Kattavan työmarkkinaratkaisun syntymisen kannalta on
ollennaista se, että työnantajapuoli on valmis neuvottelemaan eräistä työelämää
uudistavista ratkaisuista.Pyrin seuraavassa hahmottamaan, mitä laadullisia tavoitteita
voitaisiin asettaa. 1.Työaikapaketti osaksi
uutta työmarkkinaratkaisua
SAK on lähtenyt siitä, että myös työaikaratkaisuilla
tulee tukea työllisyyden paranemista. Toisaalta meidän on löydettävä sellaiset
työaikatavoitteet, jotka yhdistävät SAK:laista liikettä ja ovat siihen mittaan asti
realistisia, että työnantajapuoli on niistä valmis neuvottelemaan. Työaikaratkaisut
tulee vankasti sitoa työllistämiseen ja osa niistä voisi olla määräaikaisia,
nykytilanteeseen sopivia mutta eivät enää silloin kun suuret ikäluokat lähtevät
eläkkeelle.
Työaikapakettia koskevan neuvottelun tavoitteena olisi
sopia, että sopimuskauden aikana -eli vuoden 2000 alkuun mennessä työaikaratkaisuilla
saavutetaan 5% työllisyysvaikutus. Tällaisen työllisyyteen sidotun määrällisen
tavoitteen kautta ryhdytään neuvottelemaan ratkaisujen yksityskohtaisista
toteutusmalleista .
A. Yleisen työajan lyhentämisen suhteen on
epärealistista asettaa sellaisia tavotteita, jotka toteutuessaan johtaisivat täysin
erilaiseen työaikakehitykseen kuin mikä on keskeisillä kilpailijamaillamme. Tällainen
tavoiteasettelu vaudittaisi investointeja muihin maihin. Sensijaan työnantajat tuleekin
saada sitoutumaan siihen, että Suomi marssii työajan lyhentämisessä EU-maiden
parhaimmiston tahdissa. Tämä vaatii pitkäjänteistä sopimusta keskimääräisen
työajan lyhentämiseksi ja EU-kärkimaiden työaikaratkaisujan seurantakriteereiden
määrittelyä. Seurannan ja esitysten valmistelua varten voitaisiin asettaa pysyvä
työaikaselvittelytoimikunta ja vuosittain arvioidaan mihin toimiin ryhtymistä kehitys
EU-maissa meillä edellyttäisi.
B Ratkaisun pitää antaa sopijaosapuolille myös
alakohtaisesti mahdollisuus sopia perustelluista ja alalle soveltuvista
työaikaratkaisuista.
C Keskusjärjestötasolla sovitaan alakohtaisesti
neuvoteltavien työllistämissopimusten periaatteista ja reunaehdoista. Vastaavasti
alakohtaiset sopijaosapuolet laativat tarkemmat pelisäännöt paikallistasolla
käyttöönotettavista työllistämissopimuksista. SAK:n edustajakokous asetti tällaisten
työllistämissopimusten reunaehdoiksi seuraavaa:
- kokoaikaisten työntekijöiden työaikaa lyhennetään
- käyttöönotto työpaikoilla perustuu vapaaehtoisuuteen
- työantajilta pitävä sitoutuminen työpaikkojen
lisäämiseen osana sopimusta
- käynti- ja palveluajat turvataan
- tuntipalkkoja ei lasketa eikä matalapalkkaisten
toimeentuloa vaaranneta
- julkinen valta tulee vastaan veroratkaisuin
D Sovitaan osana tuloratkaisua vuorotteluvapaan
vakinaistamisesta ja sen käytön houkuttelevuuden parantamisesta. Korvaustaso nostetaan
75 prosenttiin työttömyyspäivärahasta. Koulutus -ja erorahan lisätuki nostetaan 1400
markkaan. Tavoitteena 15 000 vuorottelijaa vuosina 1998-1999
E Sovitaan ikäpolvisopimuksesta siten, että
säädetään 55 vuotiaalle työntekijälle oikeus siirtyä osa-aikaiseen työhön niin
halutessaan. Osa-aikaeläkkeen ikärajaa lasketaan 55 vuoteen. Osa-aikaeläkkeen
korvaustasoja tarkistetaan. Tällainen osa-aikatyön ja eläkkeen yhdistelmälle rakentuva
senioreitten työssäpysymisen malli nostaisi todellisuudessa keskimääräistä
eläkeikää ja tarjoaisi työttömille nuorille työnsyrjään kiinnipääsyn
osa-aikatyön toiseen puoliskoon.
