Arvoisat valtuutetut, hyvät
toverit Nyt alkavan valtuuston kokouksen
tärkeimpiä asioita on arvioida eduskuntavaalien ja uuden hallitusratkaisun vaikutuksia
palkansaajiin sekä työmarkkinoihin ja hahmottaa suunnistuskarttaa seuraavan
työmarkkinaratkaisun valmistelulle.
Viime marraskuussa pidetyssä valtuuston syyskokouksessa
arvioimme, että Suomen suotuisan talous- ja työllisyyskehityksen tiellä on kaksi isoa
kotimaista riskiä: toinen oli se, että eduskuntavaalien jälkeen palattaisiin
ristiriitoja lietsovaan yhteiskuntapolitiikkaan ja toinen omistajien ja varakkaiden
kyltymätön ahneus .
Eduskuntavaalien tärkeimpiä tuloksia oli se, että
yhteistyöpolitiikan ja sopimusyhteiskunnan linja voitti ja työreformitavoitteet
torjuttiin. Syksyn valtuustosta lähetimme väkevän viestin keskustalle siitä, että
palkansaajien sopimusturva ja oikeudenmukainen kohtelu työelämässä ei ole kaupan
poliittiselle pelille. Työ- ja virkaehtosopimusten vähimmäisehtoluonnetta ja
yleissitovuutta ei pidä murtaa.
Arvioni on, että Keskusta menetti huonosti harkituilla
työreformilinjauksillaan palkansaajaäänestäjien luottamusta - äänestäjien, jotka
haluavat turvallisuutta ja vakaita oloja myöskin työelämään.
SAK pyrki eduskuntavaalien alla vaikuttamaan kahteen
asiaan. Ensinnäkin siihen, että mahdollisimman moni SAK:laisen ay-liikkeen jäsen
käyttäisi äänioikeuttaan ja toisaalta siihen, että hallitusohjelma rakentuisi
palkansaajien kannalta linjakkaaksi. Molemmissa tavoitteissa onnistuimme kohtuullisesti.
Muistatte varsin hyvin, että vielä viime syksynä
jäsenistöstämme vain 52 prosenttia ilmoitti varmuudella käyttävänsä
eduskuntavaaleissa äänioikeuttaan. Yhteinen aktivointikampanja ja hallituskaudelle
asetettavista tavoitteista käyty keskustelu vaikutti siihen, että jäsenkuntamme
äänestysaktiivisuus nousi noin 60 prosentin tasolle. Tämäkään luku ei ole
demokratian kannalta hyvä, mutta merkittävä tekijä sille, että maassa on nyt -
ainakin ohjelmiensa valossa - hallitus, joka valmistelee työmarkkinoita ja työelämää
koskevat asiat kolmikantapohjalta.
Haluan kiittää kaikkia valtuuston jäseniä ja muita
ay-liikkeen aktiiveja siitä työstä, joka tehtiin eduskuntavaalien alla jäsenkuntamme
äänestysaktiivisuuden nostamiseksi. Ilman tätä panosta olisimme tässäkin
valtuustossa joutuneet arvioimaan hallitusohjelmaa ja työelämäkysymyksiä aivan
toisesta näkökulmasta.
Voimme olla kohtuullisen tyytyväisiä myös
palkansaajaehdokkaiden menestymiseen näissä vaaleissa. Uudesta eduskunnasta löytyy 41
kansanedustajaa, joilla on SAK:laisen ammattiliiton jäsenkirja. SAK:n valtuuston
jäsenistä tällä kertaa Arkadianmäelle nousee AKT:n Tero Rönni komealla
äänimäärällä.
