Otan tässä puheessani esille vain kaksi asiaa,
nimittäin Emun ja tulevan sopimuskierroksen. Näitä aiheita ei nyt voi vältää
silläkään uhalla, että puhumme Lauri Ihalaisen kanssa samoista asioista. Euroopan Unionin tasolla näyttää aivan varmalta, että Emu
toteutuu sille laaditun aikataulun mukaisesti. Emme voi pitää päätä pensaassa siinä
uskossa, ettei kantaa asiaan tarvitse ratkaista.
Kotimaisessa Emu-valmistelussa asetelma alkaa selkeytyä.
Emun vaikutuksia suomalaiseen yhteiskuntaelämään on selvittänyt Jukka Pekkarisen
vetämä ns. professorityöryhmä, tuposeto erityisesti työmarkkinavaikutusten osalta,
hallituksen selonteko asiasta on valmistunut ja eilen kaikki työmarkkinajärjestöt
hyväksyivät yhteisen Emun työmarkkinavaikutuksia kuvaavan kannanoton.
Tällä kannanotolla on suuri periaatteellinen merkitys:
se vahvistaa sen, etteivät työnantajat Emuun vedoten aio pyrkiä heikentämään
palkansaajien etuja tai neuvotteluasemia. Se kertoo epäilijöille, etteivät
palkansaajiin kohdistuvat uhat johdu Emusta, vaan sitä paljon laajemmista taustoista. Se
vahvistaa työmarkkinajärjestöjen - myös työnantajien - yhteisen valmiuden tutkia ja
kehittää puskureita, joilla taloudellisten suhdannevaihteluiden kielteisiä vaikutuksia
voidaan vaimentaa ja torjua. - Työmarkkinakannaotto on tietysti vain paperi. Todelliset
tapahtumat voivat kovastikin poiketa paperille kirjatuista periaatteista. Eli ei pidä
paperista liikaa innostua. Mutta paperiksi tämä on hyvä. Se toteuttaa eräät keskeiset
SAK:n viime edustajakokouksen asettamat Suomen Emu-jäsenyyden edellytykset.
Monet edellytykset ovat kuitenkin vielä auki. Vaikka
työllisyys onkin kohentumassa, ei se vielä ole tasolla, joka voisi SAK:ta Emun
edellytyksenä tyydyttää. Puskurit ovat vasta paperilla; toimintaan ne saadaan vasta kun
asia on kolmikannassa valmisteltu ja puskurit toteuttavat lait on hyväksytty
eduskunnassa. Vasta kun nähdään, miten nämä edellytykset toteutuvat, voi SAK
kannastaan päättää. Tämä on mahdollista SAK:n valtuuston kokouksessa marraskuun
lopulla, kuten olemme asiasta päättäneet.
Mikäli SAK:n asettamat edellytykset ovat tuolloin
toteutuneet, tulisi valtuuston mielestäni päätyä kannattamaan Suomen jäsenyyttä
Emussa sen ensimmäisessä vaiheessa.
Kuten varmasti tiedätte, Metalliliitto päätyi tietyin
edellytyksin Suomen Emu-jäsenyyden kannalle. Metallin kannanotto selkeytti osaltaan
Emu-keskustelua ay-liikkeessä ja osoitti vastoin gallupien väitteitä, että myös
työväki voi olla kunnon keskustelun jälkeen järkiperustein Emun kannalla. Minua
miellytti erityisesti se, että asia ratkesi äänestäen niin, ettei jakolinja kulkenut
poliittisten ryhmien välillä.
SAK:n kantaa ei siis ole mitään syytä lukita nyt. Emu
- jäsenyys ja ei-jäsenyys - on edelleen monimuotoinen ongelmavyyhti ja edelleen jatkuva
prosessi. Ottakaamme lopullinen kantamme asiaan vasta kun tietoa asiasta on mahdollisimman
paljon.
On kuitenkin muutama näkökulma, johíhin haluan
kiinnittä huomiotanne Emu-kannan miettimistä silmälläpitäen.
Ensiksikin, on kiistatonta, että Emun edellytyksiä
toteutetaan Euroopassa onnettomana ajankohtana. Syvä lama ja julkisen talouden
alijäämäkriteerit ovat johtaneet siihen, että työllisyyttä ei ole voitu - tai
haluttu - parantaa kaikin käytettävissä olevin keinoin.
