Arvoisat valtuutetut, hyvät toverit,SAK:n valtuusto velvoitti 8.5.1999 pitämässään
kokouksessa SAK:n hallituksen selvittämään alkusyksyyn mennessä, millaisilla
kokoavilla työmarkkinaratkaisuilla voidaan parhaiten saavuttaa palkansaajien tasainen
ostovoiman kasvu, sopimusturvan parantaminen yleissitovuutta vahvistaen, voitto- ja
tulospalkkauksen käyttöönoton yhteiset pelisäännöt ja ammatillisen pätevyyden
lisääminen keinona selviytyä työelämän haasteista.
Lisäksi valtuusto korosti, että l990-luvun puolenvälin jälkeen tehdyillä
tuloratkaisuilla on myötävaikutettu noin 200 000 uuden työpaikan syntymiseen ja että
työttömyyden nujertaminen on yhä suomalaisen talous- ja työmarkkinapolitiikan tärkein
kysymys.
Näiden velvoitteiden ja evästysten saattelemana käynnistettiin
työmarkkinakeskusjärjestöjen kesken kartoittava työ kattavan ja pidempiaikaisen eli
käytännössä kahden vuoden mittaisen tuloratkaisun edellytysten rakentamiseksi.
Pääministeri Paavo Lipponen kutsui työmarkkinaosapuolet jo kesäkuussa (23.6)
ensimmäiseen kolmikantapöytään selvittääkseen työmarkkinajärjestöjen käsityksiä
kokoavan tuloratkaisun mahdollisuuksista. Maan hallitus ilmoitti jo tuolloin oman
valmiutensa myötävaikuttaa työllisyyttä parantavan ja palkansaajien
ostovoimakehityksen varmistavan tuloratkaisun syntymiseen mm. palkkaverotusta alentavin
toimenpitein. Hallitushan jättikin budjettiriihessään palkkaverotusta koskevat
merkittävimmät ratkaisut odottamaan kattavan työmarkkinaratkaisun syntymistä
myöhemmin syksyllä.
Myös työnantajakeskusjärjestöjen tavoitteena oli aikaansaada kattava ja
pidempiaikainen tuloratkaisu. Työnantajien tuloratkaisulle myönteiseen kantaan
vaikuttivat talous- ja rahaliiton jäsenyyden tuomat haasteet ja odotus siitä, että
palkkaverotuksen keventäminen muodostuisi merkittäväksi osaksi ostovoiman
kartuttamisessa. Työnantajat pitivät alusta alkaen neuvottelujen käynnistämisen
edellytyksenä sitä, että ratkaisu on lopputulokseltaan kaikki tärkeät sopimusalat
kattava.
Valtuuston asettaman aikataulun mukaisesti kävimme alustavia neuvotteluja
työnantajien kanssa hyvässä yhteistyössä muiden palkansaajakeskusjärjestöjen
kanssa. Tavoitteemme oli selvittää syyskuun loppuun mennessä, voidaanko varsinaiset
tuloratkaisuun tähtäävät neuvottelut aloittaa.
Edellytykset kattavan tuloratkaisun käynnistämiseltä puuttuivat
SAK:n hallitus kokoontui useamman kerran sekä tarkentamaan valtuuston asettamia
tavoitteita että pohtimaan muutoinkin neuvottelujen aloittamisen edellytyksiä. SAK:n
hallitus kokoontui 27.09. päättämään siitä, voidaanko tuloratkaisuun tähtäävät
neuvottelut SAK:n osalta käynnistää valtuuston asettamien päätavoitteiden pohjalta.
Tiedossamme oli, että STTK ja AKAVA olivat tehneet päätökset osallistua tuloratkaisuun
tähtääviin neuvotteluihin.
SAK:n johto esittikin hallituksen keskustelun ja johtopäätösten pohjaksi, että SAK
ilmoittaa valmiutensa aloittaa kattavaan tuloratkaisuun tähtäävät neuvottelut
työllisyyssyistä ja tasa-arvoisemman tulokehityksen varmistamiseksi sekä valtuuston
asettamien laadullisten tavoitteiden edistämiseksi. Perusteellisen keskustelun ja
liittojen ilmoittamien kannanottojen perusteella kävi ilmi, että yksi keskeinen
tuloratkaisun koossapitävä edellytys ei ole täyttymässä. SAK:n hallituksen yhteinen
johtopäätös oli, että "tehtyjen selvitysten perusteella on todettava, että usea
SAK:n jäsenliitto on ilmoittanut ensisijassa tavoittelevansa liittokohtaista ratkaisua,
joten näissä olosuhteissa edellytykset yhteiseltä, kokoavalta ja kattavalta ratkaisulta
puuttuvat."