Uuden hallituksen ohjelmaan kirjattu talouspoliittinen
peruslinja vastaa SAK:n käsityksiä: ohjelma lähtee siitä, että vahvan kasvun ja
yhteistyön talouspolitiikalla työllistämisaste nousee - kuten SAK esitti 70 prosenttiin
ja hyvinvointiyhteiskunnan toimivuus varmistetaan. Työelämän kehittämisen
kärkiasioita hallitusohjelmassa ovat osaamisen, jaksamisen ja muutosturvallisuuden
lisääminen. Finanssipoliittinen linja on tiukka, kun hallitus tähtää siihen, että
vaalikauden kuluessa menot pidetään reaalisesti vuoden l999 tasolla. Tässä yhteydessä
on kuitenkin syytä muistuttaa hallitusta siitä, että palvelujen ja sosiaaliturvan
leikkauspolitiikan tielle ei pidä lähteä - siihen ei löydy valtiontaloudellisia
saatikka oikeudenmukaisuusperusteita. Joitakin palvelujen ja sosiaalisen suojaverkon
epäoikeudenmukaisuuksia on voitava paikata.
Veropolitiikassaan hallitus varautuu vaalikauden aikana
noin 10 -11 miljardin markan suuruisiin tulovero- ja sosiaalivakuutusmaksuperusteiden
kevennyksiin. Tämä sillä edellytyksellä, että talouskehitys on suotuisaa ja
palkkaverotuksen keventäminen voidaan liittää maltillisiin työmarkkinaratkaisuihin.
SAK on veropoliittisissa linjauksissaan lähtenyt siitä, että tuloverokevennysten
toteuttamisen tulee perustua paranevan työllisyyden antamaan liikkumatilaan ja siihen,
missä määrin verorakennetta voidaan muuttaa palkkatyöstä pääomaan sidottuun
verotukseen. Veronkevennyksiä ei voida rahoittaa heikentämällä yhteiskunnallisia
palveluja ja sosiaaliturvaa. Jos näin tehtäisiin, luovuttaisiin oikeudenmukaisuuteen
tähtäävän hyvinvointiyhteiskunnan linjasta.
Hallituksen tulee selkeästi liittää myös
veronkevennysten malli kahteen päätavoitteeseen: oikeudenmukaisuuteen ja työllisyyden
tukemiseen. Tästä johtuen veronkevennykset tulee suunnata vielä selkeämmin kuin
hallitusohjelmaan on kirjattu - pieni- ja keskituloisille.
Vaikka työttömyys on laskussa, on työttömyyden
vähentämisen edelleenkin oltava talous- ja työmarkkinapolitiikan päätavoite. Uuden
vuosituhannen alkaessa työmarkkinoilla on edessä samanaikaisesti korkea työttömyys ja
toisaalta pula työvoimasta. Haastavin tehtävä niin poliittisilla päättäjillä kuin
työmarkkinoillakin on huolehtia siitä, että yhteiskunnallinen syrjäytyminen ja
huono-osaisuus ei pääse kasvamaan ja kasautumaan. Suurin ponnistus onkin nyt tehtävä
sen eteen, että pitkäaikaistyöttömyys saadaan laskuun.
Suomen työmarkkinoilla tarvitaan myös ikääntyneiden
ihmisten työpanosta ja arvostusta. Työnantajien ja monien poliitikkojen karvas ja ainoa
rohto ikääntyneille ja pitkäaikaistyöttömille on työttömyyseläkeputkeen
sulkeminen. Tämä johtaisi siihen, että suurin osa näistä ihmisistä ajettaisiin
kunnallisen toimeentulotuen varaan ja he olisivat vailla mitään mahdollisuuksia
päästä avoimilla työmarkkinoilla työn syrjään kiinni. Ikääntyneiden uloslyönti
työelämästä ei lopu sulkemalla työttömyyseläkeputki, vaan aikaansaamalla
työelämässä sellaisia ratkaisuja, jotka hillitsevät ihmisten työntämistä putken
suulle. On selvää, että virtaa työttömyysputkeen pitää hillitä, mutta ihmisiä ei
saa jättää heitteille.
