisesti. Kuva
puolueettomasta, työtäpelkäämättömästä, korkean osaamisen ja oman
hyvinvointiyhteiskuntansa rakentaneesta kansasta on tullut tunnetummaksi. Jos vääriä
ennakkokäsityksiä on joskus ollut - ja onhan niitä - , niitä on nyt voitu oikoa..
Tuhannet ulkomaalaiset ovat tutustuneet tämän syksyn erilaisten kokousten aikana
ensimmäistä kertaa Suomeen, yhteen Euroopan kehittyneimmistä maista.
Suurin puheenjohtajakautemme tähänastisista ponnistuksista on ollut Tampereen
huippukokous. Unioni otti siellä selkeän askeleen kohti turvallisempaa arkea, niin omien
kansalaistensa kuin alueellaan oleskelevien muiden maiden kansalaisten osalta.
Hyvät ystävät,
Haluan sanoa muutaman sanan tulevien viikkojen suunnitelmistamme, erityisesti niistä
asioista, jotka nousevat esille tasan kolmen viikon päästä alkavassa Helsingin
huippukokouksessa. Kokouksen kolme tärkeintä aihetta ovat
- Työllisyystilanteen ja yritysten kilpailukyvyn
parantaminen. Tämän asiakokonaisuuteen yhteydessä painotan koulutusta ja osaamista
sekä tasa-arvoasioita.
- EU:n laajentumisen eteenpäinvieminen hallitusti ja
ripeästi. Lisäksi päätämme, millaisia uudistuksia unionin rakenteissa ja
toimintatavoissa tulee tehdä, jotta päätöksentekokoneisto toimii myös siinä
vaiheessa, kun jäseniä on yli kaksikymmentä.
- EU:n ulkosuhteiden, erityisesti eurooppalaisen
kriisinhallinnan kehittäminen. Helsingissä viemme eteenpäin sekä sotilaallisia että
siviilipuolen kriisinhallintavalmiuksia.
Hyvät ystävät,
Euroopan työllisyystilanne paranee vähitellen. EU:n keskimääräinen työttömyysaste
on tänä vuonna alittanut 10 prosentin rajan, mutta se on vielä selvästi korkeampi kuin
Yhdysvaltojen työttömyysaste, joka on 4 prosenttia. Huolestuttavaa on lisäksi se, että
korkean työttömyyden kanssa on saman-aikaisesti alkanut ilmetä työvoimapulaa eräillä
aloilla, kuten elektroniikka- ja tietoteollisuudessa.
EU:n voimakas kehittyminen viimeisten parinkymmenen vuoden aikana on antanut uutta uskoa
vanhan maanosamme pärjäämiseen myös maailmanlaajuisessa kilpailussa. Eurooppa on hyvä
haastajana idän ja lännen talousmahdeille, oman eurooppalaisen yhteiskuntamallinsa ja
identiteettinsä pohjalta. Minusta on arvokasta, että emme ole siirtyneet
amerikkalaismalliseen kilpailutalouteen, jossa julkinen valta kiistää vastuunsa
lähimmäisestä huolehtimisesta.
Unionin tulee pystyä täysimääräisesti hyödyntämään vakaan talouskasvun ja
tietoyhteiskunnan tuomat mahdollisuudet uusien työpaikkojen luomiseksi.
Hyvinvointipalvelujen taso ja saatavuus jäsenmaissa ovat sellaisia perimmältään
eurooppalaisia arvoja, joista ei luovuta tavoiteltaessa parempaa kilpailukykyä ja
korkeampaa työllisyyttä. Me emme osallistu maailmanlaajuiseen kilpailuun matalasti
palkatuista työpaikoista. Talouskasvun ja korkean työllisyyden perustana tulee olla
hyvin koulutettu ja osaava työvoima, korkean teknologian ja innovaatioiden
hyödyntäminen sekä laaja palvelusektori. Hyvinvointipalvelut ja sosiaaliset oikeudet
tulee nähdä kasvua ja työllisyyttä tukevina eikä niille vastakkaisina tavoitteina.