Toisaalta, perää on siinäkin väitteessä, että eri
EU-maat, Suomi mukaanlukien, olisivat joka tapauksessa joutuneet soveltamaan
samankaltaista talouspolitiikkaa. Uskon kuitenkin, että kyllä Emu-kriteerit ovat tässä
souvissa toimineet keppinä ja lisäperusteena. Pääsyy kuitenkin on itse lama, jonka
syyt ja alku juontuvat muista tekijöistä ja paljon kauempaa kuin EU-jäsenyydestä tai
Emu-hankkeesta. Näistä kieltäytymällä emme olisi lamaa välttäneet.
Toiseksi pitää ymmärtää, että nykyinen olotila ei
tule jatkumaan, vaikka jäisimme Emun ulkopuolelle. Kelluttamalla devalvointi ei olisi
ihan yksinkertaista. Emun ulkopuolisen Suomen tulisi lisäksi ilmeisesti noudattaa
Emu-alueen talouspolitiikan suuntaviivoja sitä paljon tiukemmin - paavillisemmin kuin
paavi itse - pääsemättä itse edes vaikuttamaan lähtökohtiin. Se olisi
näennäisdemokratiaa irvokkaimmillaan.
Kolmanneksi, ei pidä uskoa, että Emu-jäsenyys olisi
kohtalonomainen ja peruuttamaton askel kohti Euroopan liittovaltiota, kuten kiihkeimmät
ja yksisilmäisimmät Emu-vastustajat väittävät. Emun tarve johtuu sisämarkkinoitten
kehittämisestä, pyrkimyksestä parantaa Euroopan kilpailukykyä. Mikäli jotkut EU-maat
aikanaan haluavat edetä kohti liittovaltiota, Emun olemassaolo tekee sen kyllä
helpommaksi. Kukin jäsenmaa on kuitenkin täysin vapaa itse päättämään, haluaako se
tuollaiseen kehitykseen mukaan vai ei. Ei sinne väkisin viedä edes Seppästä.
Neljänneksi toivoisin mietittävän, miksi me
kaipaisimme devalvaatiota. Siihen perustunut talouspolitiikka on selvästi hidastanut
maamme kehitystä ja työllisyyttä, se on sallinut pääoman laiskotella. Ja kun markka
devalvoidaan, se merkitsee aina palkansaajan ostovoiman laskua, vielä sokeasti ja myös
niitä koskien, jotka eivät mitenkään ole syyllisiä devalvaatioon johtaneeseen
kehitykseen. Sitäkö me kaipaamme?
Viidenneksi viittaan pääoman vapaan liikkumisen
vaikutuksiin. Raha liikkuu rajoitta ja hakee itselleen parhaan pesäpaikan maapallon
mitassa. Se aiheuttaa ay-liikkeelle vaikeuksia, ei yksin Suomessa tai Euroopassa, vaan
koko maailmassa. Tämä pääoman vapaus on omiaan painamaan palkkatasoa alas,
heikentämään työlainsäädäntöä ja sosiaaliturvan tasoa tai ay-liikettä itseään,
alentamaan yritysverotusta ym. Kyllä markkinavoimat, itse kapitalismi, edelleen on
työntekijöiden pahin vihollinen, se vain ei enään hyökkää yksin lännestä, kuten
meistä monet ovat vieläkin valmiit uskomaan, vaan vähän joka puolelta. - Tähän
voidaan vastata vain ay-liikkeen kansainvälisen yhteistyön avulla. Sitä puolestaa
edesauttaa - eikä vaikeuta - mm. Suomen EU-jäsenyys. Tältäkin näkökannalta:
kokemiamme vaikeuksia ei ole oikein panna EU-jäsenyyden tai Emu-valmistelun syyksi. Näin
luuleminen on vain pään panemista pensaaseen, vastaamista vanhoin asein uusiin
haasteisiin.
Valtuustotoverit,
Seuraavan sopimuskierroksen paaluttaminen lienee tämän
kokouksemme pääasia. Täällä käytävällä keskustelulla ja hyväksyttävällä
kannanotolla on suuri merkitys lähi- ja myös pitemmän aikavälin tulevaisuutemme.
Minusta kaikki tiedossa olevat näkökohdat - yhtä
lukuunottamatta - puhuvat tulopoliittisen kokonaisratkaisun puolesta.