Nyt tarvitaan hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen
kolmikantaisesti valmisteltava toimenpide-esitys siitä, että ikäihmisilläkin on oikeus
olla työelämässä omien voimiensa mukaisesti. Tällaisessa kokonaisohjelmassa tulee
ratkaista se, mitä uusia koulutuksellisia, työkyvyn ja työssäjaksamiseen liittyviä
sekä ikääntyneiden irtisanomisturvan parantamiseen tähtääviä toimia pitää tehdä
iäkkäämpien ihmisten työelämässä pysymiseksi. Työnantajien vastuuta tässä
asiassa tulee lisätä. Työnantajille on nykyisin liian houkuttelevaa mm.
työttömyyseläkkeen kustannusvastuista johtuen työntää ihmisiä putkeen. Ellei
tähän puututa, ei työnantajille synny tarvetta kehittää koulutusta, työkykyä ja mm.
osa-aikatyön ja osa-aikaeläkkeen yhdistelmää. Nyt on aika siirtyä iäkkäämpien
ihmisten syyllistämisestä konkreettisiin toimiin inhimillisten ratkaisujen saamiseksi
siten, että samalla saadaan keskimääräistä eläkkeelle siirtymisikää nostettua 59
vuodesta ylöspäin.
Arvoisat valtuutetut
Syksyllä arvioimme, että suotuisan talous- ja
työllisyyskehityksen uhkana on myös omistajien ja varakkaitten ahneus. Tällainen uhka
on edelleenkin olemassa. Hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen yhteistyöllä ja
maltilla Suomi nostettiin uudelle kasvu- ja työllisyysuralle. Tiedostimme myös, että
uusissa Emun-oloissa markan ulkoisen arvon muuttaminen on poistettu työkalupakista ja Emu
edellyttää sitoutumista matalan inflaation politiikkaan. Jos Emu-oloissa kansallinen
talous ajetaan kustannuskriisiin, sen korjaaminen on erittäin tuskallista. Kuten
hallituksen muodostamisen yhteydessä työmarkkinajärjestöt totesivat Emu-maiden
yhteiselle rahapolitiikalle määritelty inflaatiorajoite muodostaa lähtökohdan myös
Suomen palkka- ja kustannuskehitykselle. Ahneuden tuoman uhkan ovat virittäneet ne, jotka
nostavat aina optioiden jakamisen, kultaiset eläkeputket ja sijoittajien etujen
vaalimisen työntekijöiden etujen ja työsuhdeturvan edelle. Ihmisillä on tunne, että
yhdessä tehdyn tuloksen jakaminen ei koskekaan kaikkia sen tekijöitä. Tällainen
politiikka loukkaa palkansaajien oikeudenmukaisuudentajua ja suorastaan haastaa
palkansaajat tulojakotaisteluun taisteluun, jonka päässä jonkin ajan kuluttua
olisi vain korkeampi inflaatio ja korkotaso sekä kasvava työttömyys ja tuloerot.
Talouskriisistä selviytymisen vuosia voidaan luonnehtia
jälleenrakennuskaudeksi. Olemmeko nyt uuden vuosituhannen kynnyksellä siirtymässä niin
työnantajapuolella, politiikan kentässä ja työmarkkinoillakin vain omien asioiden
ajamisen aikakauteen ja isot ongelmat ja ratkaisut jäävät tekemättä? Vai pitäisikö
sittenkin myös työmarkkinapolitiikassa valita taloutemme suotuisan kehityksen ja
paranevan työllisyyden varmistamisen vuodet? Tästä linjavalinnasta on kyse myös
seuraavalla työmarkkinakierroksella: valittavana on laajan yhteistyön tai kunkin omien,
sinänsä tärkeiden asioiden ajamisen tie liittotason ratkaisuin. Historian saatossa
heikommilla ja vähävaraisilla ei ole ollut muuta voimaa kuin yhteistyön voima. Uskon,
että tämä arvio pätee myös lähivuosien työmarkkinapolitiikassa.