Työllisyys on keskeinen aihe joulukuussa Helsingin Eurooppa-neuvoston kokouksessa.
Siellä vahvistetaan EU:n työllisyyssuuntaviivat vuodelle 2000. Suomi korostaa sitä,
että vakaa talouskasvu ja yritysten kilpailukyky ovat työllisyyden kasvun
perusedellytykset ja että työllisyyssuuntaviivojen ja talouspolitiikan tulee olla
yhdensuuntaisia. Suomi pohjustaa omalla kaudellaan Portugalin kauden
työllisyyshuippukokousta, jossa yllämainittujen asioiden lisäksi tullaan
käsittelemään elinikäistä oppimista ja tietoyhteiskunnan kehittämistä. Tällä
viikolla taas Tampereella, opetusministeri Maija Raskin, johdolla pidetty kokous
valmisteli samaa asiaa.
Vuoden 2000 työllisyyssuuntaviivat edellyttävät jäsenmaita panostamaan työllisyyteen.
Jäsenmaiden tulee tarjota nuorille työttömille ja pitkäaikaistyöttömille koulutusta,
työharjoittelua tai muita työn- saantia helpottavia toimenpiteitä. Työvoimatoimistojen
työnvälityspalveluja ja julkisen työvoima-hallinnon muita palveluja tulee parantaa.
Jäsenmaissa tulee varmasti ajankohtaiseksi myös selvittää, onko yritystoimintaan ja
uusien työntekijöiden palkkaamiseen liittyvä byrokratia tarpeeksi sujuvaa.
Itsenäiseksi ammatinharjoittajaksi ryhtymistä on helpotettava. Verotusta tulee muuttaa
työtä suosivaksi. Jäsenvaltioiden tulee auttaa yrityksiä ja henkilöstöä sopeutumaan
talouden rakenne-muutokseen. Jäsenvaltioiden tulee edistää naisten työssäkäyntiä,
samapalkkaisuuden periaatetta ja naisten urakehitystä. Jäsenvaltioiden ja
työmarkkinaosapuolten on yhteistyöllään parannettava lastenhoitoa, vanhempainlomaa ja
pyrittävä poistamaan naisten työelämään paluun esteitä.
Lista on pitkä, mutta varmasti meitä täällä innostava. Voidaan sanoa, että EU:n
yhteinen työllisyys-politiikka on saanut vahvimmat vaikutteensa juuri Pohjoismaista.
Suomi onkin kahden vuoden ajan tuonut määrätietoisesti suuntaviivoihin omia tärkeinä
pitämiään näkemyksiä. Myös eurooppalaisen työelämän rakentamisen periaatteet
lähtevät vahvasta tasa-arvoajattelusta.
Työntekijöitä suojaavat lakeihin ja sopimuksiin perustuvat vähimmäisnormit.
Työelämän kehitys tapahtuu tiiviissä yhteistyössä työnantajien ja työntekijöiden
välillä. Aidosta yhteistyöstä ja todelli-sesta vuorovaikutuksesta syntyy
eurooppalainen kilpailuetu.
Jäsenvaltiot seuraavat työllisyyssuuntaviivojen toteuttamista yhdessä komission kanssa.
Kukin maa laatii vuosittain oman toimintasuunnitelmansa, jossa se selostaa, miten se aikoo
panna suuntaviivat täytäntöön.
EU antaa tänä vuonna vasta ensimmäistä kertaa jäsenmaille konkreettisia suosituksia
työllisyys-politiikan toteuttamisesta. Kaikki yhteisön tarjoamat keinot työllisyyden
parantamiseksi otetaan käyttöön. Suomelle, kuten tiedätte, on komissio esittänyt
kolme suositusta. Niiden mukaan Suomen tulee vähentää sukupuolten jakoa miesten töihin
ja naisten töihin, lieventää työhön kohdistuvaa verotusta ja helpottaa ikääntyvien
henkilöiden paluuta työmarkkinoille.