Käytännössä päätös merkitsi sitä, että tällä kertaa edellytykset rakentaa
kolmikantapohjalle kattava tuloratkaisu olivat poistuneet. Sama johtopäätös tehtiin
myös 30.9 maan hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen yhteisessä tapaamisessa.
Neuvotteluvastuu siirtyi liittotason sopijaosapuolille.
Syntynyt tilanne herätti varmaan hämmennystä ja monia kysymyksiä niin muissa
neuvotteluosapuolissa kuin oman jäsenkuntammekin piirissä. Olihan valtaosa liitoistamme
jäsenmäärälläkin mitaten valmiita aloittamaan yhteiseen ratkaisuun tähtäävät
neuvottelut. Vaikka päätös ei ollut henkisesti helppo, oli se rehti muille osapuolille
ja perustui viileään tilanneharkintaan. Itselleni perustelin tilannetta siten, että se
mikä olisi parasta ei aina elämässä ole mahdollista. Varmaankin olisimme voineet
aloittaa tuloneuvottelut, mutta näistä lähtökohdista arvioituna riski, että syntyvä
neuvottelutulos marraskuussa hajoaisi eli liian moni liitto siitä irtoaisi
oli liian suuri. Tällaiseen asetelmaan ajautuminen ei olisi hyväksi
työmarkkinoiden neuvottelukulttuurille eikä liikkeemme sisäiselle elämälle jatkossa.
Työnantajapuolella tehtiin moniakin virhearviointeja neuvotteluedellytysten ja
ilmapiirin rakentamisvaiheessa. Työnantajat kieltäytyivät tunnustamasta sitä, että
pitkien ja raameiltaan tiukkojen tuloratkaisujenkin pitää joustaa niin, että
välttämättömät työelämän rakenteiden muutoksista johtuvat uudistukset, esimerkiksi
sopimus- ja palkkausjärjestelmiin, kyetään ratkomaan tuloratkaisun sateenvarjon
suojissa eikä vain siitä irtaantumalla. Eri sopimusaloilla on syntynyt aidosti sellaisia
ratkaisemattomia alakohtaisia asioita, joista olisi sekä sopimuskauden sisällä että
tuloneuvottelujen rinnalla pitänyt neuvotella. Tällaiseen linjaan työnantajapuoli ei
suostunut. Poikkeuksiakin on aloilla, joilla jatkuvan neuvottelun kulttuurista on tullut
tuloksellinen tapa toimia.
Yritysjohtajien puheet maltista ovat epäuskottavia
Toinen seikka, joka merkittävästi on "tunkkauttanut" neuvotteluilmapiiriä,
on elinkeinoelämän eliitin oma esimerkki tulojen kasaamisen politiikassa. Tuoreen
tutkimuksen mukaan 73 prosenttia kansalaisista on sitä mieltä, että yritysjohtajien
puheet maltista ja uhrauksista ovat epäuskottavia, koska he ajavat vain itselleen
lisäetuja. Siksi myös liittoneuvotteluihin valmistauduttaessa olisi elinkeinoelämän
sisällä harkittava tarkoin kenen toimesta ja minkälaisia neuvoja palkansaajille ja
ammattiliitoille osoitetaan. Puheet ahneista työntekijäliitosta kuulostavat perin
ontoilta.
Onko niin, että yhteisten uhrausten jälkeen, laman hellittäessä myös
yhteiskunnallinen ilmapiiri taas muuttuu kovemmaksi ja eriarvoisuutta vahvistavaksi.
