x
Helsinki 11.6.2001EU-ministerivaliokunnalle
Asia: Vuokratyö ja
palvelujen vapaa liikkuvuus
Arvoisat ministerit,
Euroopan unionin yhteinen kanta
työvoiman vapaasta liikkuvuudesta on jätetty ehdokasmaille ja neuvotteluissa on
saavutettu läpimurto. Työvoiman liikkuvuuden osalta neuvottelujen lähtökohdat ovatkin
kunnossa. Unionin neuvottelupositioon liittyy kannanotto palveluiden vapaasta
liikkuvuudesta, joka on kuitenkin Suomen kannalta ongelmallinen.
Työvoimaa voi liikkua huomattavasti
myös palveluiden vapaan tarjonnan puitteissa, koska työvoiman vuokraus, aliurakointi ja
yritysten verkostoituminen on voimakkaasti lisääntynyt. Sen varmistaminen, että
työvoiman vuokraustapauksissa noudatetaan suomalaisia työehtoja on vaikeampaa, sillä
tällöin palkanmaksajayritys ei yleensä ole sijoittunut Suomeen. Viranomaisten ja
ay-liikkeen valtuudet ja resurssit valvoa työehtojen noudattamista Suomessakin ovat
puutteelliset. Silloin kun vuokratyöntekijöiden palkat maksetaan esimerkiksi Tallinnassa
tai Varsovassa ne ovat käytännössä olemattomat.
Neuvoston käsittelyssä Suomi ei ole
varannut Saksan ja Itävallan tapaan itselleen mahdollisuutta soveltaa työvoiman
liikkuvuudelle asetettuja rajoituksia myös eräisiin palveluihin. Koska nimenomaan
työvoiman vuokraamisen ja vuokratyön kautta voidaan käytännössä kiertää työvoiman
liikkuvuudelle asetettavat siirtymäajat, SAK:n edustajakokous edellytti toimenpiteitä,
joilla tämä kiertomahdollisuus estetään.
Paras tapa olisi, että unionin
neuvottelupositioon lisätään Suomi niiden maiden joukkoon, joilla on oikeus halutessaan
soveltaa siirtymäaikoja myös eräiden palveluiden kohdalla ja että asianomaisessa
liitteessä luetteloon merkitään Saksan ja Itävallan tavoin rakennus- ja siivoustyöt
sekä lisäksi työvoiman vuokrauspalvelut ( mm. ravintola- metalli-, hoiva- ja
kuljetusalalla).
Perustelemme kantaamme seuraavasti:
Sen jälkeen kun työvoiman
liikkuvuuden rajoituksia käytettiin edellisen kerran, on yritysten toimintakulttuuri
muuttunut merkittävästi. Nykyisin yritykset teettävät merkittävän osan työstään
alihankintana, ulkoistavat omia toimintojaan sekä vuokraavat työvoimaa lyhytaikaisesti.
Lisäksi niiden julkisten hankintojen ja palvelujen määrä, jotka kilpailutetaan, on
koko ajan kasvussa. Yritysten ja julkisen sektorin toimintatapojen muutosten seurauksena
on syntynyt palvelualan yrityksiä, jotka tarjoavat työvoimaa muille yrityksille ja
julkiselle sektorille. Esimerkiksi pääkaupunkiseudun bussiliikenteeseen on tarjottu
vuokratyövoimaa Tallinnasta.
Euroopan unionin perusvapauksiin kuuluu
palvelujen vapaa liikkuvuus. Palvelujen tarjonnan piiriin on EU:ssa laskettu myös
itsensä työllistävät pienyrittäjät ja työvoiman vuokraus. Lähetettyjä
työntekijöitä koskeva direktiivi koskee työvoiman vuokrauksen ohella myös laajemmin
palvelujen vapauden piirissä tapahtuvaa työvoiman lähettämistä maasta toiseen.
Suomen EU-ministerivaliokunta piti
10.5.2001 siirtymäaikavaatimuksia näiden palvelujen osalta ylimitoitettuina. Valiokunnan
mielestä palvelujen vapaan tarjoamisen rajoittamiseen tulee suhtautua erityisen
varovaisesti. Saksa ja Itävalta ovat kuitenkin nähneet asian toisin ja hankkineet
itselleen oikeuden rajoittaa myös palvelujen tarjontaa uusista hakijamaista yhtä pitkän
ajanjakson kuin työvoiman vapaan liikkuvuuden siirtymäajatkin ovat voimassa. Molemmat
valtiot ovat uusien jäsenmaiden naapurivaltioita. Liikkuminen Suomenlahden yli on myös
varsin yksinkertaista eikä kieli- tai kulttuurierokaan ole ylipääsemätön, joten ns.
rajapendelöinti esimerkiksi viikoittain voi muodostua hyvinkin yleiseksi myös Suomen ja
Viron välillä.