SAK on tänään julkistanut tutkimustuloksia
kansalaisten odotuksia ensi syksyn työmarkkinakierrokselta. 82 prosenttia kansalaisista
pitää työllisyyttä tärkeimpänä tavoitteena tulevalla tulokierroksella. Sitten
odotuslistalla seuraa sosiaali- ja työttömyysturvasta huolehtiminen. Inflaation
hillitseminen, palkkaverotuksen alentaminen ja palkkojen korottaminen nähdään
tärkeäksi kokonaisuudeksi. Palkankorotuspaineet ovat jonkin verran kasvaneet.
Vakaa arvioni on, että kansalaisten ja omien jäsenten
suuri enemmistö odottaa SAK:laisen ay-liikkeen tekevän jatkossakin vakaata,
työllisyyttä ja ostovoimaa tukevaa sopimuspolitiikkaa politiikkaa, joka
säilyttää SAK:lla myös yhteiskunnalliset vaikutusmahdollisuudet tulevinakin vuosina.
Vuosina 1995 ja 1997 solmitut kattavat
työmarkkinaratkaisut olivat ennen muuta työllisyyttä ja palkansaajien kohtuullisen
tasaista ostovoimakehitystä turvaavia sopimuksia. Niiden merkitys on laajasti
tunnustettu. Voimassa oleva sopimus merkitsee paranevan työllisyyden ohella sitä, että
palkansaajien ostovoima nousee kumpanakin sopimusvuotena yli 3 prosenttia, eli yhteensä
6,5 prosenttia. Jos työllisten määrä lasketaan, niin nousu on noin 4 prosenttia
molempina sopimusvuosina. Saavutamme korkeamman ostovoiman kasvun kuin sopimusta
tehtäessä arvioimme. Tämä johtuu erityisesti siitä, että inflaatio on ollut
ennakoitua alhaisempi. Tupo on tuonut työtä ja ostovoimaa sekä ennustettavuutta
perheille ja yrityksille suunnitella tulevaisuutta.
Arvoisat valtuutetut
Uuden työmarkkinaratkaisun neuvottelut ajoittuvat
tämän vuoden syksylle. Uuden työmarkkinaratkaisun muodosta ja yksityiskohtaisista
sisältötavoitteista ei ole mahdollista tässä vaiheessa lausua mitään varmaa kantaa.
Näin siksi, että SAK:n sisäinen keskustelu on kesken ja hallituksen ja
työnantajapuolen tarkemmat käsitykset uuden ratkaisun aikaansaamisen mahdollisuuksista
ja sisällöstä ovat avoimina.
Työnantajien valmius kolmannen peräkkäisen laajan
tuloratkaisun aikaansaamiseen on periaatetasolla myönteinen. Sen sijaan työnantajien
haluttomuus ottaa neuvottelujen kohteeksi työelämän uudistamiseen ja
neuvottelutoiminnan kehittämiseen tähtääviä asioita tuntuu olevan huolestuttavan
nihkeä. Myös voimassa olevan tuloratkaisun osana sovittujen työryhmien työlle on
saatava uutta puhtia ja tuloksia. Muutoin sopimuskauden aikana sovituista asioiden
etenemiseltä menee uskottavuus.
Uuden hallituksen kantoja seuraavan työmarkkinaratkaisun
lähtökohdista on luettavissa hallitusohjelmasta. Hallitus on, kuten pääministeri
Lipponen ilmoitti, valmis osaltaan ponnistelemana työllisyyttä tukevan ja kattavan
tuloratkaisun aikaansaamiseksi. Hallituksen tarkoituksena on jättää heinäkuun lopulla
pidettävässä budjettiriihessä avoimeksi ja tuloratkaisun odottamaan ainakin osan
palkkaverotusta koskevasta ratkaisusta. Hallitus sitoo palkkaverotuksen keventämisen
siihen, syntyykö työmarkkinoilla matalaa inflaatiota tukeva ratkaisu vai ei. Jos ei
synny, ei myöskään palkkaveronkevennyksiin lähdetä. Näin kulkee ajatus
hallituksessa, eikä tällaiseen linjaan ole mitään huomautettavaa.