F Toteutetaan palkansaajien työaikatili.
Työntekijöllä on nykyistä laajempi oikeus kerätä saavutettuja ja tulevia työaikoja
säästöön. Tämä olisi mahdollista tehdyistä ylitöistä, vuosilomasta jne.
Säästömääristä ja käyttöön liittyvistä periaatteista sovittaisiin
työehtosopimuksin. Säästövapaiden purkautuessa otettaisiin tilalle uusia nuoria
työntekijöitä.
G Vahvistetaan osa-aikatyöntekijän oikeutta
lisätyöhön hänen tehdessään osa-aikatyötä.
STTK on omalta osaltaan ottanut myös työaikaratkaisut
edellytykseksi uuden tuloratkaisun aikansaamiseksi ja esittää SAK:lle yhteistyötä
yhteisten työaikatavotteiden aikaansaamiseksi. SAK:n on syytä suhtautua esitykseen
myönteisesti ja lähteä omien tavoitteiden pohjalta katsomaan tavoitteidemme
yhteesovittamismahdollisuutta. Muutoinkin palkansaajaliikkeen on syytä pitää rivinsä
koossa mahdollisen tuloratkaisun suurissa linja-kysymyksissä.
2 Luottamushenkilöiden aseman ja toimintaedellytysten
parantaminen
On kaksi erityisen tärkeää syytä nyt nostaa
luottamushenkilöiden toimintamahdollisuudet neuvottelujen kohteeksi: Yhä pirstoutuva
työelämä, verkostoituminen, työpisteiden pieneneminen ja toisaalta paikallisen
sopimisen asteittainen laajettuminen. Lähtökohtana on pidettävä sitä, että siellä
missä paikallista sopimustoimintaa toteutetaan ja se asteittain laajenee, on oltava
edellytykset luottamushenkilön tai vastaavan valinnalle. Toisaalta luottamushenkilöiden
koulutuksellisia oikeuksia on tarve parantaa ja ajankäyttöä laajentaa. Pienten
työpaikkojen luottamusmiesaseman tai vastaavan järjestelyn saaminen on nyt tärkeää.
Muutoin voi käydä niin, että valmius kehittää paikallisen sopimisen osuutta
tulee heikkenemään.
Sen ohella, että työmarkkinajärjestöjen kesken
aikaansaadaan tuloksia luottamushenkilöiden asemassa, on tärkeätä, että ay-liike itse
nostaa luottamushenkilöiden toiminallisen ja henkisen tukemisen korkeaan kurssiin.
3 Työvoiman käytölle ihmisarvoiset pelisäännät
Monet liitot asettivat tärkeäksi tavoitteeksi
aikaansaada työpaikoilla noudatettavista työvoiman käytön yleisistä periaatteista
ajan vaatimat pelisäännöt. Silloin, kun työ halutaan teettää muulla kuin pysyvällä
kokoaikaisella työvoimalla, on sille oltava yhteisesti sovitut perusteet. SAK tulee
myöhemmin täsmentämään tarkemmat neuvottelutavoitteet.
Työmarkkinoilla etenkin yksityisissä palveluissa
rehottaa jo nyt liian laajana kaikista sopimuksista piittaamattomat ja työvoiman
nöyryyttämisen markkinat.