Allekirjoittaneet järjestöt katsovat
olevan perusteltua, että myös Suomi vaatii ennen jäsenyysneuvottelujen
loppuunsaattamista itselleen samat oikeudet kuin Saksa ja Itävalta estää työvoiman
liikkuvuutta koskevien siirtymäaikojen kiertäminen palvelujen vapaan liikkuvuuden
avulla. Lisäksi EY:n tuomioistuimen Rush Portuguesa -tuomio vuodelta 1990 puoltaa sitä
näkökohtaa, että siirtymäaikoja tulisi soveltaa sellaiseen palvelujen tarjontaan,
jossa on kyse pelkästään työvoiman liikkuvuudelle asetettujen siirtymäaikojen
kiertämisestä.
Ehdokasmaille jätetyssä
neuvottelupositiossa palvelut on määritelty lähetettyjen työntekijöiden direktiivin
pohjalta. Komissio on lisäksi ehdottanut, että kyseisin direktiivin toimeenpanosta
vastaava virkamiesryhmä tekisin tarkemmat määrittelyt palveluille. Tähän ei ole
vielä kuitenkaan jäsenmaiden kantoja.
Palvelujen tarjoamisen siirtymäajat on
kohdennettava erityisesti työvoiman vuokraukseen sekä itsensä työllistäviin
pienyrittäjiin. On kohtuutonta, että yksittäisten työntekijöiden liikkuminen työn
perässä olisi työlupakäytännön kautta säänneltyä, mutta siirtymäajat voitaisiin
kiertää palvelujen tarjonnan kautta vuokraamalla työvoimaa vapaasti toiseen
jäsenmaahan tai maahan voisi rajoituksetta tulla työskentelemään itsensä
työllistävänä yrittäjänä.
Jos vain Saksalla ja Itävallalla on
oikeus rajoittaa palvelujen tarjontaa, merkitsee se sitä, että uusista jäsenmaista
tapahtuva palvelujen tarjonnan paine voi suuntautua enenevässä määrin EU:n pohjoisiin
jäsenmaihin.
Jo nyt on Suomessa ollut tapauksia,
joissa suomalaiset yritykset ovat maksaneet ulkomaalaisille työvoimaa vuokraaville
yrityksille korvauksen saadusta palvelusta. Ulkomailla toimiva firma on tällöin
lähettänyt työntekijöitä Suomeen ja huolehtinut heidän palkkojensa maksusta. Näitä
palkkoja ei ole maksettu Suomessa. Paljastuneissa tapauksissa ( mm. Kvaerner- Masa Yardsin
Helsingin telakka) on selvinnyt, että työntekijöille oli maksettu huomattavasti alle
vähimmäisehtojen, vaikka työlupaehdoissa olikin sitouduttu maksamaan alan sopimusten
mukaista palkkaa. Vain murto-osa näistä väärinkäytöksistä tulee
valvontajärjestelmän puutteellisuuden takia yleensä ilmi.
Jos siirtymäajat eivät koske myös
työvoiman vuokrausta, on olemassa vakava uhka, että uusista jäsenmaista tarjottaisiin
aktiivisesti halpatyövoimaa vuokrattavaksi. Tarjoajina olisi myös suomalaisia
yrityksiä, jotka joko hankkimalla tytäryhtiön tai siirtämällä toimintansa uusiin
jäsenmaihin, voisivat edelleen harjoittaa varsinaista liiketoimintaansa Suomessa. Nämä
yritykset olisivat myös verotuksellisesti varsin edullisessa asemassa verrattuna
kotimaisiin yrityksiin. Yhtiöverokanta Virossa on nolla, arvonlisävero 14 ja
tuloveroprosentti kaikille vain 26. On aivan ilmeistä, että haitallinen verokilpailu
pahenee unionin laajentumisen myötä, ellei tehokkaita unionitason toimenpiteitä sen
estämiseksi oteta käyttöön.
Palvelujen tarjonta koskisi ennen
kaikkea yksityisiä ja julkisia palvelualoja ja niillä varsinkin hoito-, siivous- ja
ravintola-alojen töitä sekä rakennus- ja metallialojen alihankintatöitä. Kyse voi
olla suuremmastakin työntekijämäärästä kuin vuosittain pysyvästi maahamme
muuttavien yksittäisten työntekijöiden määrä. Palvelujen vapaan tarjonnan nimissä
saapuva työvoima tulisi lähinnä pääkaupunkiseudulle ja muualle Etelä-Suomeen. Sillä
voi olla huomattavan kielteisiä vaikutuksia kyseisten alojen työmarkkinoille, mikäli
urakoita ja töitä voitetaan selvästi alihinnoitelluilla tarjouksilla ja siten
syrjäytetään suomalaisia työntekijöitä ja yrityksiä alan töistä. Vaikka häiriöt
olisivat suurimpia Etelä-Suomessa, kielteiset vaikutukset heijastuisivat koko maan
työmarkkinoihin.
Lähetettyä työntekijää koskevan
direktiivin mukaan työntekijälle pitäisi maksaa alan sopimusten mukaista palkkaa sekä
noudattaa muita työehtoja. Kyse on työsyrjintärikoksesta, jos työntekijälle maksetaan
alle alan sopimusten vähimmäisehtojen. Pääongelma on, että tähän ei juurikaan voida
puuttua, koska valvonta ei toimi. Suomalaisella viranomaisella tai
ammattiyhdistysliikkeellä ei ole tosiasiassa keinoja eikä oikeutta puuttua tilanteeseen
ilman asianomaisen työntekijän antamaa valtuutusta.