On selvää, että työnantajien ei pidä laskea sen
varaan, että uuden työmarkkinaratkaisun ostovoimatavoite ratkaistaan ensisijaisesti
veronkevennyksillä. Seuraavalla sopimuskierroksella palkkaratkaisun osuuden tulee olla
veronkevennyksiä merkittävämpiä palkansaajien ostovoimaa kohotettaessa. On parempi,
että valtio ei käytä kaikkea taloudellista liikkumatilaa veronkevennyksiin, vaan
valtionkin on kerättävä puskuria pahempien päivien varalle. Yhteiskunnan palveluista,
vanhusväestöstä ja sosiaaliturvasta on kannettava huolta myös 2000-luvulla.
Arvoisat valtuutetut
Miten meidän tulisi askelmerkkiemme asettaa uuteen
työmarkkinaratkaisuun lähestyttäessä ? On avoimesti todettava, että pitkän
yhtäjaksoisen tulosopimusten jälkeen tarpeita ja paineita alakohtaisten sopimusten
aikaansaamiseksi on ilmaantunut. Keskitettyjä tuloratkaisuja on pidetty raameiltaan liian
tiukkoina alakohtaisten palkkarakenne ja muiden asioiden hoitamiselle. Työnantajapuolikin
on eräillä aloilla tehnyt kaikki virheet johdatellakseen työntekijäliitot
alakohtaisten ratkaisujen tielle. Metsäteollisuuden työnantajapolitiikka käyköön
tällaisesta esimerkkinä, muitakin on.
SAK:n sisällä on muutama ammattiliitto ilmoittanut
ainakin tässä vaiheessa tavoittelevansa syksyllä ensisijaisesti
liittokohtaisia sopimuksia. Yhtä selvästi on tiedossa, että merkittävä osa SAK:n
liitoista on valmis selvittämän kattavan tuloratkaisun mahdollisuudet ja pohtimaan sille
asetettavia yhteisiä tavoitteita. On selvää, että yhteistä tuloratkaisua ensi
syksynäkään ei ole koottavissa niin, että osa keskeisistä sopimusaloista olisi sen
ulkopuolella. Tällainen malli saattaisi toimia kerran, mutta rapauttaisi sisäisen
ryhtimme ja kykymme yhteiseen politiikkaan jatkossa. SAK onkin sopimusstrategiatyössään
valmistellut vaihtoehtoisia sopimusmalleja nykyistä raamittavampien tuloratkaisujen
varalle.
Näistä lähtökohdista ja tilannearvioinnista käsin
esittäisinkin keskustelun pohjaksi seuraavaa etenemislinjaa.
SAK:n tulisi olla osaltaan valmis selvittämään,
millaisia mahdollisuuksia olisi aikaansaada sellainen työmarkkinaratkaisu, joka parhaiten
tukisi vakaata talous- ja työllisyyskehitystä, kaikkien palkansaajien mahdollisimman
tasaisen ostovoiman kasvua sekä uudistaisi työelämää. Sellaista virhettä meidän ei
pidä tehdä, että täältä valtuustosta ilmoittaisimme jäsenistöllemme ja muille
yhteiskunnallisille toimijoille kykenemättömyytemme hakemana jäsenistömme kannalta
parasta mahdollista sopimusratkaisua.
Selvyys siihen, onko työmarkkinoilla mahdollista
aikaansaada kattava valtiovallan ja työmarkkinaosapuolten yhteistyölle rakentuva uusi
tuloratkaisu tulee tehdä jo alkusyksyllä eli syys-lokakuun aikana. Näin siksi
epätietoisuus työmarkkinaratkaisun peruslinjauksista ei voi jatkua syksyllä pitkään.
Myös liittojen sisäinen tavoiteasettelu ja päätöksentekojärjestykset edellyttävät
riittävää valmisteluaikaa, jos päädytään liittokohtaisten neuvottelujen tielle.