Suomen puheenjohtajakaudella käynnistettiin myös niin sanottu makrotaloudellinen
vuoropuhelu, eli halutaan vasemman käden tietävän mitä oikea tekee. Jäsenmaat,
komissio, Euroopan keskuspankki ja työmarkkinaosapuolet kokoontuivat keskustelemaan
talouskehityksestä ja työllisyydestä sekä erityi-sesti siitä, minkä tyyppinen
palkkakehityksen, finanssipolitiikan ja rahapolitiikan kokonaisuus par-haiten voisi
lisätä työllisyyttä. Yhteisen valuutan ja rahapolitiikan kaudella
työmarkkinajärjestöillä onkin yhä tunnustetumpi rooli taloudellisen kasvun ja
työllisyyden parantamisessa.
Haluaisin sanoa vielä muutaman sanan työelämästä. Työssä pitää jaksaa. Se on
tärkeä asia. Myös tasa-arvokysymysten asemaa pitää vahvistaa EU:n poliittisella
asialistalla. Olemmekin pyytäneet komissiolta esityksen EU:n uudeksi
tasa-arvo-ohjelmaksi, jotta EU:n tukemaa tasa-arvotyötä voidaan jatkaa ja kehittää
myös tulevaisuudessa. Ohjelman avulla voimme esimerkiksi levittää eri maiden hyviä
käytäntöjä työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisesta sekä muista työelämän
tasa-arvoasioista. Tasa-arvon edistä-misessä työmarkkinajärjestöjen tuki on
ensiarvoisen tärkeää.
Hyvät kuulijat,
Seuraavaksi muutama sana Euroopan unionin laajentumisprosessista, joka omasta mielestäni
on unionin ja koko Euroopan tärkeimpiä sekä polittiisia että taloudellisia haasteita
uutta vuosituhatta lähestyessämme. Minä kiteyttäisin tavoitteeksi arvoiltaan
yhtenäisen, demokraattisesti hallitun ja taloudellisesti tasaisemmin kehittyvän
maanosan.
Tulee kuitenkin muistaa, että nyt käsillä oleva laajentuminen poikkeaa kaikista
aiemmista. Unionin yhteistyö on syventynyt tasolle, jonka saavuttaminen asettaa erittäin
suuria vaatimuksia kaikille hakijoille. Laajentuminen on prosessi, jonka pitää edistyä
rivakasti, mutta jota ei saa vaarantaa katteettomilla lupauksilla.
Meillä on kannettu huolta siitä, että laajentuminen voisi kärjistää sosiaalisen
dumppauksen ongelmaa ja aiheuttaa matalapalkkaisten työntekijöiden vyöryn Suomeen.
Onkin tärkeätä, että seuraamme tarkoin hakijamaiden tilanteen kehitystä.
Laajentuminen on toteutettava hallitusti ja tarvittaessa siirtymäaikoja käyttäen, niin
että taloudelliset, sosiaaliset ja palkkauserot eivät aiheuta tämän-kaltaisia uhkia.
Unioni on käynnistänyt hakijamaiden kanssa monia yhteistyöhankkeita, joiden avulla
näiden maiden kolmikantasuhteet, työlainsäädäntö ja sosiaaliturva nostetaan unionin
jäsenyyden täyttävälle tasolle.
Sanon kuitenkin suoraan, että työmarkkinajärjestöjen erityisesti ay-liikkeen panos on
tervetullut. Hakijamaiden käsitys sopimusjärjestelmästä ei ole ihan ajanmukainen.