Vuokratyön yleistyessä myös Suomen
valtio voi jäädä ilman verotuloja, koska suomalainen yritys maksaa ulkomaalaiselle
firmalle vain palvelusta ja alle puoli vuotta maassa työskentelevät ulkomaalaiset
voisivat maksaa veronsa omaan kotimaahansa. Jos uusista jäsenmaista palveluja tarjoavat
yritykset käyttävät polkuhinnalla hankittua työvoimaa, aiheuttaa se myös vakavan
häiriön palvelualan yritysten väliselle reilulle kilpailulle. Monasti ollaan
tekemisissä myös harmaan talouden ja rikollisen toiminnan kanssa.
Valvonnan tehostamista
kiirehdittävä
EU-ministerivaliokunta totesi, että
unionisääntely edellyttää jäsenmailta kansallisia järjestelyjä, joilla mahdolliset
palvelujen vapaaseen tarjoamiseen liittyvät kielteiset vaikutukset pitäisi pystyä
riittävän ajoissa havaitsemaan ja torjumaan. Sellaista lainsäädäntöä, jolla
rajoitetaan työvoiman tai palvelujen liikkuvuutta ei enää voida kansallisesti
säätää sen jälkeen kun liittymissopimukset uusien hakijamaiden kanssa on hyväksytty.
Siksi valvonnan tehostamistoimiin on ryhdyttävä nyt ja saatettava uudet säädökset
voimaan viimeistään vuoden 2003 alusta.
Työlupakäytäntöä ollaan
nopeuttamassa ja helpottamassa ulkomaalaislain kokonaisuudistuksen yhteydessä.
Alatyöryhmä viimeistelee parhaillaan ehdotusta työlupamenettelyn uudistamisesta.
Työsuojeluviranomaisten resursseja tarkastellaan kansliapäällikkö Lehdon vetämässä
tulopoliittisen sopimuksen mukaisessa työryhmässä.
Allekirjoittaneiden järjestöjen
mielestä niin koti- kuin ulkomaalaisten työntekijöiden työsuhteen ehtoja on voitava
valvoa tehokkaasti olipa sitten kyse lyhytaikaisesta, pysyvästä työsuhteesta tai
vuokratyöstä. Myös ammattiyhdistysliikkeellä, luottamushenkilöillä ja
työsuojeluvaltuutetuilla on oltava oikeus saada tarvittaessa tietoja työntekijöiden
työehdoista ja ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin työsyrjinnän lopettamiseksi.
Työministeriön ja Sosiaali-
ja terveysministeriön tulisi pikimmiten asettaa kolmikantainen työryhmä valmistelemaan
ehdotuksia työehtojen valvonnan tehostamisesta ja siihen tarvittavista valtuuksista.
Siirtymäajan lyhentämistä ei
syytä lähteä ennakoimaan
Työvoiman liikkuvuutta koskevaan
neuvotteluläpimurtoon liittyy tiettävästi vanhojen jäsenmaiden julistus, jossa ne
ilmoittaisivat pyrkivänsä vapauttamaan uusien jäsenmaiden kansalaisten pääsyn
työmarkkinoilleen mahdollisimman nopeasti. Itse liittymissopimuksiin tulevat
siirtymäajathan ovat 2+3+2 mallin mukaisia.
Allekirjoittaneet järjestöt
korostavat, ettei julistuksen mahdollinen antaminen voi Suomen osalta merkitä sitovaa
päätöstä vapauttaa työvoiman liikkuvuus heti kahden vuoden kuluttua. Siirtymäaika on
joustava, mikä tarkoittaa sitä, että olosuhteiden kehitys sekä Suomen että uusien
jäsenmaiden työmarkkinoilla ratkaisee sen voidaanko siirtymäaikaa lyhentää vai ei.
Ennakointi tässä ja nyt on paitsi tarpeetonta myös vahingollista.
Ehdokasmailla on oltava kannustin
kehittää omia neuvottelujärjestelmiään ja työ- ja sosiaalilainsäädäntöään
lähemmäksi unionin tasoa. Mitä nopeammin ne siinä onnistuvat sitä helpompaa on
lyhentää siirtymäaikoja. Ja toiseksi ennen lyhentämispäätöstä Suomessa on
nähtävä oma työllisyyskehityksemme eli ulkomaisen työvoiman todellinen tarve ja ennen
kaikkea se kuinka ulkomaalaisten työehtojen valvonta on saatu pelaamaan. Jos
työsyrjintää ja halpatyövoimalla keinottelua ei esiinny ja valvonta toimii, voidaan
siirtymäaikaa lyhentää. Mutta asian etukäteen julistaminen voisi poistaa kotimaassakin
kiinnostuksen laittaa asiat kuntoon.
SAK
KTV
PAM
Metalliliitto
Rakennusliitto
AKT
|