Edellytyksenä järkevien neuvottelujen aikaansaamiseksi
työnantajien suuntaan on se, että työnantajien toimesta toistuvat vaatimukset
työtaisteluoikeuksien rajoittamiseksi ja työriitojen sovittelujärjestelmän
rukkaamiseksi jätetään sivuun ja keskitytään työmarkkinoilla olennaiseen.
Esitän myös harkittavaksi, onko meille työehtojen
vähimmäisturvajärjestelmän yleissitovuuden kehittäminen, vahvistaminen ja
selkeyttäminen, niin merkittävä sopimuspolitiikkamme kulmakivi, että siitä
muodostuisi tärkein laadullinen ja yhdistävä tavoite koko ay-liikkeelle. Oma
käsitykseni on, että yleissitovuusasiat eivät ole ratkaistavissa pelkästään
työsopimuslakikomiteassa. Siksi se edellyttäisi suurempia puitteita ja työnantajilta
sen harkitsemista, haluavatko he kaataa laajan tuloratkaisun tällaiseen asiaan vai ei.
Asian tekee sopimuksia tekevien ja vastuuta kantavien työnantajien kannalta
mielenkiintoiseksi myös se, että heidän pitkän aikavälin etu on, että
sopimusjärjestelmät ovat kattavat ja neuvottelusuhteet toimivat. Sen sijaan SY:n suuri
elämäntehtävä on ollut yleissitovuusjärjestelmän murtaminen ja politisoiminen.
Yleissitovuuden ohella syksyn toinen merkittävä
laadullinen uudistus voisi olla työssä käyvien ammatillisen pätevyyden lisääminen
työsuhteeseen liittyvänä mahdollisuutena.
Työssäkäyville ja vähemmän koulutusta saaneille on
annettava uusi mahdollisuus lisätä ammattipätevyyttään. Meillä on työssäkäyvistä
45 54-vuotiaista noin 400 000 sellaista, joiden pohjakoulutus on kansa- ja
peruskoulu.
Koska Suomen menestyminen voi perustua vain kovaan
osaamiseen, on valtiovallan ja työmarkkinajärjestöjen valmisteltava
aikuiskoulutuspaketti osaksi seuraavaa sopimusratkaisua. Se olisi tärkeä
tulevaisuusinvestointi 2000-luvulle siirryttäessä.
Tällaisen paketin osia voisivat olla koulutusvakuutuksen
kolmannen vaiheen toteutus, ammattitutkintojärjestelmän laajempi käyttöönotto
työpaikoilla ja muu henkilöstökoulutukseen tuleva lisäpanostus.
Seuraava työmarkkinaratkaisu tehdään myös
muuttuneissa poliittisissa olosuhteissa ja myös poliittisia irtiottoja kaipaavan
ilmapiirin vallitessa. Vaalien seurauksesta Suomi on eduskunnan voimasuhteiltaan
aikaisempaa porvarillisempi. Palkansaajien asioita ajavien puolueiden asema ei ole vankka.
Varsinkin jos talouspolitiikan suurissa linjoissa epäonnistutaan, politiikkaa ja
politikointia alkaa hallita omien asioiden ajaminen ja eripuraisuus. Vaatimukset
aikaansaada palkansaajien etuja ja asemaa heikentäviä ns. rakenteellisia uudistuksia
voimistuisivat. Tällaisen kehityksen päässä ei ole palkansaajille hyvää
odotettavissa. Syksyllä tehtävällä työmarkkinaratkaisulla on sisältöänsä laajempi
yhteiskunnallinen vaikutus siihen, onko talouspolitiikassa uskottavuutta ja politiikassa
pitkäjänteisyyttä. Yhteinen tuloratkaisu olisi myös merkittävä yhteiskunnallinen
turvasopimus palkansaajille seuraaviksi vuosiksi.
