SAK:n valtuusto kokoontuu pohtimaan monia tärkeitä
asioita tähän kevätkokoukseensa. Vaikka poikkeuksellisen pitkää sopimuskautta on
jäljellä vielä noin kahdeksen kuukautta, tulevan neuvottelukierroksen peruslinjauksista
keskustellaan jo eri tahoilla. Näin myös meidän on tehtävä tässä kokouksessa. Mahdollisesti syntyvään Euroopan talous- ja rahaliitto EMUun
liittyvät keskustelut ovat valmistuneiden selvitysten myötä saaneet syvyyttä ja myös
tämä asia tulee puhuttamaan valtuustoamme.
Tällä kokouksella on myös omat poikkeuksellisen
juhlavat piirteensä, sillä keskusjärjestömme täytti 90 vuotta viime kuun 15.
päivänä. Tätä asiaa käsittelemme huomenna juhlaistunnossa, johon saapuu Tasavallan
Presidentti Martti Ahtisaari ja käyttää istunnossa myös painavan puheenvuoronsa.
Pohdintaa tulevasta neuvottelukierroksesta
Kun meneillään olevasta talous- ja työllisyystuposta
syksyllä 1995 sovittiin, keskeiseksi tavoitteeksi asetettiin - kuten myös Lipposen
hallitus saman vuoden keväällä - jättityöttömyyden alentaminen. Vaikka hallituksen
työttömyyden puolittamistavoiteuralle ei vielä ole päästykään, ei tästä
tavoitteesta ole syytä luopua. SAK:n liittojen alustavissa mielipidekartoituksissa myös
tulevan ratkaisun tärkein tavoite on työllisyyden voimakas parantaminen.
Meneillään olevan sopimuskauden osalta olisi jo
kertaalleen sovitun koulutusvakuutusjärjestelmän osalta saatava SAK:ta tyydyttävät
ratkaisut mitä pikimmin, jotta tämä asia ei hiertäisi neuvottelurattaissa.
Alustavissa keskusteluissa liitot ovat painottaneet
näkyvästi työn jakamismahdollisuuksien selvittämistä ja työajan lyhentämistä,
mikäli siten voidaan parantaa työllisyyttä.
Viimeaikaiset selvitykset (konsultti Kari Hietala HS
14.5.) osoittavat, että lukuisten työnantajaedustajien jatkuvasti korostama joustojen
lisääminen esimerkiksi työsopimuslain sääntelyä purkamalla, ei
työllistämismielessä omaa mitään totuuspohjaa. Hurjimmat "huutokauppalait"
täydellisen säätelemättömyyden järjestelmän myötä ovat tietysti oma lukunsa,
mutta niihin ammattiyhdistysliikkeemme ei tule koskaan alistumaan.
Mielestäni SAK:laisen ammattiyhdistysliikkeen tulisi
näissä oloissa pyrkiä määrätietoisesti tulopoliittiseen kokonaisratkaisuun, koska
vain sen avulla kykenemme pitämään inflaation kurissa, korot alhaalla ja turvaamaan
vakaan talouskehityksen jatkumisen.
Veroporkkanoita pohdittaessa on syytä kuitenkin muistaa,
että julkishallinnon tulopohjaa ei tule romuttaa, sillä nimenomaan laman oloissa
heikoimmin pärjäävät kansalaiset tarvitsevat hyvin toimivia julkisia palveluja, joita
yhdessä rahoitamme.
EMU-näkökohtia
Talous- ja rahaliitto EMUsta käytävässä keskustelussa
kansalaisia hämmentävät asiantuntijoiden ristikkäiset mielipiteet. Lienee niin, että
mahdollisen EMUn myötä sisämarkkinoiden toiminta tehostuu, taloudellinen tehokkuus
lisääntynee ja rahatalous vakautunee. On varmaankin totta, että markkinavoimat ja
valuuttapelurit eivät heiluttele suurta euroaluetta samalla tavoin kuin pientä
kansantalouttamme. Alhaisen inflaation jatkuminen olisi myös tärkeää työllisyyden ja
yleensä vakauden kannalta.
Suuri epävarmuus ja kysymysmerkki, johon ei varmaa
vastausta pysty kukaan esittämään, on se, miten Suomen kaltainen pieni kansantalous
selviää suhdannevaihteluissa. Jääkö tällöin ainoiksi tasausvälineiksi esimerkiksi
valtion budjettivarat sekä toisaalta työvoiman ja muiden tuotantotekijöiden
joustaminen. Keskustelua ja yhteisiä linjauksia siis tarvitaan niin sanotuista
joustopuskureista.
Eräs selvityksistä esiintuleva havainto on se, että
jääminen EMUn ulkopuolelle ei auta välttämään muutoksia, vaan EMU tulee vaikuttamaan
myös ulkopuolelle jäävien maiden taloudelliseen kehitykseen. Erityisesti näin on
asianlaita viennistä riippuvien pienten kansantalouksien suhteen.
Koska yhdessä olemme luoneet tähän maahan kipeästi
tarvittavat julkiset palvelut, mielestäni meidän pitäisi yhdessä kantaa huolta
järjestelmän toimivuudesta mahdollisissa uusissa oloissa. Julkisen sektorin
alijäämäkriteerin ja vakaussopimuksen luomassa uudessa ahtaassa finanssipolitiikan
ympäristössä mielestäni tarvitaan uudenlaista valtion ja kuntien välistä
järjestelyä, jolla hallitaan julkisen talouden kehitystä eri suhdannetilanteissa.
Mielestäni on niin, että julkispalvelut ja henkilöstö eivät voi, eivätkö saa olla
se elementti, jonka kustannuksella Suomi pidetään EMU-maailman edellyttämällä
kehityspolulla.
Näihin asioihin SAK:n valtuusto palaa lähemmin
syyskokouksessa, mutta nyt on keskustelujen aika.
Valintojen - päättämisen ongelmista
Hyvät toverit!
Politiikassa - myös työmarkkinapolitiikassa - vaaditaan
näkemystä, vastuuta ja voimakasta tahtoa viedä eteenpäin asetettuja tavoitteita.
Poliittisilta päättäjiltä, etujärjestöiltä ja ylipäätään yhteiskunnan
vaikuttajatahoilta vaaditaan oikeita valintoja. Päättäjien vastuu korostuu erityisesti
vaikeina aikoina, jolloin asiat ovat myös hyvin ongelmallisia. Kun helppoja ratkaisuja ei
ole, päätöksenteosta muodostuu vaikea ja vastuullinen prosessi, nykyoloissa
valintatilanne, jossa vastakkain ovat kovat markkinatalouden arvot ja
hyvinvointiyhteiskunnan sosiaalinen ja inhimillinen rakenne.
Me SAK:n valtuustona joudumme tekemään näitä
valintoja, kun linjaamme tulevaa talous- ja tulopolitiikan sisältöä.
Näillä sanoilla toivotan Teidät kaikki tervetulleiksi
tähän valtuuston kokoukseen ja totean sen avatuksi. |