- Vuosina l995 ja l997 tehdyt
kattavat työmarkkinaratkaisut ovat olleet ennen muuta työllisyyttä ja palkansaajien
ostovoiman kasvua turvaavia sopimuksia. Niiden merkitys talouskriisistä selviytymiselle
on laajasti tunnustettu. Voimassa oleva sopimus tulee merkitsemään paranevan
työllisyyden ohella myös sitä, että palkansaajien ostovoima nousee lähes 4 prosenttia
molempina sopimusvuosina. Työmarkkinaratkaisuille asetetut päätavoitteet ovat näin
toteutumassa varsin hyvin ja edellytykset myös EMU-olosuhteisiin sopeutumiselle on
varmistettu, totesi SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen Hämeenlinnan ja Riihimäen
vappujuhlissa lauantaina. - Seuraavan
työmarkkinaratkaisun neuvottelut ajoittuvat tämän vuoden syksylle. Tulevan
sopimusratkaisun muodosta ja sisältöaineksista on mahdotonta vielä lausua mitään
varmaa linjaa. Näin siksi, että vielä ei ole käyty ay-liikkeen riittävää sisäistä
keskustelua siitä, millaisen perussuunnan seuraavalla kierroksella omaksumme.
Työnantajapuoli tuntuu toistavan kantanaan, ettei mitään laadullisia työelämää tai
neuvottelusuhteita parantavia uudistuksia haluta ottaa neuvottelupöytään.
- Viime tulosopimuksessa tehtäväksi sovittujen,
työelämän laatua parantavien selvitystöiden pohjalta on näillä näkymin syntymässä
huolestuttavan vähän todellisia ratkaisuja. Jos näin kävisi heikentäisi tämä
yhteisten ratkaisujen uskottavuutta.
- Varoittaisin erityisesti työnantajia toistamasta
viikoittain vaatimuksiaan työtaisteluoikeuden rajoittamisesta tai
pakkosovittelujärjestelmän suuntaan johtavista esityksistä. Tällaisten esitysten
jatkuva tyrkyttäminen johtaa vain siihen, että vähäisetkin edellytykset työllisyyttä
tukevan ja kattavan työmarkkinaratkaisun aikaansaamiseksi on hukattu.
Hallitusohjelmassakaan ei ole mitään mainintoja, jotka antaisivat pohjaa tällaiselle
työntekijöiden demokraattisten perusoikeuksien heikentämiselle. Suomessa on erittäin
hyvin toimiva työriitojen sovittelujärjestelmä ja työtaistelujen määrä meillä on
kansainvälisestikin katsoen pieni.
- Yhteiskunnallista ja työmarkkina-ilmastoa on vakavasti
vahingoittanut se, että maltillisten työllisyystupojen aikana maltti ei olekaan
koskettanut kaikkia. Optioita on jaettu löysin perustein ja tavalla, joka loukkaa monen
palkansaajan oikeudenmukaisuuskäsitystä. Näin siksi, että vain osaa
tuloksentekijöistä palkitaan - ei kaikkia. Toinen ilmapiiriä vahingoittava ilmiö on
ollut, että sijoittajien ja pikavoittoja tavoittelevien edut menevät henkilöstön
työsuhdeturvan ja aseman edelle. Näistä seuraa syksyn työmarkkinaratkaisuihin
valmistauduttaessa ns. takapotkuilmiö, ,joka herkästi nostattaa suurempia palkkapaineita
kuin vakaan talouden ja työllisyyden suotuisan kehityksen kannalta olisi suotavaa.
- Uuden työmarkkinakierroksen alta olisikin raivattava
asioita, jotka puhdistaisivat ilmapiiriä. Yksi tällainen on työmarkkinajärjestöjen
yhteisten pelisääntöjen aikaansaaminen tulokseen perustuvien palkkausjärjestelmien
käyttöönotosta työpaikoilla.
- Vaikka nyt ei olekaan edellytyksiä arvioida uuden
työmarkkinaratkaisun muotoa ja sisältöä on eräs asia sanottava selvästi:
Toimitusjohtaja Johannes Koroma: Sellaista työmarkkinaratkaisua - olipa se
liittokohtainen tai laaja keskitetty - ei voida tehdä, jossa veronkevennyksillä ostetaan
pois palkankorotusten tarve. Toki palkkaratkaisu ja palkkaverotuksen keventäminen
yhdistettynä matalan inflaation varmistamiseen on järkevä. Nykyisessä
suhdannetilanteessa on perustelua, että palkkaratkaisun osuus ostovoiman kartuttamisessa
on veronkevennyksiä suurempi. On parempi, että valtiokin kerää budjettiinsa puskuria
pahempien päivien varalle, eikä kaikkea jaeta veronkevennyksinä. Yhteiskunnallisista
palveluista ja sosiaaliturvasta on kannettava huolta myös 2000-luvulla.
Ihalainen otti puheessaan kantaa myös ikääntyvien
työssä jaksamiseen ja ikääntyvien työttömien toimeentuloon:
- Nyt tarvitaan hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen
kolmikantaisesti valmisteltava toimenpide-esitys teemalla: ikäihmisilläkin on oikeus
olla työelämässä omien voimiensa mukaisesti. Tällaisessa kokonaispaketissa tulee
ratkaista se, mitä uusia koulutuksellisia, työkykyyn ja työssä jaksamiseen liittyviä
sekä ikääntyneiden irtisanomisturvan parantamiseen tähtääviä toimia pitää tehdä
iäkkäämpien ihmisten työelämässä pysymiseksi. Myös työnantajien vastuuta tässä
asiassa tulee lisätä. Työnantajille on nykyisin liian houkuttelevaa - mm.
työttömyyseläkkeen kustannusvastuista johtuen - työntää ihmisiä putkeen. Ellei
tähän puututa ei työnantajille synny innostusta kehittää koulutusta, työkykyä ja
mm. osa-aikatyön ja osa-aikaeläkkeen yhdistelmää. Nyt on aika siirtyä iäkkäämpien
ihmisten syyllistämisestä konkreettisiin toimiin inhimillisten ratkaisujen saamiseksi
siten, että samalla saadaan keskimääräistä eläkkeelle siirtymisikää nostettua 59
vuodesta ylöspäin. |