4 Työelämän pidemmän aikavälin kehittämisohjelma
Varautuaksemme 2000 luvun alun uudenlaiseen
työmarkkina-asetelmaan: työttömyyden, työvoimapulan, syrjäytymisen ja työssä
jaksamisen yhtäaikaiseen ongelmakenttään on nyt ryhdyttävä pitkäjänteisiin toimiin
työntekijöiden työkyvyn, osaamisen ja jaksamisen puolesta. Siksi olisi viisasta
aikaansaada jopa sopimuskautta pidempi työelämän kehittämisen raamiohjelma ,jonka
sisällä näihin kysymyksiin tartuttaisiin ja varauduttaisiin uuden vuostuhannen
työmarkkoille. Tällainen ohjelma voisi sisältää myöskin työelämän tasa-arvoa
lisäävät toimenpiteet.
Olen edellä hahmotellut liittokeskusteluissa
voimallisesti esiin nostettua työelämän laadullisten tavotteiden kirjoa.
Yksityiskohtaisempien tavoitteiden määrittely kannattaa jättää tuonnemmaksi, mutta
valtuustossa on tärkeätä päätellä, ovatko nämä tai jotkut muut asiat niitä, joita
neuvottelutavoitteiksi nostetaan.
Yksi periaatteellinen asia on, josta ratkaisua
tehtäessä haluamme erityisesti poliittisilta päättäjiltä varmuuden: työnantajien
useista esityksistä huolimatta työtaisteluoikeuteen ei pidä puuttua. Jos me sitoudumme
pidempää sopimukseen on hallituksen ja työnantajien sitouduttava siihen, että
työtaisteluoikeus on demokraattisen sivistysvaltion yhteiskuntaan kuuluva koskematon
oikeus.
Hyvät valtuustotoverit,
Valtuustomme täsmensi viime marraskuussa SAK:n
suhtatumista EMU-kysymykseen. Valtuusto päätti, että " SAK esittää muille
työmarkkinajärjestöille ja hallitukselle neuvotteluja ,joissa käsiteltäisiin Euroopan
talous- ja rahaliiton vaikutuksia työllisyyteen ja sopimustoimintaan. SAK edellyttää,
että EMU:n mahdolliseen toteutumiseen varaudutaan mm. puskurirahastoin. SAK torjuu
yksiselitteisesti kaikki yritykset EMU-ratkaisun varjolla murtaa työntekijöiden
sopimusturvaa tai alentaa sopimuspalkkoja.
Kun EMU:n vaikutuksista työllisyyteen ja
työmarkkinoihin on saatu riittävät selvitykset, valtuusto päättää syksyllä SAK:n
kannasta Talous- ja rahaliittoon."
SAK on tämän neuvotteluohjeen mukaisesti käynnistänyt
neuvottelut niin työantajien kuin valtiovallankin suuntaan EMU:un liittyvien kansallisten
ratkaisujen aikansaamiseksi.
Tämän rinnalla SAK on tehnyt niin Brysselin päässä
kuin kotimaassakin paljon työtä Hallitusten välisen konferenssin HVK:n työpöydällä
olevien asioiden suhteen. Erityisesti EU:n perussopimuksen tarkistamiseen liittyen olemme
kansainvälisen ay-liikkeen aktiivisuuden tuloksena saamassa asiakirjaan työllisyyttä
koskevia korostuksia.
Eurooppatason työmarkkinapöydässä ollaan juuri
saavuttamassa yhteinen sopimus osa-aikatyön pelisäännöistä. SAK oli voimallisesti
mukana myös näissä neuvotteluissa.
Työmarkkinajärjestöjen kesken saavutettiin eilen
yhteisymmärrys valtuustomme EMU:lle asettamista reunadoista: Tavoitteenamme oli
aikaansaada eräänlainen vakuutusasiakirja työnantajien kanssa palkansaajille siitä,
että EMU ratkaisut eivät merkitse työ- tai virkaehtosopimusten vähimmäisehtohin eikä
työehtosopimusten yleisitovuuteen puuttumista tai nimellispalkkojen alentamista. Tämä
on nyt yhteisessä kannanotossa todettu. Yhteisesti todettiin myös, että
taloushäiriöiden varalta on tarpeen varautua myös sekä kansallisin että ala- ja
yrityskohtaisin suhdannepuskurein. Samoin korostetaan henkilöstörahastojen merkitystä.