Hallitusten välinen yhteistyö on tärkeää, mutta kansalaisyhteiskunnan panosta
tarvitaan myös. Haluan kiittää tästä yhteistyöstä jo nyt. Mutta työtä pitää
jatkaa sekä lähialueilla että kauempanakin. Kööpenhaminan kriteerien toteut-taminen
ei tapahdu vain päättämällä, vaan pitkällä käytännön työllä. Kuten tiedätte,
uskon tähän yhteistyöhön.
Ammattiyhdistysliike on koko olemassaolonsa ajan toiminut kansainvälisesti. Sen panos
eurooppa-yhteistyössä ei jatkossakaan ole vähäinen. Päinvastoin, ay-liikkeen
vaikutusmahdollisuudet ja merkitys eurooppalaisessa kanssakäymisessä kasvavat. Yksi
keino tästä eteenpäin on eurooppalaisten ay-oikeuksien tunnustaminen osaksi
EU-kansalaisen oikeuksia.
Laajentuminen tulee vaikuttamaan suuresti ei vain EU:hun ja uusiin jäsenmaihin vaan koko
alueeseen. Unionin pitääkin luoda kasvava verkosto sopimuksia alueen muiden maiden
kanssa. Pohjoinen ulottuvuus - Suomen kehittämä ja koko EU:n hyväksymä
ajatusrakennelma - edustaa tätä uutta suuntausta. Pohjoisen ulottuvuuden piiriin mahtuu
sekä vanhat että tulevat EU-maat, ja pohjoismaiset ystävämme samoin kuin Venäjä.
Arvoisat kuulijat,
Venäjä oli alun perinkin yksi Suomen puheenjohtajuuskauden painopisteistä. Tshetshenian
kriisin vuoksi Venäjä-suhteet ovat vaatineet ennakoitua enemmän huomiota, eivätkä
niin myönteisessä hengessä kuin toivoimme. Venäjän kohtaaminen on ollut Suomelle
Euroopan unionin edustajana uusi kokemus. Toisaalta olemme voineet hyödyntää
vuosikymmenten kokemustamme toimimisesta Venäjän kanssa nyt koko unionin hyväksi niin,
että olemme saaneet yksituumaiset kiitokset muilta unionin jäsenmailta.
Unionin ja Venäjän suhteet ovat koko Euroopan vakauden ja kehityksen kannalta olennaisen
tärkeät. Kumppanuutta voisi kuvata strategiseksi, mitä todistaa myös Venäjän valinta
unionin ensimmäisen yhteisen strategian aiheeksi. Unionin ensisijainen tavoite on
demokratian ja oikeusvaltion, vakauden ja taloudellisen kehityksen jatkuminen ja
edistyminen Venäjällä. Tähän päämäärään olemme pyrkineet
puheen-johtajuuskaudellamme muun muassa tehostamalla unionin ja Venäjän välistä
poliittista dialogia ja valmistelemalla Venäjän joukkotuhoaseiden alasajoon pyrkivää
hanketta.
Suhteemme ovat joutuneet koetukselle Tshetshenian kriisissä. Unioni on toistuvasti
tuominnut Venäjän suhteettoman voimankäytön siviiliväestöä kohtaan ja vedonnut
poliittisen ratkaisun puolesta. Kriisiin vaikuttaminen on osoittautunut niin unionille
kuin muille kansainvälisille toimijoille vaikeaksi. Olemme nimenomaan EU:ssa ja sen
puheenjohtajamaana ponnistelleet oven avaamiseksi kansainväliselle yhteisölle päästä
hoitamaan sitä humanitääristä kriisiä, joka on syntynyt taistelujen jakoihin
jääneestä siviiliväestöstä.
Tulin tänne Istanbulissa pidetystä ETYJ:n huippukokouksesta, jossa onnistuimme asian
viemiseksi eteenpäin.
Hyvät ystävät,
Ihmisten turvallisuus on laaja asia. Olen puhunut koko joukosta asioita. Demokratia ,
ihmisoikeudet - huolehtiminen myös vähemmistöjen oikeuksista, oikeusvaltio, vakaa
talous, sosiaalinen oikeudenmukaisuus on se pohja, jota rakennamme.