Heikommasta välittämisen linja voi murtua. Tuntuu siltä, että yhteiskunnallisen
syrjäytymisen torjumisen ja työttömyyden nujertamisen puhti kirpoaa; köyhät pitäisi
siivota pankkisaleista kustannustekijänä, postipalveluja arvioidaan liiketaloudellisin
perustein ei kansalaisten peruspalveluna ja tuloerojen kasvusta harva kantaa huolta sekä
äkkirikkaat komeilevat etusivun jutuissa
Rakentaen ja yhteistyössä kohti liittoneuvotteluja
Arvoisat valtuutetut,
Nyt kun työmarkkinaratkaisut tehdään liittotason sopimuksin, on tärkeää, että
keskitämme voimamme näiden neuvottelujen saattamiseksi hyvään lopputulokseen kaikkien
jäsenliittojemme osalta. Tiedän, että moni meistä mielellään pohtisi edelleenkin
mitä olisi pitänyt tehdä. Katseet on nyt kuitenkin käännettävä tulevaisuuteen.
Herrat sille vain nauraisivat, jos me nyt täällä ryhtyisimme toisiamme arvostelemaan.
Yhteisellä vastuullamme on, että kaikilla SAK:n sopimusaloilla saavutetaan tyydyttävät
sopimusratkaisut.
SAK:n hallitus on käynyt perusteellisen keskustelun siitä, miten liittojen
yhteistyötä neuvottelujen aikana toteutetaan. Näyttää siltä, että eräitä
yhdistäviäkin tekstiasioita tulee liittotason neuvottelupöytiin. Tällaisia ovat mm.
tulokseen pohjautuvien palkkausjärjestelmien käyttöönoton pelisäännöt,
luottamushenkilöiden asemaan ja työaikajärjestelyihin liittyvät asiat.
Palkkausjärjestelmien uudistaminen on varsin monen liiton tavoitteena.
SAK eivätkä työmarkkinajärjestöt yhdessä lähde antamaan mitään suositusta
kustannusvaikutuksista ja palkkatasosta. Ilman neuvojakin liittotasollakin on hyvin
tiedostettu se, että matalan inflaation politiikkaan sitoutuminen on Emu-maailmassa
tärkeä reunaehto myös palkanmuodostuksessa, kuten nyt tehdyt palkkaratkaisut monissa
EU:n jäsenmaissa osoittavat. SAK:n liittojen perinteinen palkkalinjahan on ollut
solidaarinen, eli pennimääräinen tai -painotteinen.
Olisi toivottavaa, että liittotason palkkaratkaisut eivät johtaisi siihen, että
avaisimme uuden kauden kasvavien palkkaerojen politiikalle. Tällainen sahausliike johtaa
helposti siihen palkkakierteen syntymiseen, josta sikiää siemen inflaation kasvulle.
Työ- ja pääomatulojen suhde tasapainoon
Viimeaikoina on oikeutetusti herännyt keskustelu myös siitä, onko työtulojen ja
pääomatulojen välinen tulonjako kohdallaan. 1980 90-luvuilla
kaikissa keskeisissä EU-maissa, myös Suomessa, työtulojen osuus on supistunut ja
pääomatulojen osuudet kasvaneet. Tähän on mm. Suomessa vaikuttanut talouskriisi ja
halu tukea yritysten vahvistumista työllistäjinä. Tuloksiakin on syntynyt ja
työttömyys on laskussa. Tulevaisuutta ajatellessa herää kysymys, voidaanko paranevan
työllisyyden politiikka varmistaa ja samalla hallitusti oikeudenmukaistaa myös työ- ja
pääomatulojen välistä suhdetta. Tärkein keino lisätä työtulojen osuutta
pääomatuloihin verraten on luonnollisesti lisätä työllisten määrää.
Pääomatulojen kasvu suhteessa työtuloihin on aiheuttanut edellä kuvaamani
kehityksen lisäksi myös kielteisiä lieveilmiöitä. Markkinoilla on pikavoittojen ja
lyhytnäköisten rahastajien sankka katras. Sijoittajien edut menevät tavan takaa
työntekijöiden työsuhdeturvan ja etujen edelle. Optioista ja muista palkkioista saamme
kuulla päivittäin toinen toistaan hurjempia uutisia.
Ne, jotka kykenevät, siirtävät verotuksensa palkkatuloista pääomatulojen piiriin.
Jos tällainen työhön ja tuotannolliseen kehittämiseen tarkoitettu pääomatulojen
kasvu ei menekkään yritysten taloudellisen perustan vankistamiseen, vaan vuotaa
omistajien ja johtajien pikavoittoihin, pakottaa se myös ay-liikkeen ottamaan uudenlaisen
kannan koko asiaan. Nyt ei pitäisi lyhytnäköisen rahastamisen olla yrityselämän
johtavana päämääränä eikä myöskään pohjana työmarkkinaratkaisuille.