Puskureita koskeva kolmikantavalmistelutyö päättetiin
käynnistää siten, että edelletykset ratkaisuille ovat olemassa syksyllä l997. Pidän
aikaansaatua asiakirjaa kannaltamme merkittävänä ja tietääkseni se on EU-maissa
ensimmäinen koskien EMU-ratkaisun kansallisia edellytyksiä.
Nyt on siis osa asettamistamme reunaehdoista tullut
yhteisesti kirjatuksi, mutta puskuriratkaisuja koskevat konkreettiset neuvottelut ovat
edessä. Siksi on viisasta, että SAK pyrkii aikaansaamaan näissä neuvotteluissa
tyydyttävät neuvottelutulokset ja vasta sen pohjalta ja EMU:a koskevan muun tiedon
kartuttua otetaan - kuten olemme aikaisemmin sopineet - päätöksellä kantaa
EMU-jäsenyyteen valtuuston marraskuun
kokouksessa. SAK edellyttää sekä työnantajilta että
maan hallitukselta nyt konkreettisia neuvotteluja esittämiemme ja laajasti hyväksyttyjen
puskuriratkaisujen aikaansaamiseksi.
On luonnollista, että EMU:sta käydään vilkasta
keskustelua ja arvioinneissa esiintyy erilaisia painotuksia. Metallityöväen Liiton
linjanveto oli merkittävä. Koko liikkeen kannalta kannanmuodostus vaatii ensin avoinna
olevista asioista sopimista.
EMU keskustelu peittää nyt alleen välttämättömän
pohdinnan siitä, miten EMU-talossa eletään ja miten kehitämme sosiaalisesti
oikeudenmukaisempaa Eurooppaa. Me emme kaipaa pankkien johtamaa EU:ta. Rahaliitto ja
siitä seuraavan taloudellisen yhteistyön tiivistyminen ei voi olla itseisarvo vaan
väline työllistävämpään ja yhteisvastuun Eurooppaan. Suomalaisten kannalta on
erittäin tärkeätä hahmottaa nopeasti, mitä vaikutuksia mahdollisella rahaliitolla ja
siitä seuraavalla talouspoliittisen yhteistyön tiivistymisellä on
hyvinvointiyhteiskuntamme rakenteisiin, veropohjaan ja selviytymiseen. Ay-liikkeen
tehtävä on nostaa tämä asia nyt voimallisesti esille kansallisesti ja EU-tasolla.
Hyvät valtuustotoverit,
Aloittaessamme nyt valtuustomme kokouksen pyydän
kiinittämään huomiotanne siihen, että Tasavallan presidentti Martti Ahtisaari tulee
pitämään juhlapuheen kokouksessamme. Se on merkittävä arvonanto SAK:n työtä
kohtaan. Samalla tämä on erittäin merkittävä linjakokous sen suhteen, asetammeko
lippurivistömme samaan suuntaan ja ilmaisemmeko voimakaan viestin yhteiskunnalle
palkansaajien etuja valvovasta, mutta vastuunsa tuntevasta SAK:sta. Uskaltaisin
väittää, että nyt tehtävillä työmarkkinapoliittisilla valinnoilla on erittäin
kauskantoiset vaikutukset niin edunvalvontamme onnistumisen kuin liikkeen sisäisenkin
elämän kannalta. Me kykenimme SAK:laisena liikkeenä ensin luotsaamaan kohtuullisin
tuloksin historiamme syvimmän talouslaman yli. Toiseksi aikaansaimme vuoden l995
syksyllä sellaisen työmarkkinaratkaisun, joka edesauttoi riuhtaisemaan Suomen
lopullisesti talouskriisin syövereistä kohti parempaa työllisyyttä. Jos me vielä
kolmanneksi kykenemme varmistamaan myönteisen työllisyys- ja tasaisen
ostovoimakehityksen jäsenille uudella yhteisellä yhteisvastuun ratkaisulla - on tämä
liike vahvempi ja arvostetumpi kuin koskaan ottaessamme uuden vuosituhannen vastaan. |