Turvallisuus saattaa järkkyä tulevaisuudessa edelleenkin ja ehkä hyvin
kohtalokkaastikin myös omassa maanosassamme. Sitä varten tarvitsemme myös
kriisinhallintakykyä. Siviilikriisinhallinta on erittäin tärkeää, - 85 prosenttia
sotilaallistenkin konfliktien vahingoista kohdistuu siviileihin, kun vielä vuosisadan
alussa luku oli vain 15 prosenttia.
Suomen puheenjohtajuuden tehtäviin kuuluu Kölnin huippukokouksen päätöksen mukaisesti
myös kahden kriisinhallintaraportin tekeminen: siviili- ja sotilaspuolen. Kumpikin on
tärkeä. Siviiliraportti on laatuaan ensimmäinen. Sotilaallisesta puolesta on sovittu
Maastrichtin sopimuksessa, jonka hyväksyimme liittyessämme EU:hun. Se sai jatkoa
Amsterdamin sopimuksessa, joka astui voimaan vapunpäivänä tänä vuonna.
Suomi on sotilaallisesti liittoutumaton maa ja mikäli minusta riippuu tulee sellaisena
myös jatkamaan. On ymmärrettävää, että Suomessa katsotaan tarkkaan mitä tällä
sektorilla sovitaan. Haluan painottaa, että kyse on edelleenkin kriisinhallinnan
parantamisesta, ei sotilasliiton rakentamisesta. Bosnia ja Kosovo ovat opettaneet, että
sotilaallista kriisinhallintaa tarvitaan. EU-maiden sotilaallisesti liittoutuneiden ja
meidän liittoutumattomien yhteistyötä pitää parantaa. Samoilla resursseilla saadaan
silloin paremmat tulokset.
Hyvä ystävät,
Olen iloinen voidessani todeta, että Suomen kansainvälinen asema on tänään vahvempi
kuin koskaan itsenäisyytemme aikana. Meillä on laajasti tunnustettu asema
eurooppalaisessa yhteisössä ja koko maailmanyhteisössä. Meillä on hyvät
naapuruussuhteet ja aktiivinen kanssakäyminen lähialueillamme.
Katson, että taitavasti ja vastuullisesti toimien meidän
on huolehdittava siitä, että vahva asemamme säilyy hyvänä myös uuden vuosituhannen
alkaessa. Parhaiten teemme sen säilyttämällä Suomen ulkopoliittista linjaa koskevan
kansallisen laajan yhteisymmärryksen ja osallistumalla itse aktiivisesti kansainväliseen
vuoropuheluun.
Eurooppa muovautuu osaltaan sen työn myötä, jota itse olemme tekemässä. Valtiollisen
johdon toiminnan ohella ratkaiseva merkitys on kansalaisyhteiskunnan omalla
aktiivisuudella. Tähän työhön toivon suomalaisen ammattiyhdistysliikkeen edelleenkin
antavan osaamisensa, kokemuksensa ja kontaktiverkkonsa. Sitä tarvitaan paitsi
Eurooppa-tasolla, myös mm. niissä maailmanlaajuisissa linjauksissa, joilla edistetään
työntekijöiden oikeuksia Maailman kauppajärjestössä WTO:ssa.
Nämäkin tehtävät ovat kytköksissä siihen suureen haasteeseen, joka koko
ihmiskunnalla on edessään. Se haaste on se, miten maailmantalouteen ja
pääomaliikkeisiin saadaan luoduksi eettiset, ihmisen ja luonnon tarpeista nousevat
pelisäännöt.
Hyvät ystävät!
Päätän alustukseni nyt tähän ja kuuntelen mielelläni teidän näkemyksiänne ja
vastaan kysymyksiinne. |