Sopimuskausien päättymisessä hajontaa
Näyttää siltä, että liittokohtainen sopimuskierros ei tule johtamaan ajallisesti
yhtäaikaisesti päättyviin sopimuksiin. Nykytiedon valossa osa ammattiliitoistamme
tähtää vuoden mittaiseen ratkaisuun, osa arvioi sopimuskauden muodostuvan
kaksivuotiseksi ja joillekin aloille työnantaja saattaa tarjota kolmenkin vuoden
ratkaisua. Vaikuttaa siltä, että vasta kahden vuoden päästä on seuraavan kerran
edellytyksiä arvioida, onko yhteisiä tarpeita ja mahdollisuuksia rakentaa laajempi ja
kaikkia koskeva työmarkkinaratkaisu. Tämä arvio perustuu siihen, ettei
kansainvälisessä ja kotimaisessa taloudessa ja politiikassa synny sellaisia ongelmia,
joita nyt ei voida nähdä.
Keskeisimpiä syitä sille, ettei yhteiseen tuloratkaisuun tällä kertaa ollut
edellytyksiä oli se, että eteen kasautuvia ja ratkaisuaan odottavia alakohtaisia
ongelmia kaikilla aloilla ei ole voitu ratkaista tuloraamien puitteissa.
Nyt alkavan liittokierroksen tulisikin olla painokkaasti alakohtaisten
erityiskysymysten ratkaisukierros. Näin myös siksi, että samat asiat eivät jatkossa
olisi esteenä yhteiselle työmarkkinaratkaisulle, jos muutoin tarpeet ja halu sen
tekemistä puoltavat. Tällainen arvio johtaa siihen, että alat, joilla on tarve
alakohtaisten ongelmien ratkaisemiseen hakevat tilaa tähän työhön vuotta pidemmällä
sopimuskaudella.
Arvoisat valtuutetut,
Yhteisen tuloratkaisun kariuduttua myös maan hallitus on joutunut tarkistamaan
tuloratkaisun osaksi kaavailtua veropoliittista linjaansa ja aikataulua.
Näyttää siltä, että hallitus ei tee uusia palkkaverotusta koskevia päätöksiä
ennen liittoneuvotteluissa syntyvän palkkalinjan ja -tason selkiytymistä.
Hallitusohjelmassa todetaan, että hallitus sitoutuu vaalikauden aikana keventämään
työn verotusta 10 11 miljardilla markalla. Tästä, vaalikauden ajalle ulottuvasta
kevennyslinjasta, hallitus on luvannut pitää kiinni, edellyttäen, että talous kasvaa
vahvana, palkkalinja säilyy maltillisena ja verorakenteita kehitetään. SAK pitää
tärkeänä, että palkkaverotusta voidaan vaalikauden aikana keventää ohjelman
mukaisesti hyvinvointipalveluja ja sosiaalista suojaverkkoa vaarantamatta.
Palkkaverotusta voidaan laskea kesken budjettivuottakin
SAK on verotusta koskevissa keskusteluissa korostanut, että nykyisessä
suhdannetilanteessa palkkaratkaisulla tulee olla suurempi paino ostovoimaa kasvatettaessa
kuin veronkevennyksillä. Olemme varoittaneet sellaisen politiikan seurauksista, jossa
puhutaan suurista veronkevennystarpeista ja samalla todetaan, että ylikuumentumista
pitää hillitä kiristämällä finanssipolitiikkaa eli leikata palveluja ja
sosiaaliturvaa. Tällainen politiikka ei olisi oikeudenmukaista. Sehän johtaisi siihen,
että parempituloisille veronkevennyksiä ja heikoimmilta heikennettäisiin hoiva- ja
sosiaaliturvaa.
Hallituksen tulee palkkalinjan hahmottumisen jälkeen olla valmis myös kesken
budjettikauden edellyttäen että palkkalinja antaa sille tilaa
keventämään palkkaverotusta. Koska on mahdollista, että palkkaerot kevään
liittokierroksen aikana eri sopimusalojen välillä ja osin sisälläkin saattavat kasvaa
pienipalkkaisten ja naisten tappioksi, on oikein edellyttää, että tuloerot eivät kasva
palkkaerojen kasvun kanssa samanaikaisesti. Tämän vuoksi ja myös työllisyys- ja
työhön kannustavuussyistä, tulee se palkkaverotuksen keventämisen potti, mikä kesken
budjettikauden on mahdollista toteuttaa, suunnata pienituloisten hyväksi.
