Vuosina 1995 ja 1997 solmitut kattavat työmarkkinaratkaisut olivat ennen muuta
työllisyyttä ja palkansaajien kohtuullisen tasaista ostovoimakehitystä turvaavia
sopimuksia. Niiden merkitys on laajasti tunnustettu. Voimassa oleva sopimus merkitsee
paranevan työllisyyden ohella sitä, että palkansaajien ostovoima nousee kumpanakin
sopimusvuotena yli 3 prosenttia, eli yhteensä 6,5 prosenttia. Jos työllisten määrä
lasketaan, niin nousu on noin 4 prosenttia molempina sopimusvuosina. Saavutamme korkeamman
ostovoiman kasvun kuin sopimusta tehtäessä arvioimme. Tämä johtuu erityisesti siitä,
että inflaatio on ollut ennakoitua alhaisempi. Tupo on tuonut työtä ja ostovoimaa sekä
ennustettavuutta perheille ja yrityksille suunnitella tulevaisuutta.Työnantajien valmius kolmannen peräkkäisen laajan tuloratkaisun
aikaansaamiseen on periaatetasolla myönteinen. Sen sijaan työnantajien haluttomuus ottaa
neuvottelujen kohteeksi työelämän uudistamiseen ja neuvottelutoiminnan kehittämiseen
tähtääviä asioita tuntuu olevan huolestuttavan nihkeä. Myös voimassa olevan
tuloratkaisun osana sovittujen työryhmien työlle on saatava uutta puhtia ja tuloksia.
Muutoin sopimuskauden aikana sovituista asioiden etenemiseltä menee uskottavuus.
On selvää, että työnantajien ei pidä laskea sen
varaan, että uuden työmarkkinaratkaisun ostovoimatavoite ratkaistaan ensisijaisesti
veronkevennyksillä. Seuraavalla sopimuskierroksella palkkaratkaisun osuuden tulee olla
veronkevennyksiä merkittävämpiä palkansaajien ostovoimaa kohotettaessa. On parempi,
että valtio ei käytä kaikkea taloudellista liikkumatilaa veronkevennyksiin, vaan
valtionkin on kerättävä puskuria pahempien päivien varalle. Yhteiskunnan palveluista,
vanhusväestöstä ja sosiaaliturvasta on kannettava huolta myös 2000-luvulla.
SAK:n tulisi olla osaltaan valmis selvittämään,
millaisia mahdollisuuksia olisi aikaansaada sellainen työmarkkinaratkaisu, joka parhaiten
tukisi vakaata talous- ja työllisyyskehitystä, kaikkien palkansaajien mahdollisimman
tasaisen ostovoiman kasvua sekä uudistaisi työelämää. Sellaista virhettä meidän ei
pidä tehdä, että täältä valtuustosta ilmoittaisimme jäsenistöllemme ja muille
yhteiskunnallisille toimijoille kykenemättömyytemme hakemana jäsenistömme kannalta
parasta mahdollista sopimusratkaisua.
Selvyys siihen, onko työmarkkinoilla mahdollista
aikaansaada kattava valtiovallan ja työmarkkinaosapuolten yhteistyölle rakentuva uusi
tuloratkaisu tulee tehdä jo alkusyksyllä eli syys-lokakuun aikana. Näin siksi
epätietoisuus työmarkkinaratkaisun peruslinjauksista ei voi jatkua syksyllä pitkään.
Myös liittojen sisäinen tavoiteasettelu ja päätöksentekojärjestykset edellyttävät
riittävää valmisteluaikaa, jos päädytään liittokohtaisten neuvottelujen tielle.
Edellytyksenä järkevien neuvottelujen aikaansaamiseksi
työnantajien suuntaan on se, että työnantajien toimesta toistuvat vaatimukset
työtaisteluoikeuksien rajoittamiseksi ja työriitojen sovittelujärjestelmän
rukkaamiseksi jätetään sivuun ja keskitytään työmarkkinoilla olennaiseen.
Esitän myös harkittavaksi, onko meille työehtojen
vähimmäisturvajärjestelmän yleissitovuuden kehittäminen, vahvistaminen ja
selkeyttäminen, niin merkittävä sopimuspolitiikkamme kulmakivi, että siitä
muodostuisi tärkein laadullinen ja yhdistävä tavoite koko ay-liikkeelle. Oma
käsitykseni on, että yleissitovuusasiat eivät ole ratkaistavissa pelkästään
työsopimuslakikomiteassa. Siksi se edellyttäisi suurempia puitteita ja työnantajilta
sen harkitsemista, haluavatko he kaataa laajan tuloratkaisun tällaiseen asiaan vai ei.
Asian tekee sopimuksia tekevien ja vastuuta kantavien työnantajien kannalta
mielenkiintoiseksi myös se, että heidän pitkän aikavälin etu on, että
sopimusjärjestelmät ovat kattavat ja neuvottelusuhteet toimivat. Sen sijaan SY:n suuri
elämäntehtävä on ollut yleissitovuusjärjestelmän murtaminen ja politisoiminen.
Yleissitovuuden ohella syksyn toinen merkittävä
laadullinen uudistus voisi olla työssä käyvien ammatillisen pätevyyden lisääminen
työsuhteeseen liittyvänä mahdollisuutena.
Työssäkäyville ja vähemmän koulutusta saaneille on
annettava uusi mahdollisuus lisätä ammattipätevyyttään. Meillä on työssäkäyvistä
45 54-vuotiaista noin 400 000 sellaista, joiden pohjakoulutus on kansa- ja
peruskoulu. Koska Suomen menestyminen voi perustua vain kovaan osaamiseen, on valtiovallan
ja työmarkkinajärjestöjen valmisteltava aikuiskoulutuspaketti osaksi seuraavaa
sopimusratkaisua. Se olisi tärkeä tulevaisuusinvestointi 2000-luvulle siirryttäessä.
Tällaisen paketin osia voisivat olla koulutusvakuutuksen kolmannen vaiheen toteutus,
ammattitutkintojärjestelmän laajempi käyttöönotto työpaikoilla ja muu
henkilöstökoulutukseen tuleva lisäpanostus.
Seuraava työmarkkinaratkaisu tehdään myös
muuttuneissa poliittisissa olosuhteissa ja myös poliittisia irtiottoja kaipaavan
ilmapiirin vallitessa. Vaalien seurauksesta Suomi on eduskunnan voimasuhteiltaan
aikaisempaa porvarillisempi. Palkansaajien asioita ajavien puolueiden asema ei ole vankka.
Varsinkin jos talouspolitiikan suurissa linjoissa epäonnistutaan, politiikkaa ja
politikointia alkaa hallita omien asioiden ajaminen ja eripuraisuus. Vaatimukset
aikaansaada palkansaajien etuja ja asemaa heikentäviä ns. rakenteellisia uudistuksia
voimistuisivat. Tällaisen kehityksen päässä ei ole palkansaajille hyvää
odotettavissa. Syksyllä tehtävällä työmarkkinaratkaisulla on sisältöänsä laajempi
yhteiskunnallinen vaikutus siihen, onko talouspolitiikassa uskottavuutta ja politiikassa
pitkäjänteisyyttä. Yhteinen tuloratkaisu olisi myös merkittävä yhteiskunnallinen
turvasopimus palkansaajille seuraaviksi vuosiksi. |