- SAK:lle
tuloratkaisun rakentamisen keskeisin laadullinen tavoite on kaikkien palkansaajien
työehtojen vähimmäisturvasta huolehtiminen. Tämä edellyttää työehtosopimusten
yleissitovuuden kehittämistä. Ellei tässä asiassa onnistuta aikaansaamaan
tyydyttäviä ratkaisuja, pohja yhteiseltä ratkaisulta murtuu, totesi SAK:n puheenjohtaja
Lauri Ihalainen puheessaan Metallityöväen Liiton juhlavaltuustossa Helsingissä
perjantaina. Ihalainen pohti puheessaan perusteellisesti sopimuspolitiikan
kehittämistarpeita ja nosti tässä yhteydessä yleissitovuuden aivan keskeiseksi
kysymykseksi. - Nykyisellään järjestelmän
suurimpia ongelmia on, että tosiasiallisesti työnantajapuolen järjestäytyminen
ratkaisee yleissitovuuden kohtalon. Tämä ei voi olla oikein. Yleissitovuutta todentavat
tilastot ovat hataralla pohjalla, hallinnollinen päätöksenteko on riippuvaista
yksittäisten virkamiesten näkemyksistä, oikeusvarmuus ja -turva eivät toteudu
työntekijäin eivätkä työnantajienkaan kannalta sen suhteen, onko työehtosopimusta
noudatettava vai ei. Kaiken tämän seurauksena päätöksiä palkoista ja lomista
joudutaan odottamaan eri oikeusasteista ja tämän odotteluun menee vuosia.
Ihalainen muistutti puheessaan työehtosopimusten
yleissitovuuden olevan Euroopan Unionin alueella yleistä.
- Hyvinkin alhaisilla työnantajien ja työntekijöiden järjestäytymisasteilla on
useimmissa maissa toteutettu hyvin laaja sopimusten kattavuus. Esimerkiksi Ranskassa
järjestäytymisaste on noin kymmenen prosentin luokkaa ja työehtosopimusten kattavuus on
noin 90 prosenttia. Kaiken järjen mukaan suomalaisen korkean järjestäytymisen tulisi
tuottaa sopimusten täydellinen kattavuus.
Ihalainen esitteli puheessaan mallin, jolla
työehtosopimusten yleissitovuuden vahvistamisen ja kattavuuden lisääminen voidaan
toteuttaa.
- Katsomme - huolellisen harkinnan jälkeen - että kunkin sopimusalan kattavin
työehtosopimus on yleissitova työehtosopimus ja tätä tarkoittava
työsopimuslainuudistus on syytä toteuttaa. Tämä vastaa työehtosopimuslain
alkuperäistä tarkoitusta ja alkuvuosien soveltamiskäytäntöä. Tällainen uudistus
estäisi nykyisenkaltaiset väliinputoamiset ja täyttäisi oikeusturvan vaatimukset
työsuhteen osapuolten kannalta. Toinen yleissitovuutta koskeva uudistus on tilastoinnin
kehittäminen ja reaaliaikaan saattaminen.
- Kolmanneksi on paikallaan harkita millä foorumilla
tehdään yleissitovuuden määrittelyyn liittyviä ratkaisuja. Yksi vaihtoehto on, että
yleissitovuuden riita-asiat siirretään alioikeuksilta yhteen asiantuntijapaikkaan - eli
työtuomioistuimen ratkaistaviksi. Työtuomioistuimelle varattaisiin myös tarvittavat
resurssit tämän tehtävän hoitamiseksi. Neljänneksi voisi olla paikallaan perustaa
erityinen lautakunta osapuolten ja puolueettoman puheenjohtajan voimin. Lautakunnan
tehtävänä olisi todeta, mikä sopimus on yleissitova. Riita-asiat käsiteltäisiin
työtuomioistuimessa.
Ihalainen muistutti, että uuteen hallitusohjelmaan on
kirjattu selkeästi, että työehtojen vähimmäisturvajärjestelmä taataan.
- Ellei yleissitovuussäädöksiä nyt kehitetä, vähimmäisturvajärjestelmiä ei
kaikille palkansaajille kyetä takamaan. Olisi onnetonta, jos tällaista asiaa, jolla on
laaja yhteiskunnallinen hyväksyntä, ryhdyttäisiin poliittisin perustein vastustamaan.
Suomalaisista suuri enemmistö, yli 80 prosenttia kannattaa sitä, että työsuhteen
vähimmäisehdot sovitaan työehtosopimuksilla. Työmarkkinajärjestöille tulee antaa
mahdollisuus etsiä tästä - kuten laajemminkin - työsopimuslain uudistamisesta
ratkaisuja poliittisen päätöksenteon pohjaksi.
- Tässä yhteydessä on selkeästi sanottava, että
sopimuksia tekevien ja niiden noudattamisesta vastuuta kantavien varsinaisten
työnantajajärjestöjen tavoitteena ei ole ollut vähimmäisehtojärjestelmän eikä
yleissitovuuden murentaminen. Päinvastoin yhteisessä Emu-kannanotossa korostetaan
yleissitovuuteen pohjautuvan sopimusjärjestelmän merkitystä Emu-Suomessa.
- Hallituksen tulisi säilyttää valmiutensa sopimusten
yleissitovuutta vahvistavien lakimuutosten antamiseen eduskunnalle eikä sen tule sulkea
etukäteen portteja tuloratkaisun keskeisimmiltä laadullisilta ratkaisuilta. Mikäli
alkusyksystä edellytykset yhteiseen työmarkkinaratkaisuun tähtääville neuvotteluille
avautuvat, tulee tavoitteeksi ottaa noin kahden vuoden mittainen sopimuskausi ja samalle
ajanjaksolle mitoitetut palkkaverotuksen alentamista koskevat ratkaisut hallituksen
toimesta. Näissä talous- ja suhdanneoloissa palkkaratkaisun vaikutukset ostovoiman
kasvattamisessa tulee olla veronkevennyksiä merkityksellisempi.
Ihalainen vetoaa alakohtaisten ongelmien ratkaisemiseksi
- Keskitetty ratkaisu ei ole mahdollinen ilman kaikkien keskeisten sopimusalojen
mukanaoloa. Onkin syytä esittää vetoomus, että ne liitto-osapuolet, joilla on
alakohtaisia kysymyksiä ratkottavanaan, käynnistävät pöydänpuhdistusneuvottelut
välittömästi ennakolta rajattujen ongelmien raivaamiseksi tai sellaisten luotettavien
välipuheitten tekemiseksi, että nämä ongelmat on ratkaistavissa laajan tuloratkaisun
yhteydessä. |