Kolmikantayhteistyö on työlakeja uudistettaessa osoittanut toimivuutensa
Arvoisat valtuutetut,
Kolmikantayhteistyöhön pohjaava työelämän uudistaminen on ollut suomalaisen mallin
kantava ajatus. Työelämän peruslaki työsopimuslaki on
ollut uudistamisen kohteena noin neljä vuotta. Kolmikantapohjalla työskennellyt,
lakiuudistusta valmistellut komitea pääsi työssään 8.ll.l999 merkittävään
vaiheeseen, kun komitean puheenjohtaja Tiitisellä oli edellytykset rakentaa esitys
työsopimuslain linjaratkaisuiksi. Lain perustelujen kirjoittamiselle ja osittain
pykälien yksityiskohtien hiontatyölle annettiin jatkoaikaa.
SAK piti aikaansaatua linjallista ratkaisua tyydyttävänä kokonaisuutena, vaikka
meille erityisen tärkeässä yleissitovuuden vahvistamista koskevassa asiassa ei SAK:n se
tavoite, että edustavin sopimus määritellään yleissitovaksi toteudukaan. Sen sijaan
yleissitovuutta koskevat muotoilut parantavat nykyistä käytäntöä ja vahvistavat
sopimusten turvaa palkansaajien kannalta. Tulkinta- ja riitatilanteissa asioiden
käsittely nopeutuu ja käsittely siirtyy käräjätuvista työtuomioistuimeen.
Parannuksia on tulossa myös vuokratyöhön ja määräaikaisissa työsuhteissa
työskentelevien asemaan.
SAK on asettunut tukemaan tehtyä esityskokonaisuutta lähtien siitä, että myös
kaikki muut tahot, jotka valmistelussa ovat olleet mukana, käyttäytyvät samoin.
Hämmästyksekseni luin painetusta sanasta, että muutoin yhteistyötä korostavat
palvelutyönantajat (PT) ovat tässä asiassa ottaneet motkottajan roolin. Sopimuksia
tekevien työmarkkinajärjestöjen tulisi pyrkiä kantamaan vastuuta ja pitämään
vaivoin rakennettu linjaratkaisu kasassa.
Toivottavasti myös asian poliittisessa valmistelussa annetaan arvoa sille, että
monien ristipaineiden ja vaikeasti hallitavan asiakokonaisuuden osalta on nyt
edellytyksiä tehdä varsin yksituumaisen esityksen pohjalta
poliittisia päätöksiä hallituksessa ja eduskunnassa.
Myös alkavien liittoneuvottelujen onnistumisen kannalta on tärkeää tietää ennen
sopimusten syntymistä, rakentuuko myös hallituksen esitys nyt komiteassa tehdyn
linjavedon mukaisesti.
Arvoisat valtuutetut,
Päivittäin voimme huomata miten kasvava merkitys on kansainvälisellä asioiden
kehityksellä ja sen, kuinka kansainvälisyys niin talouden kuin politiikankin osalta
vaikuttaa entistä painokkaammin myös kansallisiin ratkaisuihin. Suomi on EU:n
puheenjohtajamaana saanut vastuullisen roolin ja kiitosta myös ponnisteluistaan niin
rauhantyössä kuin EU:n kehittämiseksi.
Onneksi myös globaalin talouden muutoksia on ryhdytty tarkastelemaan kriittisesti
ihmisten oikeuksia ja ympäristön kestokykyä arvioiden. Maailmakaupan pelisääntöjä
on tarkoitus jälleen kerran lähipäivinä kehittää. Tässä työssä kansainvälisen
ay-liikkeen suuri tavoite on saada kaupan pelisääntöjen osaksi ihmisoikeuksia ja
sosiaalisia oikeuksia koskevat pelisäännöt alkaen lapsityövoiman kiellosta ja
päätyen ay-oikeuksien kunnioittamiseen kansanväliseen kauppaan osallistuvilta mailta.