Se yksi on työnantajien haluttomuus sopia asioista
sopimuskauden aikana. Tästä syystä monella liitolla on perustellut tarpeet hoitaa
hiertävät kivet pois kengästä liittokohtaisin neuvotteluin. Jos työnantajat tosissaan
tupoa haluavat, heidän olisi korkea aika ryhtyä soveltamaan jatkuvan neuvottelun
periaatetta ja puhdistaa pöytä. Liittokohtaiset ongelmat edellyttänevät myös
sellaista neuvottelumallia, jossa keskusjärjestövaiheen jälkeen liitoille jätetään
sekä aikaa että todellisia mahdollisuuksia asioidensa ratkomiseen.
Ainutlaatuisiin korkeuksiin joidenkin työnantajien
kovakalloisuuden symbolina kohoavat jo paljon puhutut henkilöstörahastojen
purkupäätökset Ensossa ja UPM Kymmenessä, joille päätöksille löytyy tukijoita
myös Metsäteollisuudessa. Näyttää jopa siltä, että härkäpäisessä
kyvyttömyydessään myöntää virheensä nämä "modernit" vuorineuvokset
saattavat - tieten tai ymmärtämättömyyttään - vaarantaa niin tulopoliittisen
kokonaisratkaisun kuin Suomen Emu-jäsenyyden mahdollisuudet.
Kokonaisratkaisun puolesta puhuu ennenkaikkea muuttuva
maailma ympärillämme. Tosiasia on, pidämme siitä tai emme, että tulemme elämään -
itse asiassa elämme jo - Emu-aikakautta oli Suomi Emun jäsen tai ei. Se vaatii matalaa
inflaatiota, talouden vakautta ja ennustettavuutta. Sellainen saavutetaan parhaiten
kokonaisratkaisun avulla.
Työllisyyden parantaminen on pahasti kesken. Se vaatii,
paitsi vakaata talouskasvua, myös sellaisia erityistoimia mm. työajan suhteen, jotka
parhaiten toteutetaan tupon avulla.
Matala inflaatio ei salli korkeita
nimellispalkankorotuksia, emmekähän me ole sellaisten perään viime aikoina juuri
itkeneetkään. Me haluamme tasaista ja varmaaa ostovoiman kasvua. Se voidaan parhaiten
toteuttaa yhdistämällä palkankorotukset pieni- ja keskituloisille annettaviin
verohelpotuksiin. Ja joka tapauksessa haluamme vaikuttaa maan hallituksen päätöksiin,
mikäli se aikoo jatkaa tuloverojen keventämistä. Tämä edellyttää tulopoliittista
sopimusta.
Tämän valtuuston keskustelujen seurauksena tulemme
varmaankin asettamaan myös sellaisia laadullisia tavoitteita, että ne vaativat sekä
lainsäädäntötoimia että kaikkien työmarkkinajärjestöjen yhteistä kuittausta.
Tällaisia ovat työaikaa koskevat ratkaisut, vuorotteluvapaa ja osa-aikaeläkkeen
parantaminen, mahdolliset koulutuksen kehittämismallit, ja ikääntyvien työntekijöiden
aseman helpottaminen. Näitä ei voida toteuttaa ilman keskitettyä ratkaisua.
Viimeisenä tupon perusteluna olkoon tarve vakauttaa
työmarkkinaelämä vaalikauden loppuajaksi. Se olisi osoitus kolmikantaa tukevan
hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen kyvystä yhteistyöhön ja antaisi hallitukselle
mahdollisuuden keskittyä ohjelmansa toteuttamiseen, erityisesti lupaukseensa puolittaa
työttömyys vaalikauden aikana. Meille se antaisi tilaisuuden suuntautua tulevaisuuden
edunvalvontaan vankalta pohjalta tarvitsematta varautua ja keskittyä itsepuolustukseen
vaalien jälkeisen mahdollisesti ay-vihamielisen hallituksen kanssa.
Meillähän on tapana sanoa, että sopimuksen sisältö
määrää sen muodon. Se ei taida pitää paikkaansa. Myös muoto määrää sitä mistä
voidaan sopia, kuten olen edellä halunnut osoittaa.
Niinpä, hyvät toverit, sanon lopuksi hieman
kärjistäen: Se joka kaataa mahdollisuuden kokonaisratkaisuun kaataa paljon muutakin ja
kantaa samalla arvaamattoman suuren vastuun; ei vain edustamiensa etujen kannalta, vaan
koko maamme lähitulevaisuuden keskeistä linjavalinnoista. |