Nyt käynnistyvä keskustelu seuraavan
työmarkkinaratkaisun lähtökohdista edellyttää myös meiltä laadukasta keskustelua.
On luonnollista, että perussuuntautumiseen voi olla eri johtopäätöksiin päättyviä
kantoja. Siksi toivon, että keskustelumme on toisiamme arvostavaa ja yhteisiin
tavoitteisiin tähtäävää.
Arvoisat valtuutetut
Ay-liikkeen suuri tavoite on maailmanlaajuisen rauhan ja
oikeudenmukaisuuden saavuttaminen. Kun Euroopan Unioni perustettiin, tavoitteena oli
estää lopullisesti eurooppalaisten kansojen väliset sodat. Kansakunnat haluttiin sitoa
toisiinsa kiinteillä taloudellisilla ja poliittisilla suhteilla, jotta sodat
muodostuisivat mahdottomiksi.
EU:n perustajien ajatus on tuottanut tulosta. Euroopan
kartta on lähihistoriassamme muuttunut tuntuvasti ja taloudellinen integraatio on edennyt
keskisen ja itäisen Euroopan maihin. EU:n laajentuminen on vaikeuksista huolimatta
Euroopan vakautta vahvistava kehitys.
Suomi tulee ensimmäistä kertaa koko EU:n
puheenjohtajamaaksi tämän vuoden heinäkuun alusta lukien. Se on historiallinen ja
vaativa tehtävä niin presidentti Martti Ahtisaaren työssä kuin maan hallituksellekin.
Ay-liikkeen toive on, että selviydymme tästä tehtävästä hyvin ja mm. valmisteilla
oleva Euroopan työllisyyssopimus edistyy puheenjohtajakaudellamme. Oli onnetonta, että
työnantajilla on ollut penseä asenne aikaansaada kansallisesti vaalikauden mittainen
kolmikantapohjainen kasvu- ja työllisyyssopimus. Sillä olisi ollut onnistuessaan
vakautta lisäävä ja sopimusyhteiskunnan toimivuutta vahvistava merkitys. Nyt
valmisteltava Euroopan työllisyyssopimus ja kansallinen kasvu- ja työllisyyssopimus
olisivat tukeneet toisiaan.
EU:n kehittäminen ja kansalaisten luottamuksen
vahvistaminen EU:ta kohtaan edellyttää, että työttömyys koko Euroopassa saadaan
laskemaan ja kansalaisten sosiaalista turvallisuutta lisätään. Siksi ei ole
yhdentekevää se, miten lähestyviin eurovaaleihin suhtaudutaan ja millaisella
arvomaailmalla varustettuja edustajia myös Suomesta Europarlamenttiin valitaan.
Tehkäämme myös näissä vaaleissa työtä palkansaajien hyväksi.
Balkanilla tapahtuvat kansanmurhat ja sodan käyminen
Euroopan sydämessä on julma ja järkyttävä tapahtumaketju. On syytä toivoa, että
kansanmurhat saadaan loppumaan ja rauhanomainen ratkaisu Kosovoon. Venäjän aktiivisuus
rauhanomaisten ratkaisujen löytämiseksi ansaitsee erityishuomion. Suomella on osavastuu
humanitaarisesta avusta ja myös pakolaisten sijoittamisesta Suomeen. SAK on antanut sekä
tukea Kosovon pakolaisille että pitänyt tärkeänä, että Suomi täyttää
velvoitteensa pakolaisten vastaanottamiseksi.
Uskon siihen, että maailmanlaajuinen solidaarisuus ja
yhteistyö on välttämätön ja suuri voima kamppailtaessa oikeudenmukaisemmasta
maailmasta maailmasta, jossa lapsillakin on oikeus kasvuun ja kehittymiseen.
Tärkeimpiä vaatimuksia kansainvälisellä ay-liikkeellä tänään onkin lapsityövoiman
kieltävän kansainvälisen sopimuksen aikaansaaminen ja sen valvonnan tehostaminen. |