Politiikalla on oltava tilaa globaalin talouden ohjaamisessa ja ohjaamisvälineiden
rakentaminen on uuden vuosituhannen suuri haaste.
EU:ta on kehitettävä myös sosiaalista vastuuta kantavana yhteisönä
Euroopassa myös ay-liike kohtaa uusia haasteita. Kesäkuussa Helsingissä pidetty
EAY:n kongressi osoitti, miten mittavien tehtävien edessä eurooppalainen ay-liike on ja
miten nopeasti meitä kaikkia koskeva edunvalvonta eurooppalaistuu. EU ei voi kehittyä
vain taloudellisena liittona, vaan myös sosiaalista vastuuta kantavana yhteisönä.
Ay-liikkeen onkin tartuttava sellaisiin ongelmiin kuin epäterveeseen kilpailuun veroilla,
sosiaaliturvalla ja palkoilla. Työ- ja sosiaalinormien perustasoa on nostettava. Tähän
antavat yhden reitin Eurooppa-tason puitesopimukset työelämää ja sosiaaliturvaa
koskevissa asioissa. Kolme tällaista sopimusta on saatu aikaiseksi; sopimukset
vanhempainlomasta, osa-aikatyöstä ja määräaikaisista työsuhteista. Uutta neuvottelua
käynnistellään nyt vuokratyötä koskevasta puitesopimuksesta.
Eurooppalainen ay-liike on näkyvästi mukana siinä talouspoliittisessa
vuoropuhelussa, jota on kolmikantapohjalla myös EU-tasolla käynnistetty. Euroopan
keskuspankkikin osallistuu nyt näihin keskusteluihin.
Sopimustoiminnan puolella ei näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa tulla tekemään
yhteisiä EU-tason palkkaratkaisuja; siinä määrin suuret tuottavuus- palkka-, hinta- ja
kulttuurierot EU-maiden välillä vallitsevat. Liikkeelle on lähdettävä
yhteismitallisten tilastojen aikaansaamisesta asioiden vertailtavuuden parantamiseksi.
Sopimussektoreittain, konsernien puitteissa ja alueittain sen sijaan tapahtuu myös
työehtoihin liittyvää koordinaatiota yli kansallisten rajojen ja uskon tällaisen
toiminnan kehittyvän varsin nopeasti.
Eurooppalaisen ay-liikkeen suuri tavoite on, että oikeus neuvotella, sopia ja
tarvittaessa työtaistella yli kansallisten rajojen tulee osaksi EU-peruskirjan oikeuksia.
Nyt kun Suomen puheenjohtajakaudella Helsingin huippukokouksessa joulukuussa
käynnistään uusi HVK-kierros ja perussopimuksen uudistaminen, on tärkeätä, että
nämä palkansaajien perusoikeudet otetaan myös asialistalle.
Aktiivisesti presidentin vaaliuurnille
Arvoisat valtuutetut,
Juuri kun kaksivuotinen tulosopimuskausi päättyy, toteutetaan 16.1.2000
presidentinvaalien ensimmäinen kierros. Edellä kuvaamani kansainvälisen kehityksen
merkitys myös Suomen asioihin antaa perusteen sanoa, että uudelta tasavallan
presidentiltä odotetaan laajaa kansainvälistä kokemusta ja osaamista sekä sosiaalista
sydäntä myös kansainvälisten sopimusten teossa ja muussa toiminnassa.
SAK ei roolissaan pysyen asetu järjestönä tukemaan ketään
presidenttiehdokkaista, mutta on luonnollista, että meidän sympatiamme on SAK:ssa
työtä tehneen lakimiehen eli presidenttiehdokas ja ulkoministeri Tarja Halosen puolella.
Tarja Halosen vahvuutena on myös se, että hän tuntee palkansaajien arkea ja on ollut
valmistelemassa monia sellaisia sopimuksia, joilla oikeudenmukaisuutta työelämään on
lisätty.
Haluan voimakkaasti vedota sen puolesta, että SAK:laiset palkansaajat käyttävät
äänioikeuttaan tulevissa presidentinvaaleissa. Ei ole yhdentekevää, millä
arvomaailmalla ja ulkopoliittisella osaamisella varustettu presidentti maassamme jatkaa
Kekkosen, Koiviston ja Ahtisaaren